سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: راه‌اندازی شرکت بزرگ پخش محصولات فرهنگی تا پایان سال، تولید روزانه ۲عنوان کتاب، در اختیار گرفتن مالکیت ۲۷سینمای دیگر،‌ مدیریت زنجیره‌ای سینماها، تربیت بیش از ۲هزار هنرجوی متعهد و مستعد و مدیریت اکران با پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب ازجمله نکته‌هایی بود که رئیس حوزه هنری در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۳مطرح کرد.

راه‌اندازی حوزه هنری الکترونیک تا ۲ ماه دیگر

به گزارش همشهری، محسن مومنی شریف پس از مدت‌ها همراه مدیرکل جدید روابط عمومی حوزه هنری در تالار مهر مقابل خبرنگاران نشست تا برنامه‌های روز هنر انقلاب را تشریح کند اما او ترجیح داد ابتدا به تشریح برنامه‌های حوزه هنری در سال گذشته و سال جدید بپردازد. مومنی ابتدا به‌خاطر توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به فرهنگ در سال جدید سپاسگزاری کرد و بعد از اینکه فرهنگ همواره از نگاه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی ضربه خورده، گلایه کرد.

مدیریت زنجیره‌ای 100سینما

رئیس حوزه هنری درباره برنامه‌های حوزه تحت مدیریت خود گفت: رسانه‌ای کردن هنر را در دستور کار داشتیم و استراتژی ما هم این بود که مخاطبان خود را توسعه دهیم. برای این منظور سازمان تلویزیونی سوره، حوزه هنری کودک و نوجوان و حوزه هنری الکترونیک تاسیس شدند و حوزه هنری الکترونیک کمتر از 2‌ماه دیگر به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد. وی افزود: سیاست دیگر حوزه هنری دسترسی آسان به محصولات فرهنگی است. سال گذشته رهبر معظم انقلاب دستور دادند مدیریت 27سینمای بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد امام خمینی(ره) به حوزه هنری منتقل شود که هنوز این اتفاق کامل نیفتاده و من امیدوارم در سال جهاد فرهنگی زودتر انجام شود. به این ترتیب، تعداد سینماهای حوزه به بیش از 100سالن می‌رسد و سینماها زنجیره‌ای اداره می‌شود. از دیگر فعالیت‌های حوزه تاسیس 20فروشگاه کتاب در استان‌ها و یک فروشگاه مرکزی در میدان انقلاب تهران بوده و ما در تدارک تاسیس شرکت بزرگ پخش محصولات فرهنگی هستیم.

معرفی چهره‌های هنر و ادب انقلاب

مومنی شریف از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی و بخش‌هایی چون سینما، انیمیشن، کتاب و ادبیات، تجسمی، تئاتر و موسیقی، کودک و نوجوان به‌عنوان موضوع‌ها و بخش‌های مورد توجه و تمرکز حوزه هنری نام برد و درباره برگزاری همایش روز هنر انقلاب اسلامی و بزرگداشت شهید آوینی گفت: امروز و فردا در همایش روز هنر انقلاب تلاش می‌شود از مکتب ادبی و هنری انقلاب اسلامی سخن بگوییم.

مخالفت با نمایش رایگان فیلم‌ها

وی در پاسخ به سؤالی درباره حذف نمایش فیلم‌های جشنواره در حوزه هنری گفت: من با نمایش فیلم در زمان برگزاری جشنواره مخالفم چون مخاطب با وجود سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره اشباع می‌شود. به‌طور اصولی اینکه مردم هنگام نمایش فیلم‌ها در جشنواره فجر بتوانند رایگان این فیلم‌ها را در حوزه هنری ببینند خیلی خوب نیست و اصولا نمایش این فیلم‌ها وظیفه اصلی ما نیست. گرچه از طرف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتخب فیلم‌های جشنواره به نمایش درآمد و ما هم فیلم‌ها را برای برخی مسئولان نمایش دادیم.

تحریم یا حق؟

تحریم نمایش برخی فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری در سال گذشته یکی دیگر از پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های گروهی از رئیس حوزه هنری بود. مومنی در این‌باره گفت: بهتر است از این کلمه استفاده نشود چون ما فیلم‌ها را تحریم نکردیم و جو رسانه‌ای عجیبی به‌وجود آمد و دروغی آنقدر تکرار شد که جا افتاد. این حق طبیعی ماست که فیلمی را که می‌پسندیم انتخاب کنیم و در سینمای خود نمایش دهیم. ما فیلم‌هایی را که موجب تزلزل خانواده‌ها شود یا از خطوط قرمز عبور کند برای نمایش در سینمای خود انتخاب نمی‌کنیم و همینطور فیلم‌های مخالف آرمان‌های انقلاب را.

استقبال از رویکرد تعاملی دولت

وی با اشاره به تعامل خوب حوزه هنری با وزارت ارشاد دولت یازدهم افزود: در همین مدت استقرار دولت جدید، چند جلسه کاری بین ما برگزار شده و فضای جلسه‌ها مثبت بوده است. نظارت و ممیزی وظیفه ارشاد است و دولت فعلی وظیفه خود را خوب و شاید دقیق‌تر از ما انجام می‌دهد و ما هم با اجازه آنها فیلم می‌سازیم اما حق انتخاب برای سینماهایمان داریم.

تربیت 2هزار هنرمند متعهد

مومنی شریف با بیان اینکه حوزه هنری همواره در حال رویش و معرفی چهره‌های جدید است، گفت: مرکز آموزش تخصصی هنر اسلامی در 4سال اخیر بیش از 2هزار هنرجوی متعهد و مستعد تربیت کرده که امروز در سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حال تولید و فعالیت هستند. شهید باغبانیان که سال گذشته در سوریه به شهادت رسید از این هنرجویان است. اینها و دیگر جوانانی که مقام معظم رهبری به آنها امیدوارند، می‌توانند جهاد فرهنگی را تحقق ببخشند. مومنی اختصاص بیش از 64درصد بودجه و منابع حوزه هنری را به برنامه‌های سال 92اتفاقی بزرگ‌ در تاریخ حوزه دانست و افزود: در سالی که با بحران مالی مواجه بودیم و همه سازمان‌ها نتوانستند برنامه‌هایشان را کامل اجرا کنند و بیش از 70درصد منابع‌شان به حقوق و مزایا و نگهداری سازمان گذشت، حوزه هنری تنها 35درصد بودجه را خرج حقوق و مزایا و نگهداری سازمان کرد و 64درصد آن تبدیل به اجرای برنامه‌ها شد.

کد خبر 255097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز