گروه حوادث: «می توانیم با درجه بالایی از اطمینان بگوییم که سامانه ارتباطی، مکان یابی و گزارش دهی هواپیما عمدا از کار انداخته شده و این اقدامات حاصل تلاش فردی در داخل هواپیما بوده است»؛ اینها بخشی از گفته‌های نخست‌وزیر مالزی در یک کنفرانس خبری در روز گذشته بود.

سقوط هواپیما

جملاتی که باعث شد حالا فرضیه هواپیماربایی به‌عنوان قوی‌ترین فرضیه مطرح در ناپدید شدن هواپیمای ام‌اچ370مدنظر قرار بگیرد. با این حال هنوز مهم‌ترین سؤال این است که هواپیما کجاست و دچار چه سرنوشتی شده است؟یک هفته پس از ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته اعلام کرد که فردی در این پرواز عمدا سیستم‌های مخابراتی و جهت‌یابی هواپیما را دستکاری و خاموش کرده است.

نجیب رزاق تأکید کرد که این فرد اطلاعات کاملی از پرواز و هدایت هواپیماهای مسافربری داشته و پس از خاموش کردن سیستم‌ها، مسیر پرواز را عوض کرده و هواپیما تقریبا 7 ساعت پس از ناپدید شدن همچنان در آسمان بوده است.گفته می‌شود احتمالا هواپیما جایی در اقیانوس هند و به‌دلیل تمام شدن سوخت سقوط کرده و به همین دلیل تا‌کنون ردی از آن به‌دست نیامده است. با افشای این اطلاعات که نشان از هواپیماربایی برنامه‌ریزی شده دارد، روز گذشته پلیس مالزی راهی خانه خلبان این هواپیما شد و اقدام به بازرسی آنجا کرد؛ چرا که احتمال دارد، کسی که هواپیما را ربوده و با طرز کار آن نیز به خوبی آشنایی داشته است، خود خلبان باشد.

با این حال نخست‌وزیر مالزی در کنفرانس خبری دیروز احتمال هواپیماربایی را تأیید نکرد و تنها به بیان این جمله اکتفا کرد که هنوز تمامی احتمالات در دست بررسی است. در همین حال خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته گزارش کرد که بازرسان به قطعیت رسیده‌اند که یک یا چند نفر در داخل هواپیما، سیستم‌ها را از کار انداخته و سپس مسیر آن را تغییر داده‌اند. بررسی سیگنال‌ها نشان می‌دهد که هواپیمای ناپدید شده مالزی پس از محو شدن از روی صفحه رادار تا حدود 8صبح به وقت محلی (7ساعت پس از ناپدید شدن) به حرکت ادامه داده و در نهایت به‌علت تمام شدن سوخت در اقیانوس هند سقوط کرده است.

هواپیمای بوئینگ777متعلق به خطوط هوایی مالزی، بامداد شنبه هفته گذشته با 239سرنشین از فرودگاه کوالالامپور به مقصد پکن به پرواز درآمد اما یک ساعت پس از پرواز ناپدید شد. در حال حاضر عملیات بی‌سابقه جست‌وجو با مشارکت 30کشور برای یافتن ردی از هواپیما ادامه دارد و این در حالی است که ناپدید شدن هواپیمای‌ام‌اچ 370حالا تبدیل به یکی از پیچیده‌ترین معماهای هوانوردی تاریخ شده است.

کد خبر 253214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز