سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسین کلانی در باره وضعیت پرسپولیس و آینده آن و نیز مسائلی مثل سهام پیشکسوتان پرسپولیس نظری متفاوت با اظهارات معمول اخیر را مطرح کرد.

حسین کلانی

حسین کلانی در گفت و گو با ایسنا درباره‌ وضعیت این روزهای باشگاه پرسپولیس گفت: من خیلی به بحث باشگاه ورود نکرده‌ام و فقط در دانشگاه پرسپولیس فعالیت کردم. آن هم فکر می‌کردم که دانشگاه کاملا از باشگاه جداست ولی متوجه شدم که باشگاه تعهداتی به دانشگاهش دارد که وضعیت باشگاه برای آن هم مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: پرسپولیسی که امروز می‌بینیم را نمی‌توانم با تیم زمان خودمان مقایسه کنم. آن زمان فرهنگی که به باشگاه حاکم بود روی همه چیز تاثیر می‌گذاشت. آن فرهنگ به قول معروف کم کم رخت بر بست و دیگر نبود.

کلانی همچنین گفت: با تغییر فرهنگ و روش‌ها، اهدافی را که با آنها خو گرفته بودیم و باشگاه از ما انتظار داشت از باشگاه فاصله گرفت. کار به مرحله‌ای رسید که در چند سال اخیر باشگاه از هر جهت تغییرات زیادی داشته است. یک بار مدیریت باشگاه شخصی شد، سپس به بنیاد شهید و حوزه‌ی هنری داده شد و حالا هم وزارت ورزش و جوانان قیمومیت آن را بر عهده دارد.

پیشکسوتان پرسپولیس ادامه داد: تعهدات و تفکرات مدیریتی متفاوت بود چون اشخاص با هم فرق داشتند. آن چه مشخص است، اینکه همه دوست دارند باشگاه موفق باشد و مانیفست آن اجرا شود اما تغییرات زیاد باعث شد که عملی نشود. پرسپولیس باشگاهی است که جهش‌های نامعقولی از نظر اداری و مالی داشته است.

کلانی در ادامه گفت: باشگاه در سالهای مختلف دچار آلودگی‌های مالی شد و هر مدیری که آمد مجبور بود که علاوه بر برنامه‌های خودش با آلودگی‌های مانده از قبل هم مواجه شود تا جایی که دیگر نمی‌شد به این شکل ادامه داد و به همین دلیل بحث خصوصی سازی مطرح شد. در نهایت ارگان‌های دولتی و خصوصی خواستند که این دردسر و معضل را از سر باز کنند.

وی درباره‌ی اقدام پیشکسوتان پرسپولیس برای خرید باشگاه گفت: ما ورزشکاران و هنرمندان به خاطر محبت زیاد مردم متوقع بار می‌آییم. همه می‌خواهیم از باشگاهی که در آن کم یا زیاد زحمت کشیده‌ایم منتفع شویم. این مساله ایجاد مشکلات می‌کند چون خودمان کمتر تجزیه و تحلیل می‌کنیم که شرایط زمانی چه بوده، چه بهره‌هایی برده‌ایم و چه بهره‌ای حق ماست و این که اصلا حق ما است که بهره‌ای ببریم یا نه!

وی افزود: می‌گوییم اگر قرار است باشگاه خصوصی شود، باید سهام به ما داده شود، اما نپرسیده ایم که اگر این کار صورت بگیرد، می‌توانیم آن را اداره کنیم یا نه؟ با توجه به شرایط امروز و جو ورزش ما می‌توانیم به کار ادامه دهیم؟ ما با احساسات برخورد می‌کنیم. برخی از دوستان ما از گذشته در باشگاه زحمت کشیده‌اند و در شرایط بحرانی هم پای تیم بوده‌اند و حالا توقع زیادی دارند.

پیشکسوت پرسپولیس همچنین گفت: ما خودمان را وابسته باشگاه می‌دانستیم و معتقد بودیم که باشگاه مال مردم است. هر کدام از ما از بدو شروع ورزش و آمدن به پرسپولیس از جهات مختلف از آن نفع برده‌ایم. زمان ما بحث عشق و محبت و ایثار بود که از طرف مردم به ازای خلق شادی‌ها و افتخارات، امتیازهایی به ما داده شد و بیش از آن چه استحقاقش را داشته‌ایم به ما محبت کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه هر کاری می‌کنیم، می‌گوییم برای مردم کرده‌ایم، در حالی که وقتی کسی قرارداد با مبلغ بالا می‌بندد از آن نفع می‌برد، پس نباید به خاطرش سر مردم منت بگذارد. نهایتا همه چیز شده مثلا برای مردم و همین مساله مردم را ناراحت کرده است. مردم می‌بینند آنها که می‌گویند به خاطر مردم کار می‌کنند نه تنها درست کار نمی‌کنند بلکه در زمان حساس احساسات آنها را جریحه دار می‌کنند. این مسائل باعث بروز نابسامانی‌های اساسی می‌شود که لحظه‌ای نیست.

کلانی ادامه داد: جلسات مختلف تشکیل شده است که در آن بحث وجدل می‌کنیم و توقعات خود را بیان می‌کنیم اما عملی شدن آنها مشکل است. وقتی می‌گوییم باشگاه را به ما واگذار کنید باید پشتوانه لازم برای این کار را داشته باشیم اما خودمان این امکان را نداریم. کل 200 یا 300 پیشکسوت باشگاه که از گذشته تا حال کار کرده‌اند از بازیکن گرفته تا تدارکاتچی و کسی که زمین تمرین را آب داده می‌تواند بگوید که حق دارد منتفع شود اما آیا این کار شدنی است؟

وی افزود: دلیل ندارد که من به عنوان بازیکنی که زمانی در تیم توپ زده‌ام و شرایط خوبی پیدا کردم و حالا بهترین امکانات را دارم بخواهم که همه چیز مال من باشد.

کلانی ادامه داد: هیچ کدام نمی‌توانیم سهام باشگاه را بخریم، پس باید از دوستان سرمایه‌دار کمک بگیریم. برای این کار باید با آنها به توافقی برسیم و بده بستان‌هایی داشته باشیم که در نتیجه ناچار می‌شویم رعایت خیلی کارها را بکنیم تا آنها به نام ما سرمایه‌گذاری کنند. پشت این کار خیلی مسائل نهفته است!

وی درباره‌ نحوه مدیریت محمد رویانیان و مساله بدهی‌های پرسپولیس و قراردادهای شائبه دار بازیکنان: من به جریانات باشگاه ورود نکرده‌ام اما صحبت‌هایی را که مطرح شد شنیده‌ام. چند بار هم در جلساتی با حضور رویانیان شرکت کردم. مساله این است که ما گاهی اوقات چاشنی کار را زیاد می‌کنیم و من نمی‌دانم پشت پرده چه خبر است! رویانیان خیلی کارها کرد و شرکت‌های پیشکسوتان، بیمه و شرکتهای دیگر راه انداخت. این شرکت‌ها و استفاده از برند باشگاه پول‌هایی را به حساب باشگاه واریز کرده است که باید بررسی شود.

وی افزود: اگر درباره‌ باشگاه با من نوعی صحبت کنید ممکن است برای خوشایند شما با حاد کردن مساله و تلافی یک کدورت قدیمی حرف‌هایی بزنم که درست نباشد.

کلانی ادامه داد: رویانیان شرکت‌های مختلف درست کرد و آکادمی باشگاه را راه انداخت که کار خوبی بود ولی این که سرمایه‌ی اولیه آنها چه شد و پول‌هایی که از این طریق کسب شد، چه سرانجامی پیدا کرد مسائلی است که باید بررسی شود. ظاهر قضیه یک چیز است و باطنش چیز دیگر که باید به دور از حب و بغض آنها را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: رویانیان با عدم تجربه فوتبالی آمد و نزدیک به دو سال با تمام شرایط و مسائل کارهایی کرد. شرکت‌های مختلف و آکادمی درست کرد و ارتباط‌های خوبی گرفت و تیم‌های خارجی را به ایران آورد. همه کارها باید بررسی شوند اما به دور از احساسات و با منطق و انصاف.

کلانی در ادامه گفت: بخش حقوقی باید قراردادها را دقیق بررسی کند. حتی این که قرارداد و توافق دو طرفه است، یعنی بازیکن هم در شرایط خودش پذیرفته با تیم قرارداد ببندد. همچنین باید پرسید که چرا این سر و صداها آن وقت‌ها نبود؟ پرداخت چک ها چطور بود؟ زمینه چک‌ها چه بود؟ این که هر کسی در این باره همین طور اظهارنظر کند دور از اخلاق است.

وی به ایسنا گفت: وزارت ورزش کسانی را انتخاب کرده که مساله را بررسی کنند پس بهتر است همان ها که واجد شرایط هستند، پاسخگو باشند. خادم مسئولیت بخشی از کار را بر عهده گرفته و مشغول بررسی است. سازمان بازرسی کل کشور هم وارد شده است. کسانی هم که در باشگاه هستند کارهایی می‌کنند. بهتر است سعه صدر داشته باشیم.

کد خبر 252823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز