همشهری آنلاین: درمان دارویی یک نوزاد متولدشده از یک مادر دچار ایدز به طور زودرس، چهار ساعت پس از تولد، ممکن است باعث فروکش عفونت با HIV در این نوزاد و احتمالا علاج او شده باشد.

HIV۲

به گزارش آسوشیتدپرس پزشکان روز چهارشنبه ۵ مارس در یک کنفرانس ایدز در بوستون این نوزاد را دومین موردی که در آن درمان زودرس در یک نوزاد باعث جلوگیری از سرایت HIV به او شده است، خواندند.

این نوزاد دختر در ماه آوریل گذشته در حومه لوس‌آنجلس در کالیفرنیا به دنیا آمد، یعنی یک ماه پس از آنکه پژوهشگران نخستین مورد جلوگیری از عفونت ویروس ایدز را در نوزاد دختر دیگری اهل می‌سی‌سی‌پی گزارش کرده بودند.

تاثیر دارو بر نوزاد اهل می‌سی‌سی‌پی باعث شد که پزشکان در سراسر دنیا به فکر درمان سریع و شدید نوزادانی که با HIV متولد می‌شوند، بیفتند، و پزشکان کالیفرنیایی نیز از همین الگو پیروی کردند.

نوزاد می‌سی‌سی‌پی اکنون ۳.۵ ساله است و به نظر می‌رسد با وجود اینکه حدود دو سال است دیگر درمانی دریافت نمی‌کند، عاری از HIV باقی مانده باشد. نوزاد لوس‌آنجلسی هنوز داروهای ضدایدز دریافت می‌کند، بنابراین وضعیت عفونت او هنوز مانند نوزاد اول کاملا روشن نیست.

به گفته دکتر دبورا پرسود، پزشک دانشگاه جانز هاپکینز که انجام آزمایش‌ها بر روی این نوزاد را سرپرستی کرده است، مجموعه‌ای از آزمایش‌های پیچیده در دفعات متعدد بیانگر آن است نوزاد لوس‌آنجلسی کاملا از ویروس پاک شده است. به گفته او نشانه‌هایی که در این نوزاد دیده می‌شود، متفاوت با نشانه‌هایی است که پزشکان در بیمارانی که عفونت‌شان با درمان موفقیت‌آمیز صرفا مهار شده است، مشاهده می‌کنند.

دکتر ایوون بریسون، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان ماتل دانشگاه UCLA که در مراقبت از این دختر مورد مشاوره قرار گرفته است، گفت: «گرچه با قطعیت نمی‌توان گفت عفونت در این نوزاد فروکش کرده است ... اما به نظر می‌رسد که اینگونه شده باشد.»

پزشکان درباره اینکه این نوزاد را علاج‌شده بخوانند، محتاط هستند، اما بریسون گفت: «آشکار است که امید ما علاج شدن اوست.»

اغلب مادران دچار عفونت با HIV در آمریکا در حین دوران بارداری داروهای ضدایدز دریافت می‌کنند که باعث می‌شوند احتمال انتقال ویروس به نوزادان‌شان به شدت کاهش یابد. اما مادر نوزاد  اهل می‌سی‌سی‌پی تحت مراقبت دوران بارداری قرار نگرفته بود و دچار بودن او به ‌HIV هنگام زایمان کشف شده بود. پزشکان ۳۰ ساعت پس از تولد نوزاد، حتی پیش از آنکه آزمایش‌ها وضعیت عفونت او را تعیین کنند، درمان او را آغاز کردند.

نوزاد لوس‌آنجلسی در بیمارستان کودکان میلر در لانگ بیچ متولد شده بود، و دکتر اودورا دویکیس، متخصص بیماری‌های عفونی اطفال در این بیمارستان گفت: «ما این مادر را از بارداری قبلی‌اش می‌شناختیم» و او داروهای ضدایدزش را مصرف نمی‌کرده است.

به گفته دکتر دویکیس به این مادر در حین زایمان داروهای ضدایدز داده شده بود تا حتی‌المقدور از انتقال ویروس به نوزاد جلوگیری شود، و چند ساعت پس از تولد نوزاد درمان دارویی او نیز آغاز شد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که این نوزاد به ویروس آلوده بوده است، اما اکنون، تقریبا یک سال بعد، آزمایش‌های منفی شده است.

بریسون گفت که این نوزاد که تحت سرپرستی قرار گرفته است، همچنان دارو دریافت می‌کند و کاملا سالم به نظر می‌رسد.

دختر اهل می‌سی‌سی‌پی تا ۱۸ ماهگی درمان دارویی دریافت کرد و بعد پزشکان ارتباط‌شان با را با او از دست دادند. ۱۰ ماه بعد هنگامی که این دختر دوباره به نزد پزشکان آورده شد، گرچه مادر این دختر دادن داروهای ضدایدز را به او متوقف کرده بود، نشانه‌ای عفونت در او دیده نمی‌شد.

بریسون یکی از مدیران یک برنامه با بودجه فدرال در آمریکاست که به زودی قرار است به اجرا درآید و هدف آن پاسخ دادن به این پرسش است که آیا درمان بسیار زودرس HIV در نوزادان می‌تواند به علاج آنان منتهی شود یا نه. در این بررسی ۶۰ نوزاد دچار HIV در آمریکا و سایر کشورهای جهان درمان بسیار تهاجمی ضدایدز دریافت خواهند کرد، و در صورتی که پس از مدتی طولانی، احتمالا پس از دو سال، آزمایش‌های منفی باشد که به معنای عدم وجود عفونت فعال است، درمان قطع خواهد شد.

کد خبر 252265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز