مدیرکل محیط‌زیست استان تهران دیروز جزئیات جدیدی از آخرین پیگیری‌ها و دلایل مرگ ۲‌میلیون ماهی در سد فشافویه اعلام کرد. محمدهادی حیدرزاده می‌گوید که بررسی کارشناسان نشان‌می‌دهد که این سد مجوز پرورش ماهی نداشته است.

مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه


حیدرزاده درباره آخرین اقدامات و نتایج بررسی‌ها در خصوص تلف‌شدن 2‌میلیون ماهی براثر ورود فاضلاب شهرک مسکونی واوان، در سد فشافویه به ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه اواخر هفته گذشته این اتفاق افتاد، دستگاه‌های منطقه‌ای خودشان ورود کردند و بنا شد در این خصوص یکپارچگی صورت گرفته و به جمع‌بندی برسیم.

وی مهم‌ترین دلیل بحران در سد فشافویه را ضعف مدیریت بهره‌بردار و عدم‌تناسب میان آب ورودی و تخم‌‌ریزی ماهی‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید:‌ با توجه به اینکه مساحت این دریاچه 200هکتار بوده باید برای پرورش 200هزار ماهی تخم‌ریزی می‌شد و این در حالی است که در حال حاضر مساحت این دریاچه به 50هکتار رسیده است. به گفته وی یکی از دلایل مرگ این ماهی‌ها کمبود اکسیژن است که ورود فاضلاب می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.حیدرزاده با بیان اینکه نهایتا تا اوایل هفته آینده نتایج بررسی‌ها اعلام می‌شود، می‌گوید: تا مشخص‌شدن موضوع، بهره‌برداری از این سد متوقف است و باید پرورش ماهی در این محل لغو شود.

درحالی که مدیرکل محیط‌زیست استان تهران از اعلام نتایج بررسی‌های این اداره تا اوایل هفته آینده خبر می دهد، اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پیش از اعلام نتایج ، سازمان آب وفاضلاب را به عنوان مقصر معرفی کرد. درعین حال، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به مرگ 2‌میلیون ماهی در فشافویه از سازمان محیط زیست خواست ضمن جلوگیری از وقوع حوادث مشابه، گزارش شفافی از این موضوع به مردم ارائه کند. موید حسینی‌صدر گفته است که از سازمان محیط زیست خواسته‌ایم موضوع را بررسی کند و ببیند چرا این اتفاق افتاده، آیا آلودگی ایجاد‌شده به خاطر فاضلاب خانگی بوده است یا فاضلاب صنعتی؟

کد خبر 257603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز