همشهری آنلاین: شاگردان دکتر علی‌اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران که هر کدام امروز خود در کسوت معلمی دانشگاه قرار گرفته یا در حوزه پژوهش و راهبری نهادهای ارتباطی فعالند، همزمان با آئین تجلیل از استاد فرهنگی، یادداشت‌هایی برای استاد قلمی کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدرضا کریمی روزنامه‌نگار و استادیار دانشگاه، مهدی نادعلی‌زاده مدیرعامل تعاونی هنرمندان، منصور حسینی روزنامه‌نگار و رئیس اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، منصور ساعی مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران، حبیب میدانچی پژوهشگر در حوزه مدیریت رسانه رسانه‌های دیداری و شنیداری، امیر روشن‌بخش روزنامه‌نگار و رئیس هیات مدیره تعاونی هنرمندان و سهیلا بورقانی فراهانی پژوهشگر و مدرس دانشگاه از شاگردان جوان دکتر علی‌اکبر فرهنگی، در حاشیه آئین تجلیل از استاد فرهنگی، به پاس خدماتش، در ویژه‌نامه «هدف و اقتصاد» نوشتند.

محمدرضا کریمی نوشت: دکتر علی‌اکبر فرهنگی، علاوه بر بهره‌مندی از کوله‌باری از تجربیات ارزشمند مدیریتی و ارتباطاتی و چهره ماندگار و بی‌بدیل علم و فن و هنر مدیریت و ارتباطات، همواره دانشجویان خود را با دانش روز و روش‌های نوین مدیریتی و فناوری‌های جدید ارتباطاتی نیز آشنا نموده و بر پژوهش‌محوری تأکید داشته‌اند. اخلاق حرفه‌ای، نیک‌اندیشی، خوشنامی، مسئولیت‌پذیری، خلاقیت و نوآوری، تواضع و فروتنی و عشق به ایران زمین، از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان است.

در ادامه این یادداشت آمده است: دکتر فرهنگی علاوه بر تحصیل و تدریس در معتبرترین دانشگاه‌های جهان، راه‌اندازی دپارتمان‌های مدیریت رسانه و علوم ارتباطات در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم و تحقیقات را بر عهده داشته‌اند و امروزه برندینگ واقعی علم مدیریت و ارتباطات ایران زمین و افتخار ملی و اعتبار بین‌المللی در این عرصه‌ها محسوب می‌شوند. اشراف و تسلط جامع و کامل ایشان در عرصه‌های علوم سیاسی و تربیتی و اجتماعی، روابط بین‌الملل، شعر و ادب و فرهنگ پارسی نیز از دیگر توانمندی‌های ماندگار و مهارتی استاد فرهنگی است.

علی‌اکبر فرهنگی ؛ پایه‌گذار نهضتی نوین

مهدی نادعلی‌زاده نیز در بخشی از یادداشت با عنوان «لزوم نزدیک شدن اندیشمندان رسانه و هنرمندان بزرگ» آورده است: می‌بایست محفل‌های علمی را برای همگرایی اندیشمندان رسانه و هنرمندان بزرگ فراهم نمود. تعاونی هنرمندان معاصر با همین رویکرد خود را در مراسم تجلیل از دکتر فرهنگی به عنوان پدر مدیریت رسانه همراه ساخته و امیدوار است امکان این فرصت را برای اهل عمل و دانش و هنر فراهم آورده و باعث ایجاد و شکل‌گیری نهضتی نوین در رسانه کشور شود؛ نهضتی نوین که دکتر علی‌اکبر فرهنگی پایه‌گذار و شاگردان خلفش رهروان آن خواهند بود.

بر طبق این گزارش، منصور حسینی از دیگر شاگردان استاد فرهنگی، در یادداشتی با عنوان «برای استاد فرزانه‌مان» نوشته است: نیم قرن، یک عمر است؛ یک عمر خوب و متوسط در این سرزمین. آن هم نه عمری به شیوه معمول و مرسوم، بلکه عمری تلاش و سخت‌کوشی بی‌وقفه و بی‌منت برای آموختن، به روز بودن و آموزش دادن فرزندان این خاک. پنجاه سال تدریس دانشگاهی آن هم برای سال‌های متمادی در رشته نوپای مدیریت رسانه و گذاردن سنگ بنای این رشته در دانشگاه تهران، کار بی‌نهایت بزرگی است؛ این که به فاصله کمتر از یک دهه بعد از کشورهای شاخص اروپایی همت کنی و در ایران سنگ‌بنای رشته مدیریت رسانه را بگذاری، کار هر کسی نیست. حوصله، عشق، پشتکار، همت و آینده‌نگری و دلسوزی برای فرهنگ و توجه به اصلاح سیستم ارتباطات می‌خواهد و این کار بزرگ و سترگی بود که فقط از استاد برمی‌آمد.

آرزوی فرهنگی از زبان شاگرد

این یادداشت افزوده است: این حرکت استاد مسئولیت ما دانشجویان را دوچندان می‌کند تا یاری کنیم خواسته و آرزوی معلم‌مان در استقلال رشته مدیریت رسانه نهایی و قطعی شود و این یادگارشان به صورت برجسته و ماندگار به شیوه تخصصی‌تر، فراگیرتر و کاربردی‌تر به آموزش و تربیت علاقمندان به رسانه، پربارتر و شکوفاتر شود و گره از دامان پر درد رسانه‌های ایرانی باز نماید. استاد معظم، جناب آقای دکتر علی‌اکبر فرهنگی عزیز، برای ما دانشجویان مدیریت رسانه نه تنها سمت استاد و معلم اخلاق و رفتار نیکو و حرفه‌ای داشته‌اند که سنگ صبور بچه‌های رسانه هم بوده‌اند و هیچ‌گاه از فالب پدری صمیمی، مهربان، شنوا و بی‌طرف برای جماعت رسانه‌ای این آب و خاک خارج نشدند.

با صدای رسا و با افتخار اعلام می‌کنم ...

سهیلا بورقانی فراهانی نیز در یادداشتی با عنوان «بزرگ‌مرد علم و انسانیت آزاد اندیشی» قلمی کرده است: پژوهش‌های متعدد، تبیین‌کننده ویژگی‌های یک استاد خوب است و از مهم‌ترین ویژگی‌های تعریف‌شده می‌توان به شور و اشتیاق برای تدریس و علاقه به آن، توانایی برقراری ارتباط موثر، سازماندهی و تنظیم درس و مشارکت دادن دانشجو در کلاس در کنار آداب و معاشرت خوب اشاره نمود. حال اگر شما فراگیرنده استادی باشید که تمامی ویژگی‌های تعریف‌شده در پژوهش‌های گوناگون، به عنوان استاد خوب، در او جمع باشد، احساس افتخار و مباهات خواهید کرد. پس من سهیلا بورقانی فراهانی، با صدای رسا و با افتخار اعلام می‌کنم که حدود سی سال در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از بزرگ مرد علم و انسانیت و آزاد اندیشی، فعال بودن و حضور موثر در همه زمان‌ها و در عرصه‌های مختلف دانش، در کنار تمامی ویژگی‌های والای دیگر دکتر فرهنگی را از ایشان آموختم.

حبیب میدانچی نیز برای استاد این‌گونه نوشته است: استاد دوست‌داشتنی، پروفسور فرهنگی گرانقدر، همواره به اینکه شاگرد کوچک شما بوده‌ام به خود می‌بالم و امید آن دارم که ظرفیت درک ذره‌ای از دانش والا و انسانیت مثال‌زدنی و بی‌تکرارتان را در من کمترین و سایر دانشجویان‌تان یافته باشید، قدردان همه ارزش‌های جاودان‌تان هستم و آرزویم سلامت و پایندگی‌تان است.

ایام عزتش مستدام

امیر روشن‌بخش در بخشی از مطلبی با عنوان «ایام عزتش مستدام و سایه پر فیض‌اش بر ایرانیان جاودان» آورده است: دکتر علی‌اکبر فرهنگی، پیشگام در رسانه و ارتباطات است اما از منظری دیگر او بزرگ‌مردی است که با کوله‌باری از عشق در سخنان نافذش جان را به وجد می‌آورد. چون تاریخ می‌داند و دانسته‌های خود را با روایات تاریخی داستان‌وار در دل و جان حک می‌کند و در اوج احساس آنچه را که بر جانش نشسته بر جانت می‌نشاند. از صمیم قلب از لایزال الهی می‌خواهم جان مرا بستاند و بر عمر با عزت استاد علی‌اکبر فرهنگی بیفزاید. ایام عزتش مستدام و سایه پر فیض‌اش بر ایرانیان جاودان.

چرا فرهنگی را دوست دارم

منصور ساعی نیز در یادداشت خود با عنوان «استاد فرهنگی؛ مردی بزرگ از تبار ارتباطات و فرهنگ» با اذعان به اینکه مبحث مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای و حوزه‌های نظری و تحقیقاتی ارتباطات سازمانی در ایران بی نام و یاد دکتر علی‌اکبر فرهنگی در هیچ جایی شناخته شده و کامل نیست، آورده است: فرهنگی را نه به خاطر عناوین و القاب پر بار علمی‌اش، نه به خاطر مقالات و کتب دانشگاهی‌اش، نه به خاطر پژوهش‌ها و تحقیقات کاری‌اش بلکه به دلیل صبوری و متانت‌اش، به خاطر عقلانیت و تداوم، به خاطر اصول و معیارهای انسانی دوست می‌دارم و لایق تکریم‌اش می‌دانم.

بر طبق این گزارش، آئین تجلیل از دکتر علی اکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه، به پاس بیش از نیم قرن تلاش، دوشنبه 12 اسفند ماه با حضور اساتید ارتباطات و شاگردان وی در محل سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم، تمبر دکتر علی‌اکبر فرهنگی رونمایی شد و محمود اسعدی دبیر ستاد چهره‌های ماندگار، پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد دکتر علی‌اکبر فرهنگی را یادآور شد.

همچنین در این مراسم دکتر حسن نمک دوست تهرانی مدیر مرکز آموش روزنامه همشهری و دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین به نیابت از دکتر مهدی ذاکری مدیرعامل موسسه همشهری لوح تقدیر و هدیه‌ای را تقدیم دکتر فرهنگی کردند.

کد خبر 251822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز