همشهری آنلاین: محمدعلی شاهین معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: در صورت انتخاب اردوغان به عنوان رییس جمهوری ترکیه، یکی از معاونان وی به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب خواهد شد.

یکی از معاونان اردوغان نخست وزیر موقت می شود

به گزارش ایرنا ، شاهین روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با تاکید بر اینکه نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات آتی ریاست جمهوری هنوز مشخص نشده است ،گفت : اگر نامزد حزب حاکم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مشخص بود نیازی نبود که رجب طیب اردوغان به مشورت با نمایندگان حزب بپردازد.

نخست وزیر ترکیه هفته گذشته در خصوص نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شماری از نمایندگان این حزب به مشورت پرداخت.

در پی این نشست 20 نفر از نمایندگان خواستار نامزدی او و 4 نفر با نامزی اردوغان مخالفت کردند.

وی افزود: زمانی که در مورد نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری بحث می کنیم باید آینده حزب حاکم را نیز در نظر بگیریم.

شاهین در باره سخنان اخیر عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه در حال حاضر قصد بازگشت به صحنه سیاست را ندارد گفت: در سال 2007 میلادی نیز گل پس از مشورت های سیاسی به عنوان نامزد حزب حاکم برای تصدی این پست معرفی شد، معتقدم او برای پایان دادن به بحث های بی مورد این سخنان را ایراد کرده است.

معاون حزب حاکم ترکیه افزود: عبدالله گل بعد از مشورت های درون حزبی و منطبق با آن مشورت ها حرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار ایراد این سخنان از سوی گل را داشته است؟ گفت : واقعیت این است که من انتظار ایراد این سخنان از سوی گل را نداشتم ولی کسی از این سخنان نباید برداشت منفی داشته باشد.

شاهین گفت : اگر در حزب حاکم ترکیه تصمیم گرفته شود که اردوغان به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شود در مورد اینکه رهبر آتی حزب و نخست وزیر آینده نیز چه کسی خواهد بود مشورت خواهد شد و تا زمان انتخاب رهبر حزب و زمان برگزاری کنگره عمومی یکی از معاونین نخست وزیر می تواند پست نخست وزیری ترکیه را عهده دار شود.

بلند آرینچ، بشیر آتالای، علی باباجان و امر الله ایشلر در حال حاضر معاونین رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هستند.

وی توضیح داد: اگر 9 میلیون عضو حزب حاکم عدالت وتوسعه از عبدالله گل خواستار عهده دار رهبری حزب و نخست وزیری باشند وی قطعا این پیشنهاد را رد نخواهد کرد.

بلند آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه نیز روز گذشته گفته بود که اگر در نتیجه مشورت ها در داخل حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان نامزد حزب برای ریاست جمهوری شود، گل نیز از این مساله خرسند خواهد شد و از نامزدی وی حمایت خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز 19 مرداد ماه سالجاری برگزار خواهد شد.

کد خبر 256790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز