دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمدکرباسی: هیچ‌کس در جهان از نتیجه همه‌پرسی کریمه و رأی مثبت ۹۷درصدی ساکنان این شبه‌جزیره راهبردی برای الحاق به روسیه شگفت زده نشد تا همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد کریمه سرانجام اوکراین را به مقصد مسکو ترک کند.

کریمه

این بار روس‌ها از ابزار آمریکا و غرب برای بازی در صحنه دیپلماسی جهان با موفقیت استفاده کردند و حالا در کاخ کرملین، پوتین با لبخند، برگ مهمی را در دست دارد. مقام‌های کریمه روز گذشته درحالی‌که آمریکا و کشورهای غربی تأکید داشتند این همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسند از رأی ۹۷درصدی مردم منطقه برای پیوستن به روسیه خبر دادند.

سرگئی آکسیونونف، نخست‌وزیر موقت کریمه در سیمفروپول مرکز این منطقه، در مراسمی که در آن پرچم روسیه به اهتزار در آمده بود با خواندن نتایج اعلام کرد که کریمه «در حال برگشتن به خانه» است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم قرار است امروز در پارلمان این کشور درباره آینده کریمه سخنرانی کند. پارلمان کریمه با درخواست از سازمان ملل و همه کشورهای جهان برای شناسایی مستقل این منطقه طرح پیوستن به روسیه را به‌صورت رسمی تأیید کرد.

به همین‌خاطر عصر دیروز نخست‌وزیر کریمه و مقام‌های ارشد این منطقه راهی مسکو شدند تا درخواست تبدیل شدن به بخشی از خاک روسیه را به‌صورت رسمی تسلیم مقام‌های این کشور کنند. آمریکا و کشورهای غربی در گذشته و برای استقلال کوزوو از همین مسیر برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به سازمان ملل در میان مخالفت روسیه استفاده کرده بودند و حالا مسکو با همان ابزار واشنگتن وارد جنگ سرد جدیدی شده است. حالا قرار است ساعت کریمه به وقت مسکو تنظیم شود و تا یک‌ماه دیگر روبل روسیه واحد رسمی پول این منطقه در کنار واحد پول اوکراین باشد.

هواداران روسیه در کریمه با اعلام نتایج انتخابات به شادی در خیابان‌ها پرداختند تا آسمان این منطقه در شب اعلام نتیجه از آتش‌بازی مانند روز روشن شود. در صحنه جهانی اما رابطه روسیه و غرب هر روز تیره‌تر می‌شود. اوباما و پوتین پس از اعلام نتایج همه‌پرسی گفت‌وگوی تلفنی نه‌چندان خوشایندی داشتند؛ گفت‌وگویی که در آن پوتین همه‌پرسی را کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانست و در مقابل اوباما تهدید به «ضرر داشتن» این ماجرا برای مسکو کرد.اوباما در گفت‌وگو با پوتین اعلام کرد که آمریکا و جامعه جهانی هرگز نتیجه این همه‌پرسی را نخواهند پذیرفت و عواقبی مانند تحریم برای روسیه را به‌دنبال خواهد داشت.

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هم با تشکیل جلسه در بروکسل ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌های ۲۱ نفر ازجمله تعدادی از مقام‌های روسیه را تصویب کردند. مقام‌های دولت موقت اوکراین هم تأکید کرده‌اند که نتیجه این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت و نخست‌وزیر دولت موقت آن را یک «سیرک» خواند. پارلمان اوکراین همچنین طرح فراخواندن ۴۰ هزار نیروی نظامی ذخیره را برای واکنش در مقابل خطرهای احتمالی تصویب کرده است و برخی از احتمال درگیری نظامی خبر داده‌اند.

با اعلام آمار مشارکت بیش از ۸۰درصدی واجدین شرایط حالا پرونده کریمه باید به سازمان ملل برود تا مسیر حقوقی پیوستن آن به خاک روسیه طی شود. براساس این همه‌پرسی قوانین اوکراین دیگر از این پس در کریمه اجرا نخواهد شد و اموال دولتی اوکراین به نفع «کریمه مستقل» مصادره می‌شود. سرگئی آکسیونونف نخست‌وزیر موقت کریمه اعلام کرده که پس از مشخص‌شدن نتیجه همه‌پرسی دولت روسیه کمک ۱۵میلیارد روبلی(۴۱۰ میلیون دلار) به این منطقه اهدا کرده که دوبرابر بودجه گذشته آن به‌حساب می‌آید. قدم گذاشتن کریمه در مسیر الحاق به روسیه که یک‌سالی طول خواهد کشید پایان ماجرا نخواهد بود؛ روسیه و غرب حالا شدیدتر از گذشته در صحنه جهانی زورآزمایی خواهند کرد.

کد خبر 253531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز