مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیزیکدانان استرالیایی با همکاری ناسا قصد ایجاد ابزاری لیزری را دارند تا با استفاده از آن بتوانند درحدود ۳۰۰ هزار زباله فضایی را پیش از اینکه دردسرساز شوند،‌ منهدم سازند.

براساس گزارش گاردین،‌ دانشمندان استرالیایی درتلاشند در این پروژه از روی زمین زباله‌های فضایی را با استفاده از لیزر هدف گرفته و نابود کنند تا به این شکل در کاهش تعداد رو به رشد زباله‌های فضایی که همواره ماهواره‌های ارتباطاتی را با خطر برخورد تهدید می‌کنند، قدمی موثر بردارند.

این پروژه بسیار واقع‌گرایانه بوده و احتمال تکمیل آن تا 10 سال آینده وجود دارد. دانشمندان معتقدند بیش از 300 هزار زباله فضایی در فضا وجود دارند که شامل همه‌چیز،‌از پیچ‌های کوچک گرفته تا تکه‌های بزرگ راکت‌های فضایی بوده و با سرعتی باورنکردنی در مدار پایینی زمین در حرکتند.

استرالیا اکنون برای ردیابی و نقشه‌برداری از این زباله‌های فضایی با ناسا قراردادی بسته‌است و درحال حاضر برای نقشه‌برداری از این زباله‌ها در رصد‌خانه Mount Stromlo از تلسکوپ لیزری فروسرخ استفاده می‌کند.

هدف نهایی دانشمندان استرالیایی افزایش قدرت لیزرها به اندازه‌ای است که بتوانند مسیر زباله‌ها را با کمک پرتوهای متمرکز لیزر منحرف ساخته و آنها را وادار به سقوط در میان اتمسفر کنند تا به‌این شکل زباله‌ها در میان اتمسفر سوزانده‌شوند. به گفته دانشمندان این پروژه ماهواره‌ها را هدید نمی‌کند زیرا می‌توان زباله‌ها را با دقتی بالا نشانه‌گیری کرده و از بین برد.

کد خبر 252624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز