گروه سرزمین - محمد باریکانی: تفاهمنامه‌ای در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به امضا رسیده که براساس آن صنایع‌دستی در ارتباط تنگاتنگ با گردشگری و آثار تاریخی قرار می‌گیرد.

 بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی درخصوص این تفاهمنامه به همشهری می‌گوید: گردشگران عامل رشد گردش مالی در بخش صنایع‌دستی هستند.

نامور مطلق با اشاره به تحول در اقتصاد صنایع‌دستی در کشورهای مراکش و تونس توسط گردشگران از طرح‌هایی خبر داد که در معاونت صنایع‌دستی کشور با هدف شکوفایی اقتصادی صنایع‌دستی ایران در حال بررسی و اجراست.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: هتل آرایی هتل‌های کشور با صنایع‌دستی یکی از برنامه‌هایی است که به‌صورت جدی در دست اجراست.

بهمن نامور مطلق با تأکید بر اینکه در طرح هتل آرایی، صنایع‌دستی مختلف کشور در اتاق هتل‌ها جای‌گذاری می‌شود، گفت: در تفاهم با معاونت گردشگری قرار است در دادن ستاره به هتل‌ها به نحوه استفاده آنها از صنایع‌دستی نیز توجه شد.

معاون صنایع‌دستی همچنین از طرح استفاده از گردشگران کشورهای همجوار همچون ترکیه برای فروش صنایع‌دستی ایران خبر داد. معاون صنایع‌دستی که در نشست خبری خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، همچنین به تفاهمنامه معاونت صنایع‌دستی با معاونت میراث فرهنگی آن سازمان اشاره کرد که براساس آن وضعیت صنایع‌دستی کشور را ساماندهی می‌کند و این معاونت فراموش شده در سازمان میراث فرهنگی را از حالت جزیره‌ای‌بودن خارج می‌کند. به گفته او خانه‌های تاریخی زیادی در اختیار معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی است که می‌توان در آنها کارگاه‌های صنایع‌دستی یا حتی بازارچه‌های موقت و دائمی صنایع‌دستی راه‌اندازی کرد.

نامور مطلق همچنین در پاسخ به این سؤال که معاونت صنایع‌دستی چه تمهیداتی برای وارد کردن ارز تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان صنایع‌دستی که به‌صورت چمدانی اقدام به صدور صنایع‌دستی ایران کرده‌اند و به‌دلیل تحریم‌ها قادر به دریافت پول خود نشده‌اند، داشته است؟ به همشهری گفت: در حال عقد قرارداد با یک شرکت خارجی برای ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در خارج از کشور هستیم تا این مشکل برطرف شود. وی گفت: در کشورهایی که به‌دلیل تحریم امکان انتقال پول به ایران نبوده نیازمند همکاری وزارت خارجه برای انتقال پول به ایران هستیم.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرد: هلدینگ بزرگ اقتصادی برای حمایت از صنایع‌دستی کشور که اکنون در شرایط ارزیابی است بهار آینده راه‌اندازی می‌شود.

 

کد خبر 251975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز