تفاهمنامه همکاری سازمان میراث فرهنگی و ستاد بازسازی عتبات عالیات صبح دیروز امضا شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم امضای این تفاهمنامه با تأکید بر مشارکت این سازمان در احیا، مرمت و بازسازی اماکن مقدسه عتبات عالیات گفت: ورود زائران عراقی برای زیارت اماکن مقدسه جمهوری اسلامی ایران نیز از این پس ساماندهی می‌شود.تفاهمنامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث‌فرهنگی به امضای مسعود سلطانی‌فر و حسن پلارک رسیده است.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: فعالیت‌هایی که تاکنون در عتبات عالیات صورت ‌گرفته به‌صورت پراکنده بوده و با این تفاهمنامه به‌صورت منسجم کارها سامان می‌باید. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، در بحث ورود زائران عراقی مشکلاتی وجود دارد که در حال پیگیری و ساماندهی است.

سلطانی‌فر تأکید کرد: پیش از پایان سال 1392جلسات متعددی برگزار شد تا ارائه خدمات امنیتی و رفاهی به زائران عراقی شکل مناسب‌تری بگیرد. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز که در مراسم امضای تفاهمنامه ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث فرهنگی حضور داشت، اعلام کرد: مدیران فرهنگی در عراق خواستار همکاری مشترک در زمینه تهیه پرونده ثبت جهانی قبرستان وادی‌السلام هستند.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی نیز در موضوع تهدید آثار تاریخی در مراسم امضای توافقنامه همکاری بازسازی عتبات عالیات گفت: تهدیدی که برای آثار تاریخی در عتبات عالیات وجود دارد مربوط به بازسازی غیراصولی و برداشتن آثار ایرانی از اماکن مقدس است.

به گفته کارگر، برای اینکه تهدیدها را به حداقل برسانیم باید مستندات قوی همچون چاپ بروشور با متن‌های قوی با 3زبان عربی، فارسی و انگلیسی و فیلم‌های مستند از این اماکن تهیه شود تا مستندات در شبکه‌های معتبر جهانی پخش شود.

آنطور که مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی گفته است، این اقدام موجب می‌شود که مستندات موجود در آرشیوها برای همیشه به‌عنوان یک مرجع باقی بمانند.محمدرضا کارگر گفت: باید از این پس سهم و نظارت ایران برروی هرگونه تغییرات در آثار موجود در عتبات عالیات به‌عنوان میراث مشترک دینی درنظر گرفته شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اما با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم ستاد بازسازی عتبات عالیات حفظ میراث و تاریخ کهن ایرانیان در عتبات عالیات است، گفت: بسترهای لازم در عتبات عالیات ایجاد شده و به نیابت از سازمان میراث فرهنگی اقداماتی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده است. به گفته حسن پلارک، این تفاهمنامه بر 3موضوع موزه‌ها، حفظ آثار تاریخی و بازسازی و نوسازی این آثار که در اماکن مقدسه نصب شده، تهیه شد و به امضا رسید. ایجاد کارگاه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان موزه‌ها و اماکن مقدسه در حوزه‌های مختلف، ارائه برنامه و معرفی شیوه‌ها و تجهیزات مناسب برای ساماندهی، حفاظت، نگهداری و مرمت اشیا و بناها، همکاری در مکانیزه کردن اطلاعات اشیا و بناها، همکاری در تهیه شناسنامه‌های اطلاعاتی، آسیب‌شناسی، حفاظتی و مرمتی اشیا و همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی از مهم‌ترین موضوعات مورد تفاهم سازمان میراث فرهنگی و ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

 

کد خبر 256118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز