گروه شهری: شهردار تهران در مراسم آیین درختکاری با عنوان «تهران، جهانشهر دوستی» میزبان سفرای ۹۰کشور جهان بود.

نهال کاری برج میلاد

محمدباقر قالیباف، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، سفرای 90کشور جهان، نمایندگان انجمن‌های دوستی و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی  با حضور در مراسم آیین درختکاری که در برج میلاد برگزار شد هریک نهالی به نشانه دوستی در محوطه مقابل برج کاشتند. محمدباقر قالیباف طی سخنانی در این مراسم گفت: بر این باورم که ما برای فراهم ساختن زندگی بهتر شهروندانمان در سراسر دنیا نیازمند تقویت دوستی میان ملت‌ها هستیم و شما سفرا و دیپلمات‌های گرانقدر می‌توانید در انتقال پیام دوستی تهران و گسترش آن نقش مهمی ایفا کنید.

وی اظهار کرد: در جهان امروز که بیش از نیمی از ساکنان کره خاکی در شهرها اقامت گزیده‌اند کلانشهرها به‌ویژه شهرهای جهانی به‌عنوان نیروی پیش‌برنده توسعه و تحول جهانی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی سیاسی و امنیتی نقش بی‌بدیلی یافته‌اند و به همین دلیل نیز مدیریت شایسته آنها در مجموع سیاست‌ها و راهبردهای کلان دولت‌های ملی اهمیت و وزن بیشتری یافته است.

قالیباف افزود: در عین حال کلانشهرهای جهان برای توسعه ظرفیت‌های خود نیازمند ارتقای زیرساخت‌های خدماتی، ارتباطی، فناوری عمرانی و گردشگری هستند تا بتوانند با بهره‌گیری از روندها و فرصت‌های مفید جهانی و درون‌سرزمینی، نه‌تنها در مقیاس منطقه‌ای بلکه در سطوح وسیع‌تر و بالاتر برای آینده بهتر برنامه‌ریزی کرده و مهیا شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسیر پیشرفت و عدالت در قرن بیست ‌و یکم از شبکه جوامع محلی می‌گذرد گفت: گسترش حکمرانی محلی نوع جدید توسعه در قرن حاضر و اشکال جدید جامعه مدنی مبتنی بر پیشرفت و عدالت است که جهان روزبه‌روز آن را بیشتر تجربه می‌کند. حتی رقابت‌جویی که موتور محرکه پیشرفت در قرن حاضر است، بدون بسط و توسعه عدالت چیزی جز ناپایداری جوامع محلی نخواهد بود.
شهردار تهران خطاب به سفرا و هیأت‌های دیپلماتیک چه آنها که مدت طولانی است در این کشور و شهر تهران اقامت داشته و آشنایی زیادی با آن دارند و چه آنها که تازه مهمان این شهر شده‌اند گفت: تهران نیز به‌عنوان یکی از 20کلانشهر بزرگ جهان و بزرگ‌ترین آنها در منطقه غرب آسیا دارای زیبایی‌ها و احتمالا نازیبایی‌هایی است و من خداوند را شکر می‌کنم که به من فرصت داد نزدیک به یک دهه برای ارتقای وضعیت زندگی شهروندان این شهر تلاش کنم.

خدمتی که من نام آن را خدمت جهادی گذاشته‌ام به معنی خدمتگزاری بی‌منت و خستگی‌ناپذیر در راه خدا. شهردار تهران با اشاره به سفره هفت‌سین و قرار دادن 7 نماد در آن، به 7آموزه انسانی که به‌عنوان مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی قلمداد می‌شوند اشاره کرد و گفت: آموزه توحید، ‌عدالت، ‌پاسداشت تفاوت‌ها، فرهنگ و اخلاق، دانایی و حکمت، ‌ضرورت ادای حق طبیعت و محیط‌زیست و غنیمت شماری فرصت زندگی آموزه‌هایی است که سخت به آنها محتاجیم و هرکدام نکاتی را به ما یادآور می‌شوند.

همچنین قالیباف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نگاه شهرداری تهران و مجموع فرهنگ مردم ما در توسعه فضای سبز و حفظ محیط‌زیست و انس با طبیعت است که آن نیز ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد. شهردار تهران با اشاره به حضور سفرای بیش از 90کشور جهان در مراسم درختکاری تهران، جهانشهر دوستی اظهار داشت: اینکه سفرای این تعداد از کشورهای جهان در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند نشان‌دهنده اعتماد آنها به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

فضای سبز، هدیه‌ای برای آیندگان

سفیر فلسطین نیز طی سخنانی خطاب به شهردار تهران اظهار کرد: آنچه در این پایتخت زیبا با تلاش‌های بسیار شما جهت حفظ پایتخت صورت گرفته است قابل تقدیر است و مستحق است از شما و گروه کاری‌تان تحسین شود. ما هم در شادی این دستاوردهای عظیم ازجمله پل‌های عظیم، تونل‌ها و پارک‌های پردرخت و گل سهیم هستیم و هر کجا که برویم از آنها لذت می‌بریم.

سفیر کشور نروژ که نهالی با نام خود در این مراسم کاشت، در گفت‌وگو با همشهری آیین کاشت درخت را هدیه‌ای برای نسل آینده عنوان کرد. وی گفت: ظاهرا قبل از وقوع انقلاب ایران تعداد بوستان‌‌های این شهر بسیار اندک بوده اما اکنون بوستان‌های بزرگ، زیبا و متعددی در تهران وجود دارد که این نشان‌دهنده اهمیتی است که مردم این شهر به توسعه فضای سبز می‌دهند.
سفیر مکزیک نیز شهری مانند تهران را نیازمند توسعه فضای سبز دانست و گفت: کشورهایی مانند ایران باید به این سمت حرکت کنند و فضای سبز خود را توسعه دهند. وی که تنها 2‌ماه است به ایران آمده و منظره کوه‌های شمال این شهربرایش لذتبخش است افزود: نوروز سنت دیرینه ایران است. چند روزاول عید هرطور که باشد تا آخر سال همانگونه پیش خواهد رفت.

تبریک نماینده سازمان ملل متحد به ایرانیان به مناسبت نوروز

گری لوئیس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران با حضور در مراسم آیین درختکاری‌ که در برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه از سوی شهرداری تهران به این آیین دعوت شده‌ایم، سپاسگزاریم. این آیین یک اتفاق نمادین برای توجه به مقوله‌هایی همچون انرژی، محیط‌زیست و اقتصاد است و با این اقدام دولت و مردم ایران می‌فهمند که نیاز دارند سبز باشند و از محیط‌زیست حفاظت کنند. وی ادامه داد: ما با چالش‌هایی همچون آلودگی هوا، نیاز به مدیریت آب، انرژی، توسعه دشت‌ها و... روبه‌رو هستیم. از دیگر سو توجه به کیفیت هوا و آب نیز از چالش‌های پیش رو ست و لازم است که دولت‌ها و دولت جمهوری اسلامی ایران اقداماتی به‌منظور توجه به این چالش‌ها انجام دهند.

از این جهت سازمان ملل متحد نیز از این اقدامات پشتیبانی می‌کند تا آینده خوبی را رقم بزنیم. گری لوئیس در ادامه با اشاره به فرارسیدن نوروز، گفت: نوروز زمان بسیار مهمی در تقویم ایرانی به‌شمار می‌رود. در این زمان سازمان ملل متحد و همه گروه‌ها و آژانس‌های بین‌المللی آرزوی صلح، دوستی، توسعه ارتباطات و ارتباط مجدد با طبیعت را برای همه شهروندان ایرانی و شهروندان تمامی نقاط دنیا آرزو دارند. وی در پایان سخنان خود، سال نو را از سوی سازمان ملل به تمامی ایرانیان و فارسی‌زبانان تبریک گفت.

کد خبر 253541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز