همشهری آنلاین: مدیرعامل موسسه سینما شهر از افتتاح بزرگترین سینمای کشور با ۱۴ سالن در غرب تهران، سینمادار شدن ساکنان شهرک اکباتان و میزان سرانه سینما به نسبت جمعیت کشور خبر داد.

مدیر سینمایی

به گزارش فارس، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر در خصوص برنامه‌های سازمان سینمایی برای سینما‌سازی و ارتقاء سطح سرانه سینما در کشور گفت: در حال حاضر سینماهای مختلفی با حمایت سازمان سینمایی و موسسه سینما شهر توسط بخش خصوصی ساخته شده است که برخی از آنها در آخرین مراحل آماده‌سازی هستند و به زودی شاهد بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.

وی افزود: به طور کلی بر اساس قانون دولت نمی‌تواند در بخش سالن‌سازی فعالیت کند اما می‌تواند از بخش خصوصی حمایت کند که این حمایت به صورت تجهیز است و تمامی سینماهایی که بازسازی می‌شوند و یا ساخته می‌شوند از حمایت‌های سازمان سینمایی و موسسه سینما شهر برخوردار هستند.

افتتاح بزرگترین سینمای کشور با 14 سالن تا اول خرداد

مسچی با اشاره به اینکه به زودی بزرگترین مجموعه سینمایی کشور با 14 سالن در غرب تهران رونمایی خواهد شد، گفت: مجتمع سینمایی کوروش با ظرفیت 14 سالن سینما و بیش از دو هزار صندلی که بزرگترین سینمای کشور خواهد بود تا اوایل خرداد ماه جاری افتتاح می‌شود که با افتتاح این سالن ظرفیت بسیار زیادی به مخاطبین سینمای کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل موسسه سینما شهر تصریح کرد: مجتمع سینمایی کوروش به جهت برخورداری از تعداد بالای سالن یکی از کاربردی‌ترین پردیس‌های سینمایی خواهد بود که می‌تواند سلایق مختلف مخاطبان را به طور همزمان پاسخگو باشد و قطعا مدیران این سینما با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی با شورای صنفی نمایش می‌تواند برای هر سالن خود فیلم‌های مختلفی را در نظر بگیرد که تمامی مخاطبان از امکانات این سینما که یکی از مدرن‌ترین سینماهای کشور است بهره‌مند شود.

افتتاح سینمای 4 سالنه پرشین شهر کرج در نیمه اول سال

وی همچنین با اشاره به مراحل پایانی ساخت سینمای پرشین در شهر کرج گفت: یکی دیگر از برنامه‌های موسسه سینما شهر تجهیز و آماده‌سازی سینمای 4 سالنه پرشین در شهر کرج است که این مجموعه بیش از 900 نفر ظرفیت خواهد داشت و به احتمال فراوان تا قبل از نیمه اول سال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مسچی همچنین با اشاره به اضافه شدن بیش از 1200 صندلی به ظرفیت سینمای شهر اصفهان گفت: یکی از مدرن‌ترین مجموعه سینمایی کشور سینمای سنتر در شهر اصفهان است که مجموعا 5 سالن سینمایی دارد و کارهای سازه‌ای آن آغاز شده که این سینما نیز به زودی به ظرفیت سینماهای کشور اضافه خواهد شد.

شهرک اکباتان صاحب سینما می‌شود

مدیرعامل موسسه سینما شهر با اشاره به این نکته که تا به امروز شهرک اکباتان به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرک مسکونی کشور هیچ سینمایی نداشته است و با توجه به فاصله زمانی این شهرک با سینماهای مناسب ساکنین شهرک اکباتان فاصله زیادی را برای رسیدن به سینما طی می‌کردند، گفت: در حال حاضر در شهرک اکباتان فروشگاه بزرگ مگامال در حال ساخت است که در این مجموعه تجاری 5 سالن سینما نیز در نظر گرفته شده است که بیش از 1200 نفر ظرفیت خواهد داشت و به زودی مراحل تجهیز سالن‌های 5 گانه مجموعه مگامال آغاز خواهد شد.

بازگشت سینما سروش با اکران دوم نورورز به چرخه اکران

وی همچنین با اشاره به سینماهایی که توسط موسسه سینما‌شهر در دست بازسازی قرار دارند، گفت: مهمترین سینمایی که بازسازی آن انجام شده است سینمای قدیمی سروش است که سینمای خاطره‌انگیزی برای مردم تهران است که بازسازی این سینما به طور کامل انجام شده است و با اکران دوم نوروز سینما سروش با سه سالن کاملا مدرن به چرخه اکران بازخواهد گشت.

وی افزود: سینمای دیگری که بازسازی آن شروع شده است سینما فلسطین همدان است که از یک سینمای تک‌سالنه به یک سینمای مدرن 2 سالنه تبدیل خواهد شد و در حال حاضر این سینما وارد مرحله تجهیز شده است و به زودی به ظرفیت سینمای کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل موسسه سینما شهر همچنین در خصوص وضعیت 21 سینمایی که مالکیت آنها به حوزه هنری واگذار شده است، گفت: بسیاری از این سینماها نظیر سینما آفریقا و فلسطین جزو پرمخاطب‌ترین و فعالترین سینماهای کشور هستند اما برخی از آنها نیز احتیاج به بازسازی دارند که به مرور زمان و با هماهنگی بین مجموعه حوزه هنری و سینماشهر بازسازی این سینماها نیز شروع خواهد شد اما در مجموع در واگذاری این سینماها هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و تنها شاهد تغییر مالکیت بوده‌ایم.

دو مرکز پرجمعیت استانی دارای سینماهای 5 سالنه خواهند شد

مسچی همچنین با اشاره به اینکه امسال دو مرکز پرجمعیت استانی دارای سینماهای 5 سالنه خواهند شد گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم نام این دو مرکز استان را ذکر کنم اما دو مرکز استان پرجمعیت سینماهایشان بازسازی اساسی خواهد شد و از سینماهای تک‌سالنه‌ای که وضعیت بسیار بدی دارند به سینماهای 5 سالنه مدرن ارتقاء خواهد یافت که البته تحویل این سینماها در سال 93 اتفاق نخواهد افتاد و از سال 94 این دو سینما نیز به ظرفیت سینمای کشور اضافه خواهند شد.

مدیرعامل موسسه سینما شهر همچنین در خصوص تجهیز سینماهای کشور به سیستم دیجیتال که از جشنواره فیلم فجر آغاز شده است، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های موسسه سینما‌شهر ارتقاء تجهیزات صوتی و تصویری سینماها است که در یک برنامه منسجم سیستم تمامی سینماهای کشور دیجیتال خواهد شد که بخش عمده‌ای از این سینماها تا به امروز تجهیز شده‌اند و حتی در ایام نوروز نیز کار تجهیز ادامه داشت و تا پایان خرداد‌ماه تمامی سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز خواهند شد.

تبدیل مجتمع‌های فرهنگی ارشاد به سالن سینما

وی همچنین با اعلام خبر توافق با وزارت ارشاد برای تبدیل مجتمع‌های فرهنگی به سالن سینمایی مناسب گفت: یکی از برنامه‌های اصلی موسسه سینماشهر تبدیل مجتمع‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان‌ها به سالن سینما است که در گام اول تعدادی از این مجتمع‌ها را به سیستم دیجیتال تجهیز خواهیم کرد تا به عنوان سالن سینما مورد استفاده قرار بگیرند.

مسچی تصریح کرد: در مجموع حدود 30 سالن به عنوان مجتمع فرهنگی تحت نظارت ارشاد داریم که تا به امروز 7 سالن به سیستم دیجیتال تجهیز شده است و در برخی از شهرها نظیر یاسوج، بجنورد، ایلام و زاهدان که اصلا سینما نداشتند با این تجهیز دارای سینما شدند و به زودی 26 سالن دیگر نیز به عنوان سینما تجهیز و به ظرفیت اکران اضافه می‌شود.

319 سینمای فعال در کشور داریم/ هر 200 هزار نفر یک سالن سینما

مدیرعامل موسسه سینما شهر در ادامه در خصوص تعداد واقعی سینماهای فعال در کشور گفت: در حال حاضر تعداد 319 نفر سینمای فعال در کشور دایم که این عدد به نسبت جمعیت هر 200 هزار نفر یک سالن است.

وی با مقایسه سرانه سینمای کشور با کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: به طور قطع سرانه سینما در کشورمان به نسبت کشورهای اروپایی که هر 20 تا 30 هزار نفر یک سالن دارند و آمریکا که هر 10 هزار نفر یک سینما دارند قابل مقایسه نیست و حتی در مقایسه با کشورهایی نظیر چین، هند و حتی کشورهایی نظیر امارات نیز سرانه سینمای ما پایین است اما باید یک نکته را در نظر بگیریم که کشورهای دیگر حیات سینمای خود را مدیون سینمای هالیوود هستند در حالی که ما اصلا هیچ فیلم هالیوودی در سینماهایمان نمایش نمی‌دهیم.

مسچی خاطرنشان کرد: کشوری نظیر امارات و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و چین، کره و ژاپن که سینماهای زیادی دارند به پخش فیلم‌های هالیوودی می‌پردازند و کمتر تولیدات خودشان در سینماها نمایش داده می‌شود اما کشور ایران از این نظر در دنیا استثناء است و شاید تنها کشوری باشیم که با پخش فیلم‌های داخلی سینماهای فعالی داریم و از این منظر اگر بخواهیم نگاه کنیم وضعیت بدی نداریم.

طرح جدید سینماکارت هم جذابیت دارد و هم مشکلات قبل را ندارد

مسچی در خصوص طرح سینماکارت که امروز به تصویب شورای سینما نمایش نیز رسید،‌ گفت: یکی از طرح‌های مؤسسه سینماشهر مکانیزه کردن فروش بلیت در سینماهای سراسر کشور بود که تا به امروز بیش از 50 درصد سینماهای کشور به این سیستم مجهز شده‌اند که موجب رضایت‌مندی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان و از همه مهم‌تر نظامند شدن آمار فروش‌ فیلم‌های در حال اکران شده است.

وی افزود: نکته دیگری که مؤسسه سینماشهر با حمایت سازمان سینمایی در بحث حمایت از مخاطبین انجام داده طرح سینماکارت است که حداکثر تا یکماه آینده به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

مسچی با توضیح ویژگی‌های طرح سینماکارت گفت: همانطور که شهروندان با استفاده از کارت‌های الکترونیک از مزایای مختلف استفاده از خدمات وسایل نقلیه شهری بهره‌مند می‌شوند و با خرید کارت‌های الکترونیک تخفیف قابل توجهی می‌گیرند در طرح سینماکارت نیز مخاطبان سینما با خرید این کارت از تخفیف قابل ملاحظه‌ای در قیمت بلیط برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل سینماشهر در پاسخ به این سؤال که اجرای این طرح چه تفاوتی نسبت به طرحی که در گذشته انجام شد، دارد، گفت: جزئیات این طرح را به زودی آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی اعلام خواهد کرد اما به طور کلی 10 سال قبل که این طرح برای اولین‌بار مورد آزمایش قرار گرفت هنوز بسیاری از بانک‌ها نیز به سیستم کارت‌خوان مجهز نبوده‌اند و به همین دلیل موفق نشد اما امروز تمامی سینماها به دستگاه کارت‌خوان مجهز هستند و به همین دلیل این طرح می‌تواند کاملاً ضمانت اجرایی موفقی داشته باشد.

مسچی تأکید کرد: نکته دیگر که ته سینماکارت را نسبت به تجربه قبلی متمایز می‌کند این است که مخاطبان اگر کارت سینما را خریداری کنند می‌توانند از تخفیف قابل ملاحظه‌ای برخوردار شوند و میزان این تخفیف نیز در دوره جدید آنقدر بیشتر است که برای مردم بسیار جذاب خواهد بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در طرح جدید برای هر کدام از اقشار مختلف جامعه تخفیف متفاوتی در نظر گرفته شده است و مثلاً دانشجویان از تخفیف بسیار خوب و جذابی بهره‌مند خواهند شد که سازوکارهای اجرایی آن به زودی توسط سازمان سینمایی اعلام می‌شود.

مدیرعامل سینماشهر در خاتمه اظهار داشت: در حدود 3 ماه است که سازوکار اجرایی طرح سراسری سینماکارت فراهم شده و به زودی می‌توانیم شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

کد خبر 256855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز