رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: میراث طبیعی تهران خسارت دیده و نیازمند توجه بیشتر است.

محیط زیست

معصومه ابتکار، تهران را منطقه ارزشمند گیاهی و دارای تنوع زیستی گیاهی و جانوری گسترده‌ای دانست و به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: پارک ملی سرخه‌‌حصار به احتمال قدیمی‌ترین پارک‌ ملی جهان است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران افزود: پارک ملی سرخه‌حصار حتی در دوره قاجاریه نیز به‌عنوان یک شکارگاه مطرح بود و حفاظت می‌شد.

معصومه ابتکار ادامه داد: برخی مورخین مانند دکتر یخکشی معتقدند که قدیمی‌ترین جنگلبانی دنیا متعلق به ایران بوده و در دوره هخامنشی نیز جنگلبانی وجود داشته و نیروهایی بوده‌اند که برای حفاظت از مناطق جنگلی عمل می‌کردند. بنابراین قدمت جنگلبانی در ایران وجود داشته و ساختارهای رسمی بعدها وارد شدند.

وی، پارک ملی خجیر، پارک ملی سرخه‌حصار و پارک ملی کویر و مناطق حفاظت شده ورجین در لواسانات، البرز مرکزی، لار و اثر ملی طبیعی دماوند را آثار ثبت ‌شده‌ اطراف تهران‌ در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست خواند و افزود: این موضوع نشان‌دهنده ارزشمند بودن این مناطق به لحاظ تنوع جانوری و گیاهی است. ابتکار افزود: ارتفاعات و دامنه‌های البرز و همچنین کوه‌های البرز میراث‌ ارزشمند طبیعی و از زیستگاه‌های غنی کشور هستند.

معصومه ابتکار همچنین به تالاب بندعلی‌خان در جنوب شهر تهران اشاره کرد و گفت: بیشتر پساب‌های شهر تهران اکنون به این تالاب منتقل می‌شوند. وی افزود: تهران هرچه رشد کرد به میراث طبیعی و مراتع و ارتفاعات تعرض بیشتری شد و در بسیاری مناطق این رشد همراه با تخریب بود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: در سال‌های گذشته حملات و فشارها به مناطق حفاظت‌شده بیشتر شده، مثل وضعیتی که پارک ملی سرخه‌حصار به‌علت ساخت شهرک غیرقانونی زیتون دچار آن شد یا واگذاری‌هایی که در پارک ملی خجیر صورت گرفت که بسیار نگران‌کننده است. معصومه ابتکار ادامه داد: در حاشیه اطراف تهران هنوز مناطقی هست و می‌توان گونه‌های بومی گیاهی و جانوری تهران را در آن مناطق یافت که البته نیاز به نگهداری بیشتری نیز دارند.

کد خبر 167886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز