«من نخستین بانوی محجبه‌ای هستم که در مسابقات بین‌المللی با چادر روی سکو رفت ولی الان خیلی‌ها دوست ندارند من پیشرفت کنم.

 ماجرای حذف  نخستین بانوی مدال‌آور  ایران در کوراش قهرمانی جهان از مسابقات کشوری

نایب‌رئیس فدراسیون جودو و کوراش نمی‌خواهد که پیشرفت من را ببیند و همیشه جلوی پای ما جودوکاران بانو سنگ‌اندازی می‌کند. یکسری افراد هستند که دلشان به حال ورزش بانوان نمی‌سوزد و میراسماعیلی نمی‌خواهد پیشرفت بانوان را ببیند و خودش دیده شود. من که به‌عنوان بانوی برتر حجاب معرفی شدم، الان وقتی نمی‌توانم در کشور خودم مسابقه بدهم کجا باید بروم؟»

سمیه حیدری، دارنده نخستین مدال ایران در مسابقات کوراش قهرمانی جهان حالا برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور به مشکل برخورده تا از این رقابت‌ها کنار گذاشته شود. حیدری با بیان صحبت‌های بالا ادامه می‌دهد: «برای شرکت در مسابقات آسیایی با دردسرهای بسیاری اعزام شدم و با تمام مشکلاتی که بود توانستم نایب قهرمان شوم. البته حقم بود که طلا بگیرم ولی حقم خورده شد و نقره گرفتم. من برای اعزام به این مسابقات هیچ پولی از فدراسیون جودو دریافت نکردم و تمام هزینه‌های من را در این رقابت‌ها کمیته ملی المپیک پرداخت. در مسابقات جهانی ترکیه هم تمام هزینه سفر را خودم دادم و هیچ‌کس هم به من کمکی نکرد. 15سالی است که ورزش می‌کنم و 12سال است که عضو تیم ملی هستم ولی الان می‌بینم که جلوی پای من سنگ‌ می‌اندازند.»

او قرار بود در مسابقات کشوری همراه تیم چهارمحال و بختیاری شرکت کند اما از حضورش در این مسابقات جلوگیری شد تا نتواند این بار در رقابت‌ها حضور داشته باشد. حیدری می‌گوید: «نمی‌خواستند تیم چهارمحال و بختیاری قهرمان شود. به همین دلیل من و خواهرم را از تیم حذف کردند تا تیم لرستان قهرمان شود. فدراسیون و میراسماعیلی می‌خواست که تیم لرستان اول شود و آخرش هم به خواسته‌اش رسید چون میراسماعیلی دستور داده بود که لرستان اول شود. او علاقه زیادی به لرستان دارد و همیشه می‌گوید که این تیم باید قهرمان شود.»

سمیرا حیدری خواهر این ورزشکار درباره حذف سمیه می‌گوید: «خواهرم بجز 2 دوره که مدال برنز کشوری گرفت، 5 دوره قهرمان کشور شده است و 3 دوره هم مثل این دفعه فدراسیون او را حذف کرد. واقعا چرا باید کسی که چند دوره قهرمان مسابقات کشوری است و امسال در مسابقات جهانی و آسیایی درخشید از مسابقات آن هم به این نحو حذف شود؟ من خواهش می‌کنم که مسئولین پیگیری کنند.»

عضو تیم چهارمحال و بختیاری هستم

اکنون این پرسش مطرح است که سمیه حیدری چرا نتوانست در مسابقات کشوری شرکت کند؟ او که پیش‌تر به همراه تیم تهران در مسابقات شرکت می‌کرد، برای نخستین بار به تیم چهارمحال و بختیاری پیوست. او قرار بود در قالب تیم چهارمحال و بختیاری در مسابقات حضور پیدا کند اما درست شب قبل از شروع رقابت‌ها اعضای شورای فنی فدراسیون جودو از این کار ممانعت کردند. سمیرا حیدری در این رابطه عنوان می‌کند: «ما به همراه تیم چهارمحال و بختیاری به محل برگزاری مسابقات کشوری رفتیم که آقای اخگر، رئیس هیأت جودوی استان مرکزی گفت که خانم زهره میری، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون جودو و محمد بلوطی، دبیر فدراسیون جودو در تماسی تلفنی به من گفتند که خانم سمیه حیدری را برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور جودوی بانوان پذیرش نکنم.»

محمد بلوطی، دبیر فدراسیون جودو اما تأکید می‌کند که در این ماجرا هیچ نقشی نداشته است. او می‌گوید: «من اصلا به آقای اخگر نگفتم که به سمیه حیدری اجازه شرکت در مسابقات را ندهد. چون من مسئول این کار نیستم گرچه در جریان امور فدراسیون هستم اما در بخش بانوان نمی‌توانم چنین حکمی از طرف خودم صادر کنم. ما در جریان اتفاقات بانوان هستیم ولی من سعی می‌کنم به مسائل بانوان ورود نکنم چون خانم زهره میری مسئول بانوان است و ایشان امور این بخش را بررسی می‌کند. بنابراین، من هیچ‌وقت نگفتم که حیدری در مسابقات نباشد و این صحبت‌ها کذب محض است.» اخگر، رئیس هیأت جودوی استان مرکزی متذکر می‌شود که بلوطی صحبتی درباره حضور یا عدم‌حضور خواهران حیدری در مسابقات با او انجام نداده است. اخگر می‌گوید: «قبل از مسابقات برخی تیم‌ها و به‌خصوص تیم تهران نسبت به حضور سمیه حیدری در تیم چهارمحال و بختیاری اعتراض کردند. حرف آنها این بود که حیدری به‌دلیل اینکه عضو تیم تهران بوده حضورش در تیم دیگری غیرقانونی است. در این شرایط من که نمی‌توانستم تصمیم بگیرم با خانم میری تماس گرفتم و ماجرا را گفتم که ایشان هم شبانه خودشان را به اراک رساندند. پس از حضور میری، جلسه شورای فنی برگزار شد و طبق تصمیم شورای فنی خواهران حیدری نتوانستند در مسابقات شرکت کنند.»

زهره میری، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون جودو این موضوع را تأیید می‌کند. او نیز عنوان می‌کند: «من در مسیر اراک بودم که با من تماس گرفتند و گفتند که به حضور خواهران حیدری در تیم چهارمحال و بختیاری اعتراض شده است. من هم گفتم اجازه بدهید جلسه شورای فنی تشکیل و در آنجا در این‌باره تصمیم گرفته شود. بعد بلافاصله خودم را به اراک رساندم و در جلسه به این نتیجه رسیدیم که خواهران حیدری و برخی دیگر از بانوان نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند. زیرا سمیه و سمیرا حیدری از تیم تهران به تیم چهارمحال و بختیاری رفته بودند و طبق قانون باید از حضور آنها در تیم دیگری 6‌ماه بگذرد تا بتوانند در مسابقات کشور حضور پیدا کنند. چون آنها کمتر از 6‌ماه با این تیم قرارداد بسته بودند خودبه‌خود مسابقات کشوری را از دست دادند.»

سمیه حیدری اما این گفته‌ها را نمی‌پذیرد و معتقد است: «چهارمحال و بختیاری زادگاه پدر و مادرم بوده و من اصلیتی چهارمحالی دارم. این موضوع را پسوند اسمم هم نشان می‌دهد و لازم نیست که من کاری کنم که بخواهم در این تیم مسابقه دهم؛ بلکه من شرایط حضور در این تیم را داشتم و مسئولان به ناحق من را از این رقابت‌ها دور کردند.» او ادامه می‌دهد: «من اصلا در تهران زندگی نمی‌کنم و گاهی ممکن است که به‌خاطر حضور در اردوی تیم ملی راهی تهران شوم. من در استان چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنم و حتی سند خانه‌مان را هم برای مسئولان فدراسیون بردم تا ببینند که من به این استان تعلق دارم. البته آنها گفتند که در تهران دانشگاه می‌روی که گفتم من چند سال پیش فارغ‌التحصیل شدم و دانشجو نیستم. در ضمن من یک سال است که برای تیم تهران مسابقه نداده‌ام و عضو این تیم نیستم که بابت این کار نتوانم در مسابقات شرکت کنم.»

سمیرا حیدری نیز در این رابطه توضیح می‌دهد: «بعد از تشکیل جلسه شورای فنی اعلام کردند که خانم‌ها سمیرا و سمیه حیدری باید از مسابقات حذف شوند و دلیلشان هم این بود که این موضوع، تصمیم شورای فنی فدراسیون جودو است. خانم اسلامی، سرپرست تیم چهارمحال و بختیاری نیز به نشانه اعتراض با اعلام انصراف تیم چهارمحال و بختیاری از مسابقات قهرمانی کشور جودو بانوان، خوابگاه را ترک کرد.»

انتقال به بیمارستان

پس از اینکه سمیه حیدری از حضور در مسابقات کشوری بازماند، به خوابگاه هیأت استان مرکزی منتقل شد تا پس از پایان مسابقات راهی خانه شود. اما در خوابگاه اتفاقاتی رخ داد که منجر به انتقال او به بیمارستان شد. اخگر در این رابطه می‌گوید: «آنها ساعت 2 نیمه‌شب سعی داشتند خوابگاه را ترک کنند که نگهبان مانع از رفتنشان شد. ظاهرا آنها قصد داشتند که از میان نرده بگذرند و خوابگاه را ترک کنند که همین مسئله باعث غش‌کردن سمیه حیدری می‌شود. خوشبختانه او به بیمارستان منتقل شد و خدا را شکر اتفاقی نیفتاد.» زهره میری نیز عنوان می‌کند: «اتفاقی نیفتاد، من آنجا بودم و دیدم که طوری نشد.» سمیه حیدری اما درباره منتقل شدنش به بیمارستان می‌گوید: «متأسفانه مسئولان خوابگاه ساعت 2 بامداد قصد داشتند من و خواهرم را بیرون کنند. مدام می‌گفتیم که ما این ساعت کجا می‌توانیم برویم، اجازه بدهید صبح خوابگاه را ترک کنیم اما آنها به زور ما را از خوابگاه بیرون کردند که یکدفعه من از حال رفتم و وقتی به هوش آمدم خودم را در آمبولانس دیدم. مسئولان مسابقات متأسفانه با ما رفتار خوبی نداشتند.»

سمیرا حیدری اما ماجرا را به گونه دیگری شرح می‌دهد: «واقعا با این توهینی که به ما کردند اصلا یک لحظه هم نمی‌شد در خوابگاه بمانیم اما حراست مانع انجام این کار شد و گفت باید تا صبح در خوابگاه بمانید. بلافاصله خواهرم را به بیمارستان ولی عصر استان مرکزی بردیم. دکتر پس از معاینه گفت که سمیه به‌علت شوک عصبی، بیهوش شده است. پس از مداوا خواهرم ساعت 4 صبح از بیمارستان مرخص شد که بعد از بهبودی حال وی به سمت تهران حرکت کردیم.»

کد خبر 251124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز