شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ششمین جشنواره موسیقی جوان پس از 3 سال وقفه، 7 تا 12 شهریور در تالار رودکی و خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

در این دوره، جشنواره برخلاف دوره‌های گذشته، تنها به‌صورت تکنوازی و البته به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد. چراکه به گفته دبیر جشنواره، هدف اصلی از برگزاری جشنواره موسیقی جوان، کشف استعدادهای جوان و آموزش نیروهای تخصصی است.

داریوش پیرنیاکان که هفته پیش به سمت دبیری ششمین جشنواره موسیقی جوان منصوب شد، صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: قبل از اقدام به برگزاری جشنواره، تعدادی فرم را در اختیار یک تیم کارشناسی قرار دادیم و قرار شد جشنواره امسال را به شکل تکنوازی در دو بخش سازهای موسیقی ایرانی و سازهای موسیقی کلاسیک برگزار کنیم، چون تجربه برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته نشان داده بود برگزاری به شکل گروه‌نوازی برای شناسایی استعدادهای تازه کمک شایسته‌ای نمی‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ششمین دوره از این جشنواره به بخش تکنوازی برسیم.

پیرنیاکان که در کنار محمدحسین احمدی، مدیرکل دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته بود، مثل خود او، اشاره‌ای به علت وقفه 3 ساله جشنواره نکرد، اما احمدی پس از آن‌که درباره فعالیت‌های دفتر موسیقی و شعر توضیح داد، گفت: «امسال تنها 3 جشنواره خواهیم داشت که عبارتند از جوان، نواحی – آیینی و فجر که کلیدی‌ترین آنها، جشنواره جوان است.»

 امسال نوجوانان و جوانان 10 تا 24 سال می‌توانند در 3 گروه سنی 10 تا 14، 15 تا 18 و 19 تا 24 در شاخه‌های تکنوازی سازهای ایرانی، تکنوازی سازهای کلاسیک، آواز ایرانی و آواز کلاسیک رقابت کنند. هرچند که پیرنیاکان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در این دوره همه شرکت‌کنندگان با ساز تخصصی خودشان می‌توانند به اجرا بپردازند و هیچ محدودیتی وجود ندارد و جشنواره جوان همه انواع موسیقی ازجمله پاپ، کلاسیک، سنتی و... را دربرمی‌گیرد.»

این رقابت همزمان با ولادت حضرت مهدی(عج) آغاز خواهد شد و برگزیدگان اول تا سوم رشته‌های یاد شده، بعد از 5 روز رقابت، تنها یک تا ربع سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد. جایزه‌ای که برای «کلیدی‌ترین» جشنواره موسیقی ایران در نظر گرفته شده است.

پیرنیاکان که خود نیز احتمالا می‌داند این جایزه اصلا نمی‌تواند در شأن جشنواره‌ای سراسری برای شناسایی چیره‌دست‌ترین نوازندگان جوان امروز و احتمالا موسیقیدانان بزرگ فردای ایران باشد، گفت: «در دوره ششم از جشنواره برای نفرات برگزیده تمهیداتی اندیشیده‌ایم به‌طوری‌که این عزیزان می‌توانند از امکانات رتبه‌ای که به‌دست آورده‌اند، استفاده کنند و ما نیز کار آنها را پی‌گیری خواهیم کرد.»

اما اشاره‌ای به این تمهیدات نکرد و این نیز نکته دیگری شد که باید پس از برگزاری، مورد قضاوت قرار گیرد. اما شاید تشکیل مجدد ارکستر سمفونیک جوانان یا توجه به نتیجه جشنواره ششم برای تشکیل گروه کر جوانان کشور که قرار است از سوی دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری شکل گیرد، برخی از این تمهیدات باشد.

این گروه آن‌طور که مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری به فارس گفته است از بین نوجوانان 16 تا 20 سال انتخاب خواهند شد و رهبر گروه نیز «اسفندیار قره‌باغی» است.

اما جالب آن‌که شالویی درباره نحوه انتخاب اعضای گروه می‌گوید: «70 درصد از اعضا، هنرجویان هنرستان‌های هنرهای زیبا هستند و باقی از طریق اعلام فراخوان و طی مراحل، انتخاب می‌شوند.»

به نظر می‌رسد ارتباط مناسب‌تر دفترهای مختلف وزارت ارشاد، نتایج بهتری را برای آنها به همراه خواهد آورد.

کد خبر 25498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز