همشهری آنلاین: جشن بزرگ نی کاری با دعوت از دوستداران محیط زیست به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حفاظت از حیات وحش در گستره پنج تا ۱۰ هکتار از بستر دریاچه هامون در اطراف کوه خواجه سیستان برگزار شد.

در بستر هامون سیستان برگزار شد

همشهری آنلاین:
جشن بزرگ نی کاری با دعوت از دوستداران محیط زیست به مناسبت 12 اسفند روز جهانی حفاظت از حیات وحش در گستره پنج تا 10 هکتار از بستر دریاچه هامون در اطراف کوه خواجه سیستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان روز دوشنبه گفت: با بارندگی‌های اخیر حدود 400 هکتار از گستره ‌400 هزار هکتاری تالاب بین‌المللی هامون در محدوده کوه خواجه و پناهگاه حیات وحش هامون آبگیری شده است.

"خسرو افسری" افزود: طرح نی کاری (کاشت نی) در پنج تا 10 هکتار از مجموع 400 هکتار آبگیری شده تالاب هامون اجرا شد.

293 هزار هکتار از گستره 400 هزار هکتاری تالاب بین‌المللی هامون (بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین ایران) به عنوان پناهگاه حیات وحش هامون ثبت شده است.

پناهگاه حیات وحش هامون از نظر زیست محیطی به عنوان یکی از شاخص‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش ایران شناخته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان این که کوه خواجه تنها ارتفاع موجود در پناهگاه حیات وحش هامون است گفت: با اقدامات زیست محیطی و به منظور اجرای مرحله نخست احیای تالاب هامون، هدایت آب ناشی از بارندگی‌ها به حدود 400 هکتار از گستره این تالاب در اطراف کوه خواجه انجام شده است.

از آنجایی که نیزارهای اطراف کوه خواجه بر اثر خشکسالی متوالی در 16 سال گذشته به کلی تخریب شده است محیط زیست سیستان و بلوچستان با حمایت سازمان‌های مردم نهاد، مردم محلی منطقه، معتمدان و دوستداران طبیعت و محیط زیست طرح کاشت نمادین نی برای احیای مجدد نیزارهای اطراف کوه خواجه را اجرا کرد.

تمامی گروه‌های مردمی دوستدار طبیعت از سراسر کشور به جشن بزرگ نی کاری اطراف کوه خواجه در حوزه سیستان دعوت شدند.

سیلاب‌های گذشته مجددا در منطقه سیستان جاری شود تا گستره احیای تالاب هامون بیش از پیش افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، هامون به عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی پیش از خشکسالی 16 ساله و در زمان پرآبی نیزارهای گسترده‌ای داشت که مامن امنی برای بسیاری از حیات وحش به‌ویژه پرندگان بود.

این تالاب بین‌المللی بر اثر خشک شدن جریان آب رودخانه هیرمند از افغانستان خشکیده است و احیای آن نیازمند همت جامعه بین‌المللی و دوستداران طبیعت است. 

کد خبر 251722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز