همشهری آنلاین - نیما شایان: ادامه انتصابات سرپرستان دانشگاه‌ها توسط رضا فرجی‌دانا در سال ۹۲، در آخرین روز کاری سال گذشته با صدور اولین حکم وزیر علوم کابینه یازدهم برای یک روحانی متوقف شد. این یادداشت نگاهی دارد به روسای دانشگاه‌های کشور که کسوت روحانی داشتند.

اولین رئیس روحانی با حکم فرجی‌دانا کیست؟

رضا فرجی‌دانا خود اولین رئیس دانشگاهی بود که در دولت نهم در جریان عزل و نصب‌های رئیسان دانشگاه‌ها، جای خود را به آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی داد تا انتصاب اولین رئیس روحانی در مادر دانشگاه‌های ایران رقم خورد. اما استاد فقید، عمید زنجانی نه اولین رئیس دانشگاه روحانی بود و نه آخرین آن.

قبل از آیت‌الله عمید زنجانی، چهره‌هایی نظیر آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی بنیانگذار و رئیس دانشگاه امام صادق (ع) (از سال 1361 تا کنون) و مرحوم آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی بنیانگذار و رئیس فقید دانشگاه قم ( 1359 تا 1388) از جمله روحانیونی بودند که در کسوت ریاست دانشگاه قرار داشتند.

پس از انتصاب عمیدزنجانی؛ روحانیونی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین سید صدرالدین شریعتی، آیت‌الله دکتر احمد بهشتی و حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز از روحانیونی بودند که از سوی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان روسای دانشگاه‌های علامه طباطبائی و قم منصوب شدند.

اگر انتصاب روحانیون به عنوان رئیس دانشگاه فقط در زمان  آیت‌الله عمید زنجانی خبرساز شد اما پس از آن، این عزل روسای روحانی دانشگاه‌ها بود که خبرساز بودند.

به یاد داریم وقتی وزارت علوم کابینه یازدهم خانه‌تکانی در دانشگاه‌ها را کلید زد، ده‌ها رئیس دانشگاه برکنار شدند، اما یک رئیس دانشگاه با کسوت روحانی جزو اولین کنارگذاشته شده‌ها بود. البته برکناری حجت‌الاسلام شریعتی با انتقادات فراوان مواجه شد.

اما فرجی‌دانا در آخرین ایستگاه سال 92 وقتی می‌خواست قطار انتصاب سرپرستان دانشگاه‌ها را متوقف و به اردوی نوروزی بفرستد، نهایتاً به یک روحانی رسید. بر این اساس، فرجی‌دانا در 28 اسفند ماه 92 طی حکمی حجت‌الاسلام فخرالدین اصغری آقمشهدی را به عنوان سرپرست دانشگاه مازندران منصوب کرد.

دکتر فخرالدین اصغری آقمهشدی، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران صاحب مقاله‌هایی در حوزه‌های آزادی‌ها و مشارکت سیاسی، خانواده، مباحث فقهی-حقوقی، اموال و مالکیت، حقوق مالکیت‌های فکری معنوی، قواعد فقهیه، حقوق جزا و جرم‌شناسی، بازاریابی و مدیریت بازار، حقوق مدنی تطبیقی، عقود معین، ضمان قهری و ... است که برخی عناوین آنها شامل «شایستگی زنان برای احراز منصب قضاوت»، «جبران خسارت معنوی در حقوق ایران»، «حقوق اقلیت‌ها از نظر پیامبر اسلام و حقوق ایران»، «احکام و آثار تغییر جنسیت» و «مسئولیت مدنی قاضی در حقوق ایران» است.

فخرالدین اصغری آقمهشدی

فخرالدین اصغری آقمهشدی زاده روستای آقمشهد از توابع شهرستان ساری است؛ دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس و بهره‌مند از مشاوره دکتر سید مصطفی محقق داماد در رساله‌اش و علاوه بر فعالیت‌های علمی، عضو کانون وکلای مازندران هم است؛ اما جالب‌ترین وجه زندگی و شاید قابل توجه‌ترین آنها طرز پوشش وی است. یعنی دکتر آقمشهدی گاهی لباس روحانیت بر تن دارد و گاهی نیز بدون لباس روحانیت رویت می‌شود.

کد خبر 254924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز