همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از اتمام فاز نخست کابل دریایی ایران اروپا - EPEG - تا یک ماه آینده خبر داد که براساس آن، جابجایی ۲۰۰ گیگابیت برثانیه از ظرفیت شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی کشور از طریق این مسیر انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش عملیاتی پروژه کابل دریایی ایران اروپا - EPEG - به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراه‌های ارتباطی جهان به طول 8 هزار کیلومتر، از سال 91 آغاز شده است.

این پروژه عمان و فرانکفورت را از طریق ایران، آذربایجان، روسیه، اوکراین و لهستان به صورت دریایی به یکدیگر متصل خواهد کرد و قرار است بالغ بر 3.2 ترابیت بر ثانیه ظرفیت پهنای باند از طریق این مسیر جابجا شود؛ این مسیر از فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از این کشورها و پس از گذر از کشورمان از بندر جاسک به بندر باراکای عمان متصل می شود.

کابل دریایی ایران اروپا که قرار است توسط کنسرسیوم EPEG شامل شرکت‌های روس تلکوم، Cable & Wireless انگلیس، شرکت ارتباطات زیرساخت و عمان‌تل اجرایی شود جایگزین مطمئنی برای ترانزیت ارتباطات از اروپا به آسیا خواهد بود.

محمود خسروی- مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد آخرین وضعیت راه اندازی پروژه کابل دریایی ایران اروپا اظهار داشت: این پروژه در قسمت ایران، مراحل نهایی فاز نخست را می گذراند و با اتمام این فاز، بالغ بر 200 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت اینترنت بین الملل ترانزیت می‌شود که کشور ما در این پروژه نقش کلیدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این ظرفیت تا یک ماه آینده بر روی شبکه انتقال آماده می‌شود، گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های ترانزیت ارتباطی از طریق آبهای آزاد خواهد بود که می‌تواند درآمدزایی ارزی خوبی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ترانزیت 320 لینک STM64 معادل 3.2 ترابیت برثانیه پهنای باند برای کل بهره برداری از این پروژه تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد که از جمله برنامه‌های در دست انجام شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش توسعه تا دو سال آینده خواهد بود.

به گزارش مهر، پیش بینی شده که پروژه کابل دریایی EPEG بابت هر لینک STM64 بالغ بر دومیلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شود و از آنجا که 320 لینک STM64 طی کل بهره برداری از این پروژه ترانزیت می‌شود رقمی معادل 640 میلیون دلار درآمد ارزی از این پروژه برای کشور کسب خواهد شد.

کد خبر 252789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز