سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

آرش راهبر: عصر یکشنبه دهم تیرماه در پیست مانی‌کور فرانسه بخت دوباره به تیم فراری لبخند زد و سرخ‌های آتشین امید بیشتری برای رسیدن به مک‌لارن- مرسدس یافتند.

پیش از آغاز گرندپری مانی‌کور، زین‌الدین زیدان ستاره بی‌بدیل آسمان فوتبال به درخواست میشائیل شوماخر دستیار تیم فراری سوار بر خودروی سیاه‌رنگ او شد و یک دور در پیست زد و حالا به نظر می‌رسد که حضور زیدان برای فراری خوش‌یمن بود و این تیم توانست دو سکوی اول را به خود اختصاص دهد.

یک روز قبل از آغاز مسابقه و در دور تعیین خط، فلیپه ماسا راننده برزیلی فراری موفق شد بهترین زمان را به ثبت برساند و به این ترتیب اولین خبر خوش را برای فراری به همراه آورد. این اتفاق در حالی روی داد که پشت سر ماسا همیلتون و رایکونن می‌ایستادند و در جایگاه دهم فرناندو آلونسو برای رسیدن به جمع برترین‌ها لحظه‌شماری می‌کرد. آلونسو در روز تعیین خط دچار مشکل در گیربکس خود شد و به همین دلیل رکورد قابل توجهی به دست نیاورد و در جایگاه دهم قرار گرفت.

به هرحال مسابقه با همان ترتیبی که قرار بود آغاز شد و تصور بر این بود که در آغاز مسابقه اتفاقاتی بیفتد. پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوست و در همان آغاز مسابقه دو تغییر در گروه پیشتاز رخ داد. همیلتون خود را از جایگاه دوم به اول رساند اما در انتهای پیچ اول این کیمی رایکونن بود که ناگهان از رتبه سوم خود را به جایگاه اول رساند.

رایکونن که معمولاً در هنگام پیشتازی بسیار سخت به حریف اجازه سبقت می‌دهد تا دور چهل و  هفتم مسابقه پیشتاز بود تا اینکه مجبور شد برای ریکاوری خودرواش به پیست‌استاپ برود. بعد از اینکه رایکونن از پیست‌استاپ خارج شد از ماسا عقب افتاده بود اما این فاصله با رفتن ماسا به پیست‌استاپ جبران شد. رایکونن در ادامه مسابقه پیشتازی خود را حفظ کرد و به این ترتیب به یازدهمین قهرمانی‌اش در گرندپری‌ها دست یافت.

 او پس از مسابقه گفت: «فکر می‌کنم رمز موفقیت من در همان حرکت اول شکل گرفت. در طول مسابقه هم سعی کردم فلیپه را پشت سر خودم حفظ کنم اما به هر حال نشد.» رایکونن البته همیشه در تنگناها به فکر نجات دادن خویش است و عموماً به سرنوشت هم‌تیمی‌هایش توجهی ندارد. او معتقد است که همیشه باید برنده باشد.

از سوی دیگر ماسا که با پیشتازی مسابقه را آغاز کرده بود در پایان به رتبه دوم قناعت کرد. «من مسابقه را به خاطر ترافیک ابتدای کار باختم. متاسفانه برای رسیدن به سرعت لازم زمان زیادی را از دست دادم و این موضوع مشکل بزرگ من شد.» ماسا البته از خودرو فراری تمجید کرد. «خودرو من و کیمی فوق‌العاده است، ما خوشحالیم که رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردیم.»

لوئیس همیلتون راننده بریتانیایی مک‌لارن- مرسدس با وجود کسب رتبه سوم همچنان به عنوان صدرنشین جدول کلی رانندگان باقی ماند. همیلتون از ابتدای مسابقات فرمول یک در فصل جاری تاکنون در تمام گرندپری‌ها روی سکو بوده است و در این مسابقه هم کلاس رانندگی خود را به نمایش گذاشت.

 او با تدبیر ویژه توانست عقب‌ماندگی‌اش نسبت به کوبیکا را پس از یک توقف در پیست استاپ جبران کند و به همین ترتیب جایگاه سوم را برای خود نگه داشت. او هم درباره شروع مسابقه نظر جالبی دارد. «متاسفانه شروع خوبی نداشتم. به خیال خودم ماسا را جا گذاشته بودم اما نمی‌دانم چطور شد که رایکونن از من پیش افتاد. انگار یک‌باره پرواز کرد و از من جلو زد.»

همیلتون در عین حال از اینکه هنوز در صدر جدول رانندگان است احساس غرور می‌کند و معتقد است که فرصت برای ایجاد فاصله بیشتر هست. او به امید مسابقه آتی که در وطنش انگلستان برگزار می‌شود می‌نشیند تا دوباره روی پله اول سکوی مسابقات بایستد. فرناندو آلونسو مدافع عنوان قهرمانی هم نسبتاً نتیجه خوبی به دست آورد. او در حالی‌که از جایگاه دهم مسابقه را آغاز کرده بود در نهایت هفتم شد و دو امتیاز برای مک‌لارن – مرسدس کسب کرد.

جالب‌تر از آلونسو هم نتیجه‌ای بود که جنسن باتن پدیده دو سال قبل مسابقات به دست آورد. او در این مسابقه هشتم شد تا اولین امتیاز را در فصل جاری کسب کند. «به نظرم نتیجه بدی نگرفتیم اما قرار نیست به‌خاطر کسب یک امتیاز خیلی هیجان‌زده شویم اما به هرحال این شروع خوبی خواهد بود.» باتن هم مثل همیلتون به انتظار آغاز رالی سیلوراستون در انگلستان خواهد بود تا شاید در خانه امتیازاتش را افزایش دهد.

 رده‌بندی گرندپری مانی‌کور

-1کیمی رایکونن (فنلاند – فراری) با زمان یک ساعت و 30 دقیقه و 54 ثانیه
-2فلیپه ماسا (برزیل – فراری) به اضافه دو ثانیه و 414 هزارم
-3 لوئیس همیلتون (انگلستان – مک‌لارن) به اضافه 32 ثانیه و 153 هزارم
-4 روبرت کوبیکا (لهستان – بی‌ام‌و) به اضافه 41 ثانیه و 727 هزارم
-5 نیک هایدفیلد (آلمان – بی‌ام‌و)
-6جان کارلو فیزیکا (ایتالیا – رنو)
-7 فرناندو آلونسو (اسپانیا – مک‌لارن)
-8 جنسن باتن (انگلستان – هوندا)

کد خبر 25695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز