چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود ۷۰۰ نفر از طرفداران محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر قرار است یک روز پس از محکوم شدن بیش از ۵۰۰ هوادار وی به اعدام، محاکمه شوند.

محاکمه ۷۰۰ نفر در مصر

به گزارش پرس تی وی، حدود ۷۰۰ طرفدار مرسی از جمله محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین قرار است روز سه شنبه (۵ فروردین، ۲۵ مارس) در دادگاه کیفری مینیا محاکمه شوند.

جلسه دادگاه روز سه شنبه یک روز پس از آن برگزار می‌شود که دادگاهی در مصر ۵۲۹ تن از طرفداران مرسی را به اتهام قتل ۲ مامور پلیس در خشونت‌هایی که ماه اوت گذشته پس از یورش نیروهای امنیتی مصر به اردوگاه معترضان در قاهره روی داد به مجازات اعدام محکوم کرد.

این مجازات‌های اعدام گسترده که پس از برگزاری ۲ جلسه محاکمه صادر شد با انتقادهای گروه‌های حقوق بشر، امریکا و اتحادیه اروپا مواجه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه (۴ فروردین، ۲۴ مارس) این احکام اعدام گروهی را «مضحک» خواند و افزود: «در حالی که هزاران طرفدار مرسی در زندان رنج می‌کشند هنوز تحقیق کافی درباره مرگ صدها معترض دیگر انجام نشده است.»

جنبش اخوان المسلمین نیز این احکام را به عنوان «نقض فاحش و آشکار تمامی هنجارهای انسانی و عدالت قضایی» تقبیح کرده است.

خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در مصر از ۱۲ تیر (۳ ژوئیه ۲۰۱۳) پس از آن آغاز شده است که ارتش این کشور محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنار کرد. در اثر خشونت‌های مصر تاکنون صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پس از برکناری مرسی، دولت مصر که از حمایت ارتش برخوردار است سرکوب خونینی را بر ضد طرفداران مرسی آغاز کرده است و هزاران نفر از اعضای اخوان المسلمین از جمله رهبران ارشد این جنبش را دستگیر کرد.

طبق اعلام سازمان عفو بین‌الملل در سرکوب طرفداران مرسی دست‌کم هزار و ۴۰۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز دستگیر شده‌اند.

کد خبر 253917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز