همشهری آنلاین: سرویس مخفی انگلیس تهدید کرده‌است روزنامه‌ی گاردین را، که در این کشور چاپ می‌شود، به دلیل پوشش گزارش‌های مربوط به افشاگری‌های ادوارد اسنودنِ امریکایی تعطیل می‌کند.

گاردین

پال جانسون، معاون سردبیر روزنامه‌ی گاردین، در کنفرانس «ریدیودِیز یوروپ» در دوبلین، پایتخت ایرلند، گفت این روزنامه به دلیل انتشار افشاگری‌های اسنودن درباره‌ی فعالیت‌های گسترده‌ی جاسوسی امریکا تهدید به تعطیلی شده است.

وی گفت: «تهدید کردند که روزنامه‌مان را تعطیل می‌کنند. ما متهم شدیم امنیت ملی و زندگی مردم را به خطر انداخته‌ایم. این امر ما را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده‌است.»

جانسون همچنین تصریح کرد که یکی از کارمندان ارشد دولت به وی گفته است «نخست وزیر، معاون نخست وزیر، وزیر خارجه، وزیر کشور و دادستان کل با شما مشکل دارند.»

اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی امریکا بود. وی تا کنون اطلاعات محرمانه‌ی بسیاری درباره‌ی برنامه‌های جاسوسی امریکا در سراسر جهان افشا کرده‌است.

اطلاعات محرمانه‌ی افشا شده از سوی اسنودن در ژوئن سال گذشته آشکار کرد که سازمان جاسوسی انگلیس موسوم به ستاد ارتباطات دولت به طور مخفیانه به شبکه‌ای از کابل‌های حامل ترافیک تماس‌های تلفنی و اینترنتی جهان دسترسی داشته و اطلاعاتی را در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا قرار می‌داده‌است.

اقدامات جاسوسی مشترک دو کشور رهگیری میلیون‌ها ارتباط آنلاین مردم عادی و استراق سمع مکالمات سران جهان را شامل می‌شود.

کد خبر 254096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز