همشهری آنلاین: انتخابات سرنوشت ساز شهرداری ها در ترکیه با ˈپیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه ˈ پایان یافت، عنوان نخست مطبوعات ترکیه در روز دوشنبه بود.

turkey press

به گزارش ایرنا، روزنامه پر شمارگان ˈحریتˈ در مطلبی با عنوان ˈتصمیم صندوقˈ نوشت: درصد شرکت کنندگان در انتخابات بسیار بالا بود و حزب عدالت و توسعه، ریاست شهرداری حداقل 48 شهر را بدست آورد .

ˈرادیکالˈ دیگر روزنامه ترکیه در مطلبی با عنوان ˈهفتمین بار پیروز شدˈ، نوشت: حزب عدالت و توسعه در هفتمین انتخابات محلی و عمومی یکبار دیگر پیروز شد.

این روزنامه به اعلام نتایج متفاوت از سوی خبرگزاری نیمه رسمی ˈآناتولیˈ و خبرگزاری ˈجیهانˈ وابسته به ˈجماعت گولنˈ اشاره کرد و نوشت : نتایج اعلام شده از سوی این دو خبرگزاری با یکدیگر در تضاد است .

آناتولی درصد آرای حزب حاکم عدالت و توسعه را 89/46 درصد و خبرگزاری جیهان آن را 18/43 درصد اعلام کرده است.

روزنامه ˈپستاˈ دیگر روزنامه چاپ ترکیه نیز در مطلبی با عنوان ˈپیروزی را با خانواده اش جشن گرفتˈ نوشت: اردوغان در هشتمین انتخابات پس از تاسیس حزب خود در سال 2002 میلادی نیز با پیروزی بیرون آمد و به رغم ادعاهای فسادمالی و ارتشاء آرای حزب حاکم عدالت و توسعه نسبت به آخرین انتخابات محلی در سال 2009 میلادی 7/7 درصد افزایش یافت.

به نوشته این روزنامه ، نخست وزیر ترکیه برای اولین بار به همراهی تمامی اعضای خانواده اش در بالکن ستاد مرکزی حزب عدالت و توسعه حاضر و از مردم ترکیه تشکر کرد. وی گفت: ترکیه را تسلیم جماعت گولن و همدستان خائن آنان نخواهیم کرد، آنان تاوان آنچه را که انجام داده اند، خواهند پرداخت.

روزنامه ˈملیتˈ نیز در مطلب خود با عنوان ˈرکورد خود را شکستˈ نوشت: اردوغان در انتخابات دیروز رکورد قبلی خود در انتخابات محلی را شکست .

به نوشته این روزنامه، بیش از هزار صورتجلسه در مورد تقلب در صندوقهای رای تنظیم و این ادعاها از سوی شورای عالی نظارت بر انتخابات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ˈروزنامه ˈوطنˈ نیز در مطلبی با عنوان ˈرای اعتمادˈ نوشت: مردم ترکیه با رکورد تاریخی بیش از 90 درصد در انتخابات محلی شرکت کردند.

روزنامه ˈخبرترکˈ دیگر روزنامه سراسری چاپ ترکیه عنوان ˈ پیروزی اردوغانˈ را برای خود انتخاب کرد و نوشت: اردوغان پیروز انتخابات دیروز بود و وی در جریان سخنان خود، ترکیه را پیروز انتخابات خواند.

به نوشته این روزنامه، درصد آرای تمامی احزاب سیاسی در این انتخابات افزایش یافت.

روزنامه ˈصباحˈ عنوان ˈرای اعتماد به اردوغانˈ را انتخاب کرد و نوشت: رای دهندگان به ˈائتلافهای کثیفˈ در ترکیه ˈتودهنیˈ زدند و رای اعتماد خود به اردوغان را اعلام کردند.

به نوشته این روزنامه، به رغم تمامی تبلیغات ˈدولت موازیˈ جماعت گولن، حزب عدالت و توسعه رای خود را هشت درصد افزایش داد و به 47 درصد رساند و اردوغان انتخابات دیگری را تصاحب کرد.

روزنامه ˈتقویمˈ نیز در مطلبی با عنوان ˈاستاد راهت را ادامه بده ملت حامی توستˈ نوشت: ملت ترک بزرگترین و کوبنده ترین پاسخ را به ادعاهای فساد مالی و ارتشاء داد و حزب عدالت و توسعه که در مقابل فشار و تهدید و بازیهای کثیف سرخم نکرده بود، در انتخابات به پیروزی رسید.

روزنامه ˈآکشامˈ نیز در مطلبی با عنوان ˈ پیروزی ملتˈ اعلام کرد: مردم ترکیه پاسخ خود به فشار، تهدید، ائتلافهای مختلف، دروغ مخالفان در بعد از 17 دسامبر و آغاز عملیات فساد مالی و ارتشا را با رای به حزب عدالت و توسعه دادند.

روزنامه ˈینی شفقˈ متمایل به حزب حاکم ترکیه در مطلب خود با عنوان ˈ در صندوقهای رای دفن شدند ˈ، تصاویر ˈکمال قلچداراوغلوˈ رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق، ˈ دولت باغچه لیˈ رهبر حزب مخالف ˈحرکت ملیˈ و ˈ فتح الله گولنˈ رهبر جماعت نور و مخالف دولت آنکارا را منتشر و نوشت: ترکیه به عملیات فساد مالی و ارتشاء که در 17 دسامبر اراده ملی را هدف قرار گرفته بود ، در پای صندوقهای رای ، پاسخ داد.

روزنامه ˈاستارˈ نیز ˈملت کودتا را در صندوق رای دفن کردˈ را عنوان اول خود قرار داد. روزنامه ˈ گونشˈ با عنوان ˈ پیروزی بدون مونتاژˈ، روزنامه ˈترکیهˈ با عنوان ˈملت تیتر را زدˈ، خبر پیروزی حزب عدالت و توسعه را منعکس کردند.

روزنامه ˈزمانˈ متعلق به جماعت گولن نیز در خبری با عنوان ˈدر کلان شهرها سر به سرˈ به اختلاف اندک نامزدهای حزب عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق در شهر آنکارا اشاره کرد و از خاموشی برق به هنگام شمارش آرا در 35 استان ترکیه خبر داد.

ˈبوگونˈ دیگر روزنامه وابسته به جماعت گولن نیز عنوان خود را با عنوان ˈچهار حزب نیز پیروز شدندˈ نوشت: هر چهار حزب عدالت و توسعه، جمهوریخواه خلق، حرکت ملی و صلح و دمکراسی درصد آرای خود در انتخابات محلی دیروز افزایش دادند.

ˈجمهوریتˈ روزنامه مخالف دولت آنکارا نیز عنوان ˈتشنج و تنش پیروز شدˈ را انتخاب کرد و روزنامه ˈطرفˈ نیز عنوان ˈبه تنش ادامه خواهد دادˈ را چاپ کرد.

روزنامه مخالف ˈسوزجوˈ نیز عنوان ˈدر 40 استان برق قطع شد و حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیروز شدˈ، روزنامه ˈبیرگونˈ عنوان ˈ با چاپ کنندگان آرای جعلی در صندوقهای رای مسابقه دادیمˈ را برای اخبار خود انتخاب کردند.

کد خبر 254335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز