سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم سیمین دانشور روز یکشنبه در ۲نقطه شهر تهران برگزار شد؛ یکی در مرکز شهر در خانه هنرمندان ایران با حضور مقام‌های رسمی، دوستان و دوستداران آن مرحوم و دومی در شمال تهران در خانه جلال و سیمین به میزبانی ویکتوریا خواهر سیمین.

استقبال از اقتباس سینمایی رمان «سووشون»

 هر چند مراسم اول به‌دلیل حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیشتر تحت پوشش رسانه‌ها قرار گرفت و سیدعباس صالحی در حاشیه آن به برنامه‌های معاونت متبوع خود برای رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب هم اشاره کرد.

90سال با سیمین

مراسم «با سیمین: 1300-1390» از سوی بنیاد ادبیات داستانی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد و صالحی در بخشی از آن گفت: سیمین دانشور چند بخت تاریخی داشت؛ یکی از آنها پرورش یافتن در خانواده‌ای هنرمند و دیگری قرار گرفتن در کنار جلال‌آل‌احمد بود. او با وجود ایستادن کنار جلال فردیت خود را از یاد نبرد و با وجود همه اشتراک‌ها، تمایزهایی هم داشت و همین به سیمین معنا می‌داد.

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: نثر سیمین دانشور نثر خود او بود. او به نثر ناصر خسرو دلبستگی داشت اما وقتی آل احمد به آن نثر روی آورد، سیمین آن را رها کرد. نثر جلال شلاقی است و نثر سیمین آرام، روان و بدون عصبیت. سیمین دانشور به سیاست تعلق داشت اما درگیر جریان‌های سیاسی نبود. اینکه کسی کنار جلال زندگی کند و موج‌های سیاسی او را با خود نبرد، راحت نبود و سیمین این‌چنین بود.

آتش خاموش و فیلم سووشون

حسین پاینده منتقد ادبی با اشاره به پرخواننده بودن سووشون گفت: دانشور ضمن نوجویی با گذشته خود بیگانه نشد. او با نقاشی مینیاتوری و قالی‌های ایرانی بسیار آشنا بود و استفاده از این دو تکنیک اصیل ایرانی در رمان که کاملا غربی است، در آثارش دیده می‌شود. در بخش آغازین سووشون و «جزیره سرگردانی» صحنه‌ای را گشوده که همه داستان در آن گنجانده شده است. پاینده از مدیران ارشاد خواست جلوی انتشار «آتش خاموش» را بگیرند، چون «این طبق وصایای خود دانشور است که معتقد بود کتاب ناپخته است.» تبدیل شدن سووشون به فیلم هم دیگر پیشنهاد پاینده بود.

قصه تکراری خانه جلال و سیمین

حسینعلی قبادی نایب‌رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، غلامرضا امامی مترجم و نویسنده و جواد محقق هم هر کدام نکته‌هایی را درباره آثار ادبی و زندگی سیمین دانشور بیان کردند و بعد نوبت رسید به لیلی ریاحی خواهرزاده و فرزندخوانده دانشور که از اعلام نتیجه نهایی دادگاه تعیین صحت وصیتنامه دانشور تا هفته آینده خبر داد و چند جمله هم درباره خانه و میراث فرهنگی ادبی زوج جلال‌آل‌احمد و سیمین دانشور گفت.

از سوی دیگر، ویکتوریا دانشور که به مراسم بزرگداشت خواهرش نیامده بود، درباره چرایی این ماجرا گفت: ما تأکید داشتیم مراسمی ساده برای گرامیداشت سیمین در منزلش برپا شود. او در مراسمی که در خانه سیمین و جلال برپا بود، درگذشت خواهرش را اینگونه برای حاضران روایت کرد: خواهرم همیشه می‌گفت مراسم رفتن من را ساده برگزار کنید؛ به تشریفات علاقه ندارم و مراسم امروز ما هم به همین‌خاطر به شکل فعلی برگزار می‌شود.

لزوم توجه جدی متولیان فرهنگ به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران از مشخص شدن اعضای هیأت امنای بنیاد ادبیات داستانی خبر داد. صالحی گفت: هیأت امنا مدیرعامل جدید بنیاد ادبیات داستانی را انتخاب می‌کند و در جلسه فردا (امروز) موضوع اصلاح اساسنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. او سپس درباره نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ افزود: ایشان به‌عنوان فردی صاحب‌نظر و خبیر در حوزه فرهنگ به درستی این باور را دارند که فرهنگ بنا و بنیاد توسعه اجتماعی و هویتی کشور است. در سخنان اخیر هم طبعا باید متولیان فرهنگ توجه کنند، نگرانی را دریابند و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشند. صالحی درباره برنامه‌های معاونت فرهنگی برای رفع نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب گفت: کارگروهی درباره نگاه ایشان در بحث کتاب و کتابخوانی در خانه کتاب راه‌اندازی شده بود و با بررسی‌های بیشتر امیدواریم بتوانیم قدمی در تحقق رهنمودها و مطالبات ایشان برداریم. به‌طور طبیعی و قطعی ایشان از کتاب‌شناسان جدی ایران هستند و یک سرمایه اجتماعی در حوزه کتاب شناخته می‌شوند. نوع نگاه ایشان به کتاب و کتابخوانی و اینکه چگونه می‌شود کتاب و کتابخوانی را وارد فضای جدی کشور کرد، اهمیت زیادی دارد. معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره پیشنهاد ساخته شدن فیلم سینمایی براساس رمان سووشون گفت: پیشنهاد خوبی است که بررسی خواهد شد.

کد خبر 252745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز