سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد تغییرات مغزی منجر به بیماری اوتیسم در رحم مادر شکل می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، نتایج این تحقیق حاکی از آن است، تغییراتی که به صورت توده‌های پراکنده در نقاطی از کورتکس مغز در دوران جنینی روی می‌دهد نمایانگر بروز علل زمینه‌ساز بیماری اوتیسم پیش از تولد است.

در این بررسی محققان آمریکایی بافت‌های مغز 22 کودک دو تا 15 ساله را بررسی کردند که تنها برخی از آنان به بیماری اوتیسم مبتلا بودند. این محققان سپس با نشانه‌گذاری ژنتیکی به مراحل شکل‌گیری لایه‌های مختلف کورتکس مغز این کودکان پرداختند.

کورتکس بخش فوقانی مغز انسان است و اغلب کارکردهای پیچیده مغز در بخش‌های مختلف کورتکس شکل می‌گیرند.

نتایج مقایسه‌های آنان نشان داد که ناهنجاری‌هایی در مغز 90 درصد از کودکان اوتیسمی وجود داشته، در حالی که چنین ناهنجاری‌هایی تنها در 10 درصد کودکان دیگر مشاهده شده است.

به گفته محققان این نقاط که پیش از تولد به این شکل درآمده‌اند، نقاطی از کورتکس مغز هستند که با رفتار، فرآیند برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی، زبان و هیجانات انسان سر و کار دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ محققان معتقدند در صورتی که نتایج این تحقیق مبنی بر اینکه این ناهنجاری‌ها در مغز برخی کودکان مبتلا به اوتیسم پیش از تولد آنان روی داده، تایید شود، تشخیص زودهنگام این بیماری ضروری است.

کد خبر 254398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز