همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه از دبیرکل سازمان ملل انتظار داریم که اجازه تضعیف جایگاه این سازمان از سوی آمریکا را ندهد، گفت: به آمریکا هشدار می‌دهیم بیش از این در امور داخلی کشورها دخالت نکند و به استقلال سازمان ملل متحد احترام بگذارد.

خانه ملت نوشت: مهدی دواتگری با اشاره به واکنش وزارت خارجه آمریکا به معرفی ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل  گفت: در این باره دو موضوع قابل طرح است؛ موضوع اول، استقلال سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین نهاد بین المللی و موضوع دوم نیز موضع گیری و مخالفت دولت ایالات متحده آمریکا با معرفی آقای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل است.

نماینده مردم عجب شیر و مراغه در مجلس شورای اسلامی، درباره استقلال سازمان ملل متحد افزود: این سازمان به عنوان یک نهاد بین المللی تاثیرگذار در موضوعات جهانی باید استقلال خود را حفظ کند گرچه آمریکا در کنار پنج عضو دائم این سازمان در روند صدور قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورها درباره انتخاب دبیرکل این سازمان، صدور بیانیه های حقوق بشر و سایر قطعنامه ها تاثیر گذار اصلی در این جریانات است و این نگرانی را متوجه جامعه بین المللی می کند که این سازمان بیش از اینکه بتواند به عنوان یک ننه هاد مستقل بین المللی با حفظ استقلال اعلام موضع کند متاسفانه این گونه نیست.

وی افزود: طبق حقوق بین الملل زمانی که نماینده یک کشور در یک نهاد بین المللی معرفی می شود، نهاد مرکزی سازمان مربوطه باید درباره صلاحیت نماینده آن کشور اظهار نظر کند و بر این اساس سازمان ملل باید درباره سفیر ایران در این سازمان اظهار نظر کند نه اینکه دولت آمریکا در این باره مخالفت کند.

دواتگری ادامه داد: اگر امریکا حق اظهار نظر درباره نماینده یک کشور در سازمان ملل را داشته باشد ایران نیز حق دارد با نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مخالفت کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا نمی تواند هیچ گونه برتری و ویژگی نسبت به سازمان ملل داشته باشد، افزود: این کشور تنها به عنوان یک عضو این سازمان البته با ویژگی حق وتو و عضویت دائم فعالیت می کند؛ بنابر این ما از دبیرکل سازمان ملل انتظار داریم که اجازه تضعیف جایگاه این سازمان از سوی آمریکا را ندهد.

وی با اشاره به موضع گیری و دخالت های آمریکا نیز به خانه ملت گفت: متاسفانه این کشور در هر مورد که احساس تقویت منافع خود را می کند حضور می یابد و ایران نیز به عنوان یک کشور حق دارد درباره تعیین نماینده خود در سازمان ملل اقدام کند و موضع گیری دولت آمریکا و سناتور آمریکایی نسبت به آقای ابوطالبی از منظر بین الملل هیچ تاثیری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: از وزارت امور خارجه ایران انتظار داریم مقتدرانه از موضع خود عقب نیشینی نکند چراکه عقب نشینی از موضع خود می تواند جایگاه ایران در عرصه بین المللی را تضعیف کند. به آمریکا هشدار می دهیم بیش از این در امور داخلی کشورها دخالت نکند و به استقلال سازمان ملل متحد احترام بگذارد.

گقتنی است؛ جنجال‌ها و فضاسازی‌های مقامات و رسانه‌های آمریکایی پیرامون نماینده جدید ایران در سازمان ملل، از شب گذشته و با اظهارنظر رسمی وزارت خارجه آمریکا به اوج خود رسید به طوری که براساس نوشته شبکه خبری «فاکس نیوز» ، وزارت خارجه آمریکا مدعی شده درباره فرد اعلام شده به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، نگرانی‌های جدی دارد.

در همین زمینه نیز ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است : « فکر می‌کنیم که اعلام نام این فرد، به شدت دردسرساز خواهد بود، ما اکنون از نزدیک این موضوع را مدنظر داریم و نگرانی‌های جدی خود را درباره این معرفی احتمالی، با دولت ایران در میان گذاشته‌ایم».

پیش از این نیز، شماری از سیاستمداران تندروی آمریکایی، خواستار صادر نکردن روادید برای ابوطالبی شده بودند که در آخرین مورد، به نوشته «واشنگتن اگزمینر»، تد کروز یکی از سناتورهای آمریکایی ضمن توهین به ابوطالبی، وی را «یک تروریست شناخته» خوانده و خواستار جلوگیری از ورود وی به آمریکا شده بود.

کد خبر 254526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز