همشهری آنلاین: معاون شهردار تهران گفت: در پیشنهادی به استانداری تهران اعلام کردیم چنانچه نرخ سوخت وسایل حمل‌ونقل عمومی در سال ۹۳ بطور ثابت نگه داشته شود، می‌توان تأثیرات مستقیم افزایش نرخ سوخت را مدیریت کرد.

به گزارش مهر، سید جعفر تشکری هاشمی در مورد افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی گفت: در افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی، افزایش نرخ تعرفه سوخت لحاظ نشده است. هم منافع شهروندان و هم منافع رانندگان حمل‌ونقل عمومی به یک میزان سنجیده و در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تصویب افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی، 20 درصدی کرایه اتوبوس و 15 درصدی حمل‌ونقل ریلی در سال 93 گفت: برابر اعلام بانک مرکزی، تورم در این سال‌ها بالغ بر 30 درصد بوده است و چنانچه در اقلام خاصی تورم را بررسی کنیم نزدیک به 100 درصد افزایش تورم را شاهد هستیم؛ این درحالیست که افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی تنها بر پایه قیمت تمام‌شده جابجایی مسافر و نرخ تورم لحاظ شده است.

معاون شهردار تهران گفت: اینکه نرخ پیش‌بینی شده کرایه‌ها در سال 93، با توجه به تغییرات نرخ سوخت بوده یا خیر؛ واقعیت این است که خیر و این تعیین نرخ تنها بر مبنای قیمت تمام‌شده جابجایی مسافر، و با توجه به نرخ تورم بوده است این درحالیست که در صورت افزایش نرخ سوخت باید بر افزایش متعارف نرخ کرایه‌ها که تا کنون به تصویب رسیده و در مرحله اجراست نیز اعمال شود تا تعادل میان رانندگان و مسافران برقرار شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکسی وسیله نقیله‌ای است که رانندگان با هزینه شخصی آن را خریداری کرده و هزینه‌های جانبی آنها نیز بر عهده خود رانندگان است، رانندگان تاکسی حق دارند مانند بقیه مشاغل سطح زندگی‌شان را با نرخ تورم انطباق دهند، در واقع همیشه رانندگان از حق خودشان گذشته‌اند و هیچ‌گاه افزایش کرایه‌ها با نرخ تورم واقعی منطبق نشده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: با توجه به نرخ تورم، شاید لازم بود تا به نرخ کرایه تاکسی‌ها بیش از 40 درصد افزوده می‌شد که با توجه به مصلحت و درک شهروندان این رقم 25 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، مردم و رانندگان دو قشری هستند که باید مصلحت و نیازهای‌شان درک شود. لذا این رقم یک نقطه تعامل و میانی بوده که شورای شهر و شهرداری تهران مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه تاثیر سوخت تنها بر قیمت کرایه نیست، گفت: وقتی سوخت گران می‌شود، تأثیر آن بر همه نیازمندی‌های جامعه قابل مشاهده است و به عنوان یک کالای اساسی مشمول تغییر قیمت شده و بر افزایش نرخ تمامی کالاها و خدمات و تولید در کشور سایه می‌اندازد. اینکه تصور شود افزایش تعرفه سوخت تنها به میزان افزایش کرایه‌ها تأثیرگذار است فرضیه‌ای نادرست بوده چراکه افزایش سوخت در یک بخش باعث گرانی مستقیم خدمات شده و بخشی هم بصورت غیرمستقیم بر افزایش دیگر کالاها تأثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورت افزایش نرخ تعرفه سوخت باید تأثیر مستقیم و غیرمستقیم خدمات جابجایی مسافر را اندازه‌گیری کنیم، چراکه اقشار خصوصی در حمل‌ونقل عمومی که بر مبنای هزینه و درآمد خودشان کار می‌کنند تحت تأثیر مستقیم افزایش تعرفه سوخت قرار می‌گیرند و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

معاون شهردار تهران از ارائه پیشنهادی به استانداری تهران خبر داد و گفت: به استانداری تهران طرحی را پیشنهاد کرده‌ایم که چنانچه نرخ سوخت وسایل حمل‌ونقل عمومی در سال 93 بطور ثابت نگه داشته شود می‌توان گفت تاثیرات مستقیم افزایش نرخ سوخت را مدیریت کرده‌ایم و تنها تأثیرات غیرمستقیم را رانندگان اتوبوس و تاکسی تحمل خواهند کرد و در نتیجه می‌توان فشار ناگهانی و شک افزایش نرخ را مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت هم توانایی اتخاذ ثابت نگه داشتن تعرفه سوخت حمل‌ونقل عمومی را خواهد داشت. این پیشنهاد به استانداری ارائه شده و در دست بررسی است.

تشکری هاشمی یادآور شد: در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز تنها ده درصد نرخ کرایه‌ها افزایش داشت.

کد خبر 255494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز