سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: در شرایطی که برخی کارشناسان رکود در بورس تهران را ازجمله دلایل رشد قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا ارزیابی می‌کنند، مسئولان بورس کالا افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا را ریشه اصلی افزایش حجم و ارزش معاملات آتی سکه می‌دانند.

به گزارش همشهری، بخش زیادی از مبادله‌گران معاملات آتی سکه در بورس کالا همان‌هایی هستند که از آنها به نام سهامدار حرفه‌ای در بورس تهران یاد می‌شود. معاملات آتی عرصه حضور سرمایه‌گذارانی است که تحلیل‌های قدرتمندتری دارند. در این بازار است که ترکیب سهامداران پرسابقه‌تر که با مبانی علمی دقیق‌تری وارد بازار می‌شوند از دیگران جدا می‌شود.

ظرف چند روز گذشته قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا همگام با رشدقیمت‌ها در بازار داخلی و جهانی افزایش یافت به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی در سررسید شهریور93 به یک میلیون و 57هزار تومان رسید. همچنین ارزش کل معاملات آتی سکه در بهمن‌ماه امسال 63درصد رشد کرده است این در حالی است که دی‌ماه ارزش کل معاملات سکه به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال رسیده بود. در عین حال به گفته مدیر قرارداد‌های مشتق بورس کالا از ابتدای سال تاکنون 17هزارو770میلیارد تومان سکه براساس قرارداد‌های آتی بورس کالا مورد مبادله قرار گرفته است.

بررسی رویداد‌های چند سال گذشته نشان می‌دهد بازار معاملات آتی سکه و همچنین اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به اصلی‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در کنار بازار‌های موازی دیگر تبدیل شده‌اند و نقدینگی در گام نخست ترجیح می‌دهد وارد این بازار‌ها شود تا به بازار‌هایی نظیر مسکن، ارز یا سکه طلا در بازار نقد برود. در چنین شرایطی به‌دنبال رکود بورس تهران و نزول شاخص‌های بازار سهام ظرف چند روز گذشته ارزش روزانه معاملات بورس به کمترین حد خود در 11ماهه سال رسید به‌طوری که حجم مبادلات روزانه بورس که به‌طور میانگین 350میلیارد تومان بود به 80 تا 100میلیارد تومان رسیده است. پرسش این است که نقدینگی به کدام بازار مهاجرت کرده است؟

بررسی بازارهای تسهیلات مسکن و اوراق آتی سکه نشان می‌دهد پس از سپری شدن یک‌ماه از نزول شاخص بورس، حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن از نیمه دوم بهمن‌ماه افزایش یافت پس ازآن ظرف 10روز گذشته حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز رشد کرد. در بررسی دلایل رشد قیمت سکه در معاملات آتی سکه در بورس کالا کارشناسان عوامل چندگانه‌ای را دخیل می‌دانند. به غیراز بحث مهاجرت بخشی از نقدینگی خارج‌شده از بورس تهران به سمت بازار آتی سکه، دیدگاه‌های دیگری نیز در این‌باره وجود دارد.

برای پاسخ به این پرسش به سراغ پدرام زاد نوی عزیزی مدیر قرارداد‌های مشتق بورس کالا رفتیم که در این‌باره توضیح داد:علت اصلی رشد قیمت سکه در معاملات آتی سکه افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است. به تبع افزایش قیمت در بازار‌های جهانی، قیمت سکه در بازار‌های داخلی در بازار نقد نیز افزایش یافت و این موضوع اثر خود را در معاملات آتی هم نشان داد.

او برای توضیح بیشتر این موضوع گفت: بازار قرارداد‌های آتی یا ابزار مشتقه یک نوع ابزار پوشش ریسک است بنابر این معاملات آتی متناسب با معاملات نقد برای پوشش ریسک انجام می‌شود. به همین دلیل است که در روز‌هایی که قیمت سکه طلا کاهش یافته بود حجم معاملات آتی سکه هم متناسب با آن کاهش یافت اما با رشد دوباره قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و داخلی قیمت معاملات آتی هم رشد کرد.

عزیزی درباره عوامل مؤثر در تعیین قیمت در بازار معاملات آتی گفت: به‌طور طبیعی مجموعه‌ای از عوامل مانند قیمت‌های جهانی، تغییرات قیمت ارز، قیمت سکه در بازار نقد و همچنین انتظارات سرمایه‌گذاران در قیمت‌گذاری معاملات آتی دخیل هستند.
از زاد نوی عزیزی پرسیدیم آیا نزول شاخص‌های بورس تهران و رکود در بازار سهام علت رشد قیمت معاملات آتی سکه در بورس کالا نبوده است که پاسخ داد: طبیعتا نمی‌توان این موضوع را رد کرد یا نادیده گرفت اما به اعتقاد من افزایش قیمت سکه در معاملات آتی عموما تحت‌تأثیر رشد قیمت سکه طلا در بازار‌های جهانی و داخلی بوده است.

کد خبر 251053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز