همشهری آنلاین: مقررات حمل‌ بار، توشه و خودرو در سفرهای ریلی به شرح زیر می‌باشد.

حمل بار و توشه

  • بار همراه

الف) وسائلی که مسافر می‌تواند در قطار به همراه داشته باشد شامل کیف دستی و بسته‌ و جامه‌دان‌های کوچک محتوی لوازم شخصی، صندلی چرخ دار بیمار، کالسکه بچه، قفس کوچک پرندگان ریز جثه حداکثر در ابعاد 40 سانتی متر

ب) وسائلی که مسافر نباید به همراه داشته باشد: اسلحه ، مهمات، مواد منفجره و اشیای قاچاق -مواد سمی ، اسیدی و بیماری زا و بدبو - مواد آتش زا و سوختی ، پیک نیک و ...مواد و وسائل رادیو اکتیو، حیوانات اهلی و وحشی، بارهای حجیم مانند بسته‌های بزرگ و کارتن ... وسائل همراه مسافر باید متناسب با فضای در اختیار وی در کوپه باشد به نحوی که مزاحمتی برای سایر مسافران ایجاد نکند و یا موجب خسارت به قطار نشود. از این رو نباید از ابعاد 75 سانتی متر و وزن 30 کیلو گرم تجاوز کند. مسافر می‌تواند همراه بار مجاز یک بسته‌ی کوچک خوراکی یا میوه و سبزی همراه داشته باشد.

مسؤولیت حفظ و نگه‌داری وسائل همراه مسافر به عهده وی می‌باشد و این شرکت مسئولیتی در قبال اموال گمشده مسافر ندارد. مهماندار و مأمور نیروی انتظامی پس از پیاده شدن مسافران در ایستگاه مقصد، سالن‌ها را مورد بازبینی قرار داده و اقلام جامانده از مسافران را در صورت یافتن طی صورت جلسه‌ای ثبت و وسائل را به مدت یک ماه در نیروی انتظامی محل برای عودت به صاحب اشیاء نگه داری می کنند. اشیای فاسد شدنی شامل این زمان نمی‌شوند.

ج) بار غیرهمراه (توشه): بار غیرهمراه عبارت است از وسائلی که مسافر نباید در کوپه همراه داشته باشد و باید حمل آن توسط واگن حمل بار انجام شود از قبیل: جامه دان، صندوق میوه، محموله تجاری و محمولاتی که ابعاد آنها بیش از 75 سانتی‌متر باشد. این قبیل محمولات باید به باجه‌ی توشه(باجه باگاژ) ایستگاه تحویل داده شود.

مسافران می‌توانند بار مازاد خود را تا 45دقیقه قبل از حرکت قطار به باجه توشه در ایستگاه تحویل دهند .

چنانچه بار همراه شما زیاد می‌باشد برای رسیدن به موقع به قطار ، وقت کافی را برای تحویل و صدور بارنامه در نظر بگیرید. مأموران قطار در صورت مشاهده بار بیش از حد مجاز همراه مسافر، براساس مقررات عمل خواهند کرد. همچنین به ازای هر یکصد کیلومتر و یا کسر آن مبلغ 2000 ریال بابت هر بسته بار از مسافر در قبال صدور قبض دریافت خواهد شد.

از قرار دادن وسائل و اشیای گران‌بها در بسته‌هایی که به باجه‌ی توشه تحویل می‌شود، خودداری کنید. در صورت مفقود شدن آنها، مسئولیتی به عهده تحویل گیرنده‌ی بار نمی‌باشد. وزن هر بسته که به باجه‌ی توشه سپرده می‌شود نباید دارای ابعادی بیش از 2 متر و یا وزنی بیش از 200 کیلوگرم بوده و حمل، بارگیری و تخلیه‌ی آن بدون جرثقیل امکان‌پذیر باشد.

کلیه بسته هایی که به عنوان توشه به باجه ی توشه سپرده می شود باید بطور کامل بسته بندی شده و لفاف آنها مقاوت کافی برای محافظت از محموله را داشته باشد .

گیرنده توشه یا خرده بار قبل از خارج کردن توشه از انبار و یا قبل از قبول بار به تعداد و مشخصات هربسته رسیدگی و چنانچه اعتراض دارد در موقع تحویل گرفتن اطلاع دهد تا صورت مجلس کم و کسر و یا نواقص تنظیم شود ،هرگونه اعتراض که بعد از بردن توشه از انبار و ترک محل به عمل آید پذیرفته نمی شود.

در صورت فقدان تمام یا قسمتی از توشه و خرده بار ارائه شده به حمل شرکت موظف است :

الف) چنانچه تمام محموله مفقود شده است با توجه به ارزش اعلام شده کالا از طرف فرستنده و درج شده در بار نامه غرامت مربوطه بعلاوه کرایه حمل آن عینا به صاحب کالا مسترد دارد.

ب) چنانچه قسمتی از محموله مفقود شده باشد با توجه به ارزش اعلام شده با بررسی و تحقیقات لازم از روی قرائن ارزش آن تعیین و ارزش کارشناسی شده را بعلاوه بخشی از کرایه به نسبت کرایه محموله مفقود شده به صاحب کالا مسترد دارد.

چنانچه تا شش ماه پس از صدور بارنامه دستیابی به گیرنده یا فرستنده میسر نگردد. شرکت حق خواهد داشت برابر تشریفات قانونی محموله را حراج وحقوق خود را از حاصل فروش دریافت نماید . مهلت انجام حراج برای محصولات فاسد شدنی حداکثر (48) ساعت پس از ورود به انبار خواهد شد.

حمل بار از درب تا درب : شهروندان تهرانی می‌توانند با تلفن‌های 2-55663350 و 55122461 تماس گرفته و محمولات خود را به صورت درب تا درب از محل ارسال به آدرس گیرنده در مقصد با توجه به نکات زیر ارسال کنند:

مایعات و محمولاتی که ظروف آنها استحکام لازم را نداشته و فاقد لفاف کافی باشند برای حمل پذیرفته نمی شوند. همچنین مواد محترقه ، منفجره، قابل اشتعال و سوزاننده برای حمل پذیرفته نخواهد شد.

از قراردادن پول نقد و مسکوکات ، جواهرات و اشیای قیمتی در بسته‌های تحویلی خودداری شود. در صورت قراردادن چنین اشیایی و مفقود شدن احتمالی آنها، هیچ گونه ادعایی از گیرندگان بار پذیرفته نخواهد شد.

توشه و محمولاتی که برای حمل پذیرفته می‌شوند در مقابل آتش سوزی و حوادث، بیمه می‌باشند. از این رو هنگام صدور بارنامه و تحویل بار، ارزش واقعی محمولات اظهار شود.بار شما در صورت عدم وجود واگن توشه در روز حرکت، با قطارهای روز بعد به مقصد ارسال خواهد شد.

  • در صورت نبود گیرنده جهت دریافت توشه خود در منزل و یا به هر دلیلی محموله ارائه شده توسط ماموران توشه مجددا" به انبار توشه عودت داده شود برای مراجعات بعدی گیرنده ملزم به پرداخت حمل شهری دفعات بعدی محموله خواهد بود . باجه توشه ایستگاه تهران از ساعت 7 صبح تا 22 (نیم ساعت قبل از حرکت آخرین قطار) آماده قبول توشه و محمولات شما می‌باشد.
  • حمل بار و توشه در قطار بین الملل

توشه شامل توشه همراه و توشه بارنامه ای می باشد.

الف - توشه همراه : مسافر فقط اشیاء شخصی خود را که در طول سفر به آن نیاز دارد با خود به داخل قطار برده و سایر لوازم و اشیاء را باید در ایستگاه مبداء به قسمت توشه تحویل دهد .

ب - توشه بارنامه ای : بارهایی برای حمل در واگن توشه پذیرفته می شوند که مربوط به مسافرت بوده و دارای بسته بندی مناسب مانند چمدان ، ساک مسافرتی ونظایر آن باشد ، بلیت معتبر تا مقصد توشه ارائه شود .

- هر مسافر بزرگسال دارای بلیت حق دارد حداکثر 30 کیلوگرم توشه بدون پرداخت کرایه به باجه مربوطه تحویل داده تا با .واگن توشه حمل شود . این معافیت برای کودکان دارای بلیت نیم بها ، 20 کیلوگرم می باشد .

- در صورتی که توشه مسافر بیش از حد تعیین شده باشد ، باید کرایه حمل توشه مازاد خود را پرداخت کند .

- حداکثر بار مجاز برای هر مسافر 150 کیلو گرم است که 30 کیلوگرم برای بلیت تمام بهاء و 20 کیلوگرم برای بلیت نیم بهاء رایگان می باشد . هر مسافر می تواند حداکثر 5 بسته بار تحویل توشه نماید .

قطار

یاد آوری:

مسافر باید کالای همراه خود را به گمرک اظهار داشته و آن را در دید بازرسان قرار دهد . در غیر این صورت کالای مکشوفه ، مشمول مقررات قاچاق بوده و غلاوه بر ضبط کالا ،‌مسافر مکلف به پرداخت جریمه مقرر خواهد شد .

- واگن حمل توشه 60 دقیقه قبل از حرکت قطار پلمپ شده و هیچگونه باری برای حمل پذیزفته نخواهد شد .

- کرایه حمل بار در ایستگاه مبداء بطور نقد و بر اساس تعرفه بین المللی و جدول مربوطه دریافت می شود .

- در صورت انصراف مسافر از حمل توشه در ایستگاه مبداء ، کل مبلغ دریافتی پس از کسر 30/1 یورو برای هر قبض مسترد می شود .

- مسافر باید روی هر بسته و در جای مشخص که قابل رویت باشد و تحت هیچ شرایطی تغییر پیدا نکند به صورت واضح مطالب زیر را قید کند :

الف ) نام و آدرس مسافر ب ) ایستگاه و کشور مقصد

- بسته هایی که دارای مشخصات بد و ناخوانا باشد و یا مخدوش باشند مرجوع می شوند . راه آهن می تواند از حمل بسته هایی که دارای مشخصات معینی نیستند امتناع کند .

اشیای ممنوع از حمل در واگن توشه :

کالاهای جاگیر و سنگین ( بالای 50 کیلوگرم ) ، اشیائی که حمل آنها در انحصار پست باشد ، کالاهای تجاری مواد و اشیای محترقه و رادیو اکتیو ، مواد بدبو و بیماری زا ، حیوانات زنده ( اهلی و وحشی) ، اجناس عتیقه و اورا بهادار ، اشیای هنری و توشه های بدون مسافر .

ایستگاه هایی که به مقصد آنها توشه مسافر پذیرفته می شود :

در ایران : ایستگاه های تهران ، زنجان ، تبریز

در سوریه : ایستگاه های حلب و دمشق

در ترکیه : ایستگاه های وان ، کایسری ، آنکارا ، اسکی شهیر و استانبول .

  • ایستگاه دارای باجه باگاژ (تحویل بار) در داخل سالن اصلی است که برای دریافت بار مسافرین محترم آماده ارائه خدمات می باشند در سایر ایستگاه‌ها جهت تحویل بار می بایست به محل انبار توشه مراجعه شود.

- در انبارهای توشه خدماتی نظیر بسته بندی بار و نیز قبول تحویل آن در مقصد به آدرس اعلامی توسط مسافرین محترم ارائه می گردد.

- برای بار غیر همراه از لحاظ وزن کلی محدودیتی وجود ندارد و مسافرین محترم می توانند هر میزان بار که همراه دارند تحویل انبار توشه دهند.(همانطور که در مقررات مندرج در پشت برگه بلیت آمده است حداقل 20 کیلوگرم برای بار مسافرین در نظر گرفته می شود)

- در صورت وارد آمدن صدمه به بار مراتب با حضور مسافر، نماینده بیمه و نماینده انبار توشه صورتجلسه می شود و شرکت بیمه گذار متعهد است پس از انجام مراحل قانونی نسبت به بازپرداخت خسارت مسافرین اقدام نماید. به همین منظور درج ارزش واقعی بار در هنگام تحویل آن به انبار توشه توسط مسافر الزامی است.

هزینه حمل بار باتوجه به مسافت و نیز مقاصد مختلف براساس تعرفه های قانونی محاسبه و اخذ می گردد.

حمل خودرو با قطار

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد جذابیت بیشتر در حمل و نقل ریلی مسافری اقدام به خرید و افزودن واگن‌های خودروبر دوطبقه با قابلیت اتصال به قطارهای مسافری کرده تا امکان انتقال و استفاده خودرو برای مسافرانی که به خود‌رو خود در مقصد نیاز دارند، فراهم شود. این واگنها در کلیه محورهای راه آهن ( به غیر از محور شمال ) قابل سیر و بهره برداری است و با ظرفیت 10 الی 12 خودرو ( با توجه به ابعاد خودرو ) در حال حاضر در مسیر تهران به مشهد، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز همچنین اصفهان به بندرعباس و مشهد- بندرعباس و بالعکس راه‌اندازی شده است. مسافران محترم می توانند بلیت این واگن‌ها را با روشی مشابه پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از طریق شبکه رایانه‌ای فروش بلیت تهیه نمایند.

بهای بلیت حمل خودرو با واگن ویژه یکسره از تهران به مشهد، کرمان، اهواز، تبریز و همچنین اصفهان به بندرعباس یا بالعکس 450هزار ریال و ازتهران به بندرعباس یا بالعکس 800 هزار ریال و مشهد به بندرعباس نیز 800 هزار ریال می‌باشد. فراموش نکنید خودرو باید حداقل سه ساعت قبل از حرکت قطار برای حمل به انبار توشه‌ی ایستگاه مبدأ تحویل شود. (بهای بلیت برگشت معادل بهای بلیت رفت می‌باشد)_ استرداد بلیت حمل خودرو

1. استرداد 90 درصد بهای بلیت تا ساعت 12روز قبل از حرکت

2. استرداد 70 درصد بهای بلیت از ساعت 12روزقبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت

3.استرداد 50 درصد بهای بلیت از 3ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت بلیت پس از بارگیری خودرو و یا حرکت قطار استرداد نمی‌شود. توجه: خودرو باید 3 ساعت قبل از حرکت قطار تحویل داده شود.

"درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود."

یادآوری‌های مهم حمل خودرو

1- پذیرش خودرو برای اعزام از مبدأ حرکت از 8 صبح تا حداکثر 3 ساعت مانده به حرکت قطار می باشد.

2- هنگام تهیه‌ی بلیت برای مسیرهای بلند(مانند مشهد- اهواز) پیش بینی زمانی لازم برای تأخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) و رعایت بند 1 صورت گیرد.

3- خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداکثر یک چهارم ظرفیت باک خودرو باشد.

4- برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبدأ جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.

5- امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از 158 سانتی متر وجود ندارد. همچنین این محدودیت شامل خودروهایی مانند پاترول، پاجیرو، جیپ و ... می‌باشد.

6- وجود هر گونه وسائل و بار اضافی در داخل خودرو به مثابه بار توشه تلقی و برابر مقررات اقدام خواهد شد.

7- برای رفع مشکلات در مقصد، قبل از بارگیری کلیه‌ی نواقص یا آسیب دیدگی قبلی خودرو و کسری لوازم به مسؤولان اعزام اظهار شود.

8- به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت ماشین ، کارت شناسایی معتبر) اقدام در غیر این صورت بعد از 24 ساعت اولیه تا 6 روز ،روزانه 15000ریال و از روز هفتم به بعد روزانه 30000ریال بابت حق توقف و هزینه انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.

9- برای تحویل خودرو کارت شناسایی یا شناسنامه خودرو معتبر و منطبق با مندرجات در بلیت ضرورت دارد وخودرو به کسی تحویل خواهد شد که بلیت حمل خودرو به نام او صادر شده است. و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری خواهد شد .

10- در صورت تأخیر در تحویل خودرو در مقصد تا 24 ساعت تاخیر در تحویل خودرو 50درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد 100درصد کرایه برگشت داده می‌شود.

11- برای دریافت خسارت تاخیر متقاضیان محترم می‌توانند با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر با مراجعه به آژانس‌های سراسر کشور نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.

12- درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود.

13- اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار اعم از: تاریخ و ساعت حرکت ، شماره قطار ، زمان و شرایط تحویل خودرو و... جهت اطلاع آنها برروی برگه بلیت حمل خودرو درج می‌شود.

منبع: راه‌آهن جمهوری اسلامی

کد خبر 251280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز