همشهری آنلاین: وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه «عضویت در شبکه‌های اجتماعی و حضور زیاد دانشجویان در فضای مجازی، دانشجویان را از تعاملات رو در رو دور می‌کند»، افزود: باید گونه‌ای فعالیت شود که تعاملات انسانی رو در رو فراگیر شده و ارتباطات مجازی در حاشیه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه رسمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر رضا فرجی‌دانا در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: چهار کارگروه مشغول بررسی عملیاتی شدن و تعاریف عملیاتی مفاهیم سند دانشگاه اسلامی در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند.

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی اصولی و زیربنایی را جایگزین فعالیت‌های کوتاه‌مدت می‌کند، گفت: در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مسئولیت کارگروه آموزشی بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ کارگروه پژوهشی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ کارگروه تربیتی و فرهنگی برعهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و کارگروه مدیریتی بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تأکید کرد: تعاریف عملیاتی سند دانشگاه اسلامی و ابلاغ آن می‌تواند جلوی تفسیرهای سلیقه‌ای را در اجرا گرفته و موجب وحدت‌رویه شود.

وزیر علوم، اعضای هیئت علمی را محور نهادینه کردن ارزش‌ها در دانشگاه‌ها دانست و گفت: منش و رفتار اعضای هیئت علمی دانشگاه موثرترین عامل در شکل‌گیری شخصیت دانشجویان است لذا تمام اعضای هیات علمی در کنار وظیفه آموزش و پژوهش بهتر است به فعالیت فرهنگی نیز بپردازند.

فرجی‌دانا افزود: مشاوره دادن به دانشجویان، گوش کردن به درد دل‌های آنان و برقراری تعامل نزدیک با آنان از محورهای مرتبط با استاد محوری است که باید بستر مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی در فعالیت‌های فرهنگی را فراهم نماید.

وی اظهار داشت: فضایی که در گذشته موجب انزوا و کناره‌گیری اساتید دانشگاه‌ها از مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شده بود هم اکنون وجود ندارد؛ لذا دیگر نباید شاهد بی‌تفاوتی استادان به محیط دانشگاه باشیم، بلکه باید از سرمایه آنان برای حفظ جوانان‌مان که بزرگترین سرمایه کشور هستند استفاده کنیم. دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاک‌ترین و سالم‌ترین محیط را داشته باشند و کوچکترین ابتذالی در آن نباشد زیرا محیط دانشگاه مقدس است و ارزش‌های علم و دانش با ابتذال سنخیت ندارد.

دکتر فرجی‌دانا افزود : مکتب اسلام که ارزش بالایی برای علم و دانش قائل است بیشترین سنخیت را با فعالیت علمی و فرهنگی دارد؛ به همین دلیل، دانشگاه‌های ما باید نسبت به جوامع دیگر در دوری از ابتذال موفق‌تر باشند.

وی با اعلام اینکه دغدغه هم‌نسل‌های ما انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان است، تاکید کرد: باید طوری فعالیت کنیم که ارزش‌های مثبت در دانشگاه‌ها فراگیر و زنجیروار شود و ارزش‌های منفی و ابتذال ایزوله شود که این مهم از راه نفوذ به قلب و دل دانشجویان و پرهیز از برخوردهای سطحی و بخشنامه‌ای ممکن است.

کد خبر 252086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز