دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: شورای‌عالی فضای مجازی دستور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی شورا‌های موازی در حوزه فضای مجازی را صادر کرد.

شورای‌عالی فضای مجازی

بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای در مرکز ملی فضای مجازی فعالیت شوراهای عالی فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و انفورماتیک و موارد مربوط به فعالیت آنها را بررسی کرده و در نهایت تداخل امور و موازی‌کاری میان آنها را حذف یا خود شوراها را درصورت صلاحدید منحل کنند.

طی 3 دهه گذشته، نهادهای متعددی به تناسب وضعیت روز کشور، تشکیل یا منحل شده‌اند؛ برخی از این نهادها به موجب قانون ایجاد شده‌اند و برخی دیگر توسط نهادهای حاکمیتی و دولت و برای انجام ماموریت‌های خاص تشکیل شده‌اند. در حوزه فناوری اطلاعات، عمدتا در حال حاضر 4شورا وجود دارد که هر 4نهاد مذکور وظیفه سیاستگذاری در حوزه فناوری اطلاعات را بر عهده دارند؛ شورای‌عالی انفورماتیک، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، شورای‌عالی فناوری اطلاعات و شورای‌عالی فضای مجازی از این جمله‌اند. دولت قبلی، تشخیص داد که برخی از این شوراها مانند شورای‌عالی فناوری اطلاعات، کارکرد مناسبی ندارد و اقدام به تعطیلی آن کرد. مجلس البته در برابر این اقدام دولت وقت، واکنش نشان داد و دستور برگشت به وضعیت قبلی را صادر کرد. دولت به این دستور توجهی نکرد و تا آخرین روز کاری دولت دهم، شورای‌عالی فناوری اطلاعات عملا تعطیل بود چون اراده‌ای بالاتر از اراده دولت در حوزه فناوری اطلاعات وجود نداشت.

شورای‌عالی اطلاع‌رسانی نیز که دوره شکوفایی خود را در دولت هشتم سپری کرده بود، عملا با تشکیل دولت‌های نهم و دهم در جایگاه ثانویه قرار گرفت و مورد بی‌مهری دولت واقع شد، لذا این شورا نیز که در غیاب فعالیت دبیر خود در کما به سر می‌برد، عملا کار خاصی انجام نداد و جز یکی‌ دو سمینار، عملکردی نداشت. وظایف این شورا آنچنان کم شده بود که دبیر آن همزمان به عضویت بخش فناوری اطلاعات قوه قضاییه در آمد و هر دو منصب را به‌طور موازی پیش می‌برد. شورای‌عالی انفورماتیک البته از قدیم وظایف تخصصی‌تری بر عهده داشته است که برخی از آنها به مرور زمان کارکرد خود را از دست داده‌اند. تازه اینها فقط شوراهایی هستند که وظیفه سیاستگذاری در حوزه فناوری اطلاعات را بر دوش دارند وگرنه تعداد نهادهای اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات، بالغ بر 2 جین می‌شود.

پیدایش فضای جدیدی به موازات فضای واقعی که برخی اوقات از آن به‌عنوان واقعیت مجازی نام برده می‌شود باعث شده است تا عملا هر پدیده واقعی، نسخه‌ای مجازی در عالم تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی نیز داشته باشد. آنچه به‌عنوان فضای مجازی از آن نام برده می‌شود چیزی نیست جز بازنمود جریان‌های واقعی زندگی اجتماعی بر بستری غیرقابل لمس اما موجود و تأثیرگذار.

در سال‌های اخیر موضوع فضای مجازی، به دغدغه اصلی سیاستگذاران کشور تبدیل شده است. ناهماهنگی میان نهادهای تصمیم‌ساز در این حوزه باعث شده بود تا جای یک نهاد متولی بالادستی و فراقوه‌ای در این حوزه خالی باشد تا اینکه به فرمان رهبر معظم انقلاب در اسفند1390 شورای‌عالی فضای مجازی شکل گرفت. متأسفانه در 2 سال اول فعالیت این شورا، حاشیه‌های آن بر متن غلبه کرد تا جایی که درگیری بر سر ساختمان مرکز تحقیقات مخابرات ایران توسط مسئولان وقت این شورا و مرکز ملی تحت نظارت آن با دخالت نیروهای حراست خاتمه یافت.

اکنون این شورا در حال بازسازی جایگاه واقعی خویش است. بدون شک، حذف یا ادغام شوراهای موازی و غیرفعال در این حوزه، نخستین اقدام محسوب می‌شود.امید است کمیته شکل گرفته در شورا، وفق قانون در این زمینه تصمیم قاطعانه اتخاذ کند. فضای مجازی و فناوری اطلاعات در ایران، امروز به تصمیم‌های قاطع و پیشرو نیازمند است.

کد خبر 252585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز