همشهری آنلاین: به دلیل غیر واقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل هستند.

کارگر کار

به گزارش ایلنا،سید شاکر ابراهیمی، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کردستان با بیان این خبر، این مشکل رایج صنفی در کارخانه‌های سراسر کشور را به دلیل غیر واقعی بودن احکام شغلی که توسط کارفرما در لیست‌های بیمه کارگران به تامین اجتماعی گزارش شده است عنوان کرد و  گفت: به عنوان مثال ممکن است در یک واحد تولیدی حرفه تراشکاری به دلیل شرایط محیطی، سخت و زیان آور تلقی شود اما درعمل چون کارفرما در لیست بیمه ماهیانه سازمان تامین اجتماعی برای کارگران تراشکار از عنوان دیگری مانند کارگر، کارگر ساده، برقکار و... استفاده کرده است این کارگران نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاد کنند.

وی بابیان اینکه برخی کارفرمایان و مدیران کارگاه‌ها آگاهانه یا غیر آگاهانه از درج عنوان شغلی واقعی کارگران در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی خودداری می‌کنند، گفت: بخشی از زحمت‌کش ترین قشر جامعه کارگری که در مشاغلی که توسط قانون سخت و زیان آور شناخته شده است کار می‌کنند، به دلیل تخلف افراد دیگری از ارفاق‌های جزئی که قانون برای‌شان پیشبینی کرده محروم‌اند.

به گفته ابراهیمی هرچند در ‌‌نهایت برخی کارگران از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار نسبت به اصلاح سمت شغلی واقعی خود اقدام می‌کنند اما سازمان تامین اجتماعی همچنان به استناد سوابق قبلی از قبول این احکام جدید خودداری می‌کند.

این مقام کارگری گفت: نبود آیین نامه‌ای مشخص در این مورد خاص باعث شده است تا کارگران بسیاری در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور نتوانند از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

کد خبر 254162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز