بخشش‌های سریالی محکومان به قصاص در کشور همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد یک محکوم به قصاص در زندان تبریز ۳ دقیقه بعد از اجرای حکم بخشیده شد.

این مرد 31 ساله که حسین نام دارد اواسط سال 86دوستش نادر را در شهرستان مغان با ضربه چاقو به قتل رساند. این حادثه در حالی رخ‌داد که حسین و نادر با یکدیگر دوست بودند و هیج اختلافی نداشتند. تحقیقات کارآگاهان جنایی برای پی بردن به انگیزه این جنایت نشان داد درگیری این دو جوان به‌طور آنی اتفاق افتاده و آنها بر سر موضوعی بی‌اهمیت با یکدیگر درگیر شدند و در نهایت این درگیری به جنایت انجامید.

حسین بعد از دستگیری اتهامش را برعهده گرفت و گفت ناخواسته باعث مرگ دوستش شده است. با این حال او در شعبه اول دادگاه کیفری استان آذربایجان شرقی محاکمه و با درخواست خانواده نادر به قصاص محکوم شد. هرچند حسین به‌دنبال جلب رضایت اولیای‌دم بود اما آنها اعلام کردند او را نمی‌بخشند و وی باید قصاص شود. روند نهایی شدن این رأی 7سال طول کشید تا اینکه روز چهارشنبه گذشته به‌عنوان روز اجرای حکم تعیین شد.

در این میان واحد مددکاری زندان تبریز با کمک بزرگان و ریش سفیدان منطقه تلاش کرد رضایت اولیای‌دم را جلب کند اما این تلاش‌ها فایده‌ای نداشت. صبح روز چهارشنبه بعد از انجام تشریفات، حسین در زندان تبریز پای چوبه دار رفت. او در آخرین لحظه‌ها اشک می‌ریخت و از جنایتی که مرتکب شده بود ابراز پشیمانی می‌کرد. باز هم مسئولان تلاش کردند خانواده مقتول را به بخشش ترغیب کنند اما آنها راضی به این کار نشدند.

در چنین شرایطی طناب دار به گردن محکوم به اعدام افتاد و حکم اجرا شد. حسین در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ بود و 3 دقیقه از زمان اجرای حکم می‌گذشت تا اینکه با درخواست مسئولان قضایی، خانواده نادر گفتند حسین را بخشیده‌اند. خیلی زود پزشکان حاضر در محل دست به‌کار شدند و مرد اعدامی را با تنفس مصنوعی به زندگی برگرداندند. هرچند او از مرگ نجات یافته بود اما شرایط خوبی نداشت. به همین دلیل به بیمارستان منتقل شد.

در همین حال علی استادی، مدیر زندان تبریز درخصوص این ماجرا به همشهری گفت: پیش از اجرای حکم مددکاران زندان و قاضی اجرای حکم تلاش زیادی کردند تا خانواده مقتول از اجرای حکم منصرف شوند ولی آنها تصمیم‌شان را برای مجازات قاتل گرفته بودند و در نهایت حکم اجرا شد. وی ادامه داد: زمانی که خانواده قربانی گذشت کردند، مرد اعدامی تقریبا بیهوش بود اما اقدام بموقع پزشکان سبب شد از مرگ نجات پیدا کند. حسین 3 روز در بیمارستان بستری بود و دوباره به زندان بازگردانده شد. استادی ضمن تقدیر از اقدام خداپسندانه پدر و مادر مقتول درباره تعداد افرادی که اخیرا در زندان تبریز بخشیده شده‌اند، گفت: در سال 92تعداد 22نفر پای چوبه دار بخشیده شدند و حسین نخستین نفری است که امسال بخشیده شد.

کد خبر 257385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز