همشهری آنلاین: شورای امنیت به اجماع نخستین و تنها قطعنامه مربوط به اصلاح بخش امنیتی در مناطقی را که درگیری در آنها خاتمه یافته است، تصویب کرد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، در این سند، شورای امنیت بر اهمیت اصلاح بخش امنیتی ملی برای تثبیت وضعیت در پی وقوع درگیری‌ها تاکید کرده است.

شورا همچنین بار دیگر بر تعهد خود برای یکپارچه‌سازی چنین اصلاحاتی در قالب ماموریت‌های صلح‌بانی سازمان ملل تاکید و اعلام کرد: شورای امنیت تاکید می‌کند که اصلاح بخش امنیتی برای مقابله با بی‌کیفری ناقضان حقوق بشر و حقوق بین‌الملل حیاتی است و به حاکمیت قانون کمک می‌کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در شورا گفت که موسسات امنیتی می‌توانند به ایجاد صلح و توسعه کمک کنند، اما فقط در صورتی که اعتماد غیرنظامیان را با حفاظت از آنها و عملکرد طبق حاکمیت قانون جلب نمایند.

وی گفت: دیدن افسری که یونیفرم پوشیده باید احساس نظم، انضباط و امنیت بیاورد. هدف جمعی ما کمک به دولت‌ها برای ایجاد موسسات امنیتی حرفه‌ای که فرهنگ خدمت داشته باشند، است، نه اعمال زور و قدرت کنترل نشده و غیرپاسخگو.

در حالی که بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت به اهمیت اصلاحات بخش امنیتی در گذشته ارجاع داده بودند، اما قطعنامه حاضر که روز دوشنبه به تصویب رسید، نخستین متن جامع اختصاصی درباره این موضوع است.

کد خبر 257818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز