دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو در تشریح سهم دارو از درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد که تا شش ماه اول امسال قیمت دارو افزایش نخواهد یافت.

ایسنا نوشت: دکتر رسول دیناروند درباره سهم دارو از درآمدهای ناشی از هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: در بودجه 93 حدود 2400 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به هزینه دارویی بیماران در نظر گرفته شده است که این اعتبار ، اعتبار کمی نیست. به این ترتیب می‌توان قیمت‌ داروهای بیماران مزمن، صعب العلاج و خاص را کنترل و پرداختی بیماران را به حداقل رساند.

رییس سازمان غذا و دارو در این باره ادامه داد: با اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها، وزارت بهداشت بسته‌هایی را پیش بینی کرده است که در دو بسته از آن هزینه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نیز مدنظر قرار گرفته است. در یکی از این بسته‌ها، کاهش پرداختی بیماران در بیمارستان‌ها دولتی مدنظر قرار گرفته است. به این ترتیب سقف پرداختی بیماران در بیمارستان‌های دولتی بیشتر از 10 درصد نخواهد بود و مابقی هزینه‌ها را وزارت بهداشت تقبل خواهد کرد. بی تردید بخشی از این اعتبارات صرف دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

به گفته دیناروند، یکی دیگر از این بسته‌ها، بسته حمایت از هزینه‌های فلاکت بار برای بیماران است. بخشی ازاین هزینه‌های فلاکت بار از دارو و تجهیزات پزشکی ناشی می‌شود که به این منظور 900 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افزایش قیمت داروها در سال جدید نیز گفت: نمی‌توان گفت که قیمت دارو به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند. داروهای تولید داخلی متناسب با تورم افزایش قیمت خواهند داشت، اما آنچه مسلم است در نیمه اول امسال به هیچ عنوان افزایش قیمت داروها را نخواهیم داشت.

رییس سازمان غذا و دارو درباره داروهای وارداتی نیز گفت: در این مورد سیاست‌مان کاهش قیمت داروهای وارداتی است؛ چرا که اولویت وزارت بهداشت تامین سلامت مردم است. جایی که سلامت مردم به تامین و تدارک دارو وابسته باشد باید آن داروها تامین شود. البته با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، حمایت از تولید داخل همچنان ادامه خواهد داشت. به این منظور وزارت بهداشت سیاست‌های تشویقی برای توسعه صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر می‌گیرد.

وی در این باره گفت: اکنون هم بار درمان کشور بر دوش داروهای تولید داخل است؛ به طوری که از لحاظ کمی بیش از 95 درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شوند. بر این اساس حمایت از تولید داخل به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

کد خبر 255904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز