محققان زمین‌شناسی جمهوری چک پس از ۶ سال به ایران بازگشتند تا تحقیقات خود را درباره طولانی‌ترین غار نمکی جهان تکمیل کنند.

غار نمکی قشم

جواد نظامدوست رئیس انجمن غارشناسان ایران با اعلام این خبر به ایسنا گفته است که این اتفاق گام مهمی در ثبت جهانی غار نمکدان قشم است. محققان زمین‌شناسی دانشگاه پراگ در جمهوری چک 6 سال پیش به همراه استادان زمین‌شناسی دانشگاه شیراز بررسی‌هایی بر غارهای نمکی ایران داشتند که متوجه غار نمکی قشم به طول 6هزار و 580متر شدند. به اعتقاد محققان بلژیکی غار نمکدان قشم طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. براساس این گزارش، طولانی‌ترین غار نمکی جهان به طول 5‌هزار و 400متر در سرزمین فلسطین قرار دارد که به نام رژیم اشغالگر قدس به ثبت جهانی رسیده است. این در حالی است که غار نمکدان قشم به طول 6هزار و 580متر، رتبه نخست غارهای نمکی جهان را دارد.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده و جواد نظامدوست نیز بارها بر آن تأکید کرده است، با وجود مستنداتی که از سال 2008میلادی مبنی بر وجود طولانی‌ترین غار نمکی جهان در ایران ارائه شد و کارشناسان وابسته و مرتبط به یونسکو بر وجود آن تأکید کردند تاکنون اقدام جدی برای ثبت جهانی غار نمکدان انجام نشده است. جواد نظامدوست رئیس انجمن غارشناسان ایران گفت: حضور دوباره محققان جمهوری چک که در یافتن این غار نقش داشتند، می‌تواند به ایران برای ثبت جهانی طولانی‌ترین غار نمکی کمک کند. به گفته او، قرار است نخستین نقشه سه‌بعدی این غار تهیه شود. نظامدوست با تأکید بر تأثیر این اقدام بر ثبت جهانی غار نمکی قشم گفت: پرونده این اثر باید توسط دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یونسکو ارائه شود. به گفته نظامدوست، برای تکمیل پرونده غار نمکی قشم باید تحقیقات، نقشه‌های مرتبط، امکانات و زیرساخت‌های حفاظتی، مستند و جمع‌آوری شوند. آنطور که جواد نظامدوست اعلام کرده است، معاون گردشگری نامه‌ای برای طالبیان، معاون میراث فرهنگی ارسال کرده تا پیگیر ثبت جهانی غار نمکی قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان باشد.

گفته می‌شود وقتی محققان دانشگاه پراگ در جمهوری چک غار نمکدان قشم را یافتند فیلمی تهیه کرده بودند و در کشورشان به نمایش گذاشتند که با استقبال زیاد روبه‌رو شد. اکنون نیز محققان جمهوری چک به‌دنبال معرفی این غار نمکی قشم هستند درحالی‌که به گفته رئیس انجمن غارنوردی ایران دوسه سال است که تلاش‌ها برای مجاب‌کردن سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی غار نمکدان قشم بی‌پاسخ مانده است.

 

کد خبر 254819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز