چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شد تا دلار و سکه اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده باشند.

بازار طلا و ارز که این روزها تحت‌تأثیر تحولات جهانی و داخلی از آرامش هفته‌های اخیر فاصله گرفته و دوره‌ای هیجانی را پشت‌سر می‌گذارد، پس از چند روز افزایش قیمت، بار دیگر در مدار نزولی قرار گرفت. دلار که روز سه‌شنبه در بازار آزاد از مرز 3هزار تومان عبور کرده بود،  با عقبگردی 20تومانی به 2هزارو990تومان بازگشت. فعالان بازار ارز معتقدند که تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل ورود مسافران نوروزی به بازار افزایش یافته است.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درگفت‌وگو با خبرنگار همشهری،3دلیل عمده را برای رشد قیمت طلا و سکه در هفته جاری مورد تأکید قرار داد: «رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی طی 2هفته گذشته شرایط افزایش قیمت در داخل را فراهم کرده است. در این شرایط بهای ارز هم در بازار افزایش یافته تا 2عامل مؤثر در قیمت طلا و سکه دست به‌دست هم بدهند و قیمت را بالا بکشند. در این شرایط افزایش تقاضا برای خرید سکه در آستانه نوروز هم مؤثر بوده است.»

رشد تقاضا برای خرید اسکناس دلار با نزدیک شدن به ایام پایانی سال موجب شده تا قیمت‌ها از حالت طبیعی خود خارج شوند هرچند به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در این شرایط با تزریق ارز به بازار، اجازه رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار را نداده است. این روزها بازار سکه نیز با تقاضای شب عید مواجه شده و این موضوع همگام با رشد بهای طلا در بازارهای جهانی و تقویت دلار موجب شد که قیمت سکه تا 980هزار تومان پیش برود. روز گذشته اما این روند پس از 2هفته، معکوس شد.

بهای سکه تمام بهار آزادی هم با کاهش مواجه شد تا به 973هزار تومان برسد. هر گرم طلای 18عیار هم با حدود 2هزار تومان کاهش قیمت به 97هزار تومان نزدیک شد. این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر چندانی را تجربه نکرده و در آستانه یک هزار و 340دلار در هر اونس به سر می‌برد. تحولات روز گذشته در بازار طلا و ارز، برخی پیش‌بینی‌ها از ادامه روند صعودی قیمت‌ها را بی‌اعتبار ساخت. در این شرایط همچنان کارشناسان اقتصادی به مردم توصیه می‌کنند که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازارها نشوند چراکه این نوسانات با خروج تقاضای شب عید از بازار، کاهش خواهد یافت.

کد خبر 251185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز