مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: دانشمندان با استفاده از دو تکنیک مختلف زمان‌سنجی دریافتند تکه کریستال زیرکن که در مرتعی در استرالیا کشف شده،‌قدیمی‌ترین تکه از سیاره زمین است.

کریستال

براساس گزارش NBC، محققان قدمت این کریستال کوچک را 4.4 میلیارد سال تخمین زده‌اند. این کشف مشخص می‌کند که پوسته زمین کمی بعد از شکل‌گیری سیاره ایجاد شده و این کریستال تکه‌ای از آن پوسته اولیه است.

محققان دانشگاه ویسکونزین می‌گویند این یافته نشان می‌دهد زمین برخلاف آنچه بسیاری از دانشمندان باوردارند، در روزهای اولیه از محیطی خشن و ناهنجار برخوردار نبوده‌است.

کریستاک 4.4 میلیارد‌ساله زیرکن در منطقه جک‌هیلز استرالیا کشف شده و قدمت آن به عنوان قدیمی‌ترین تکه از پوسته سیاره زمین به تایید رسیده‌است. محققان برای تعیین قدمت این تکه کریستالی ابتدا از شیوه رایج تاریخ‌نگاری مبتنی بر فرسایش رادیواکتیوی اورانیوم  استفاده کردند.

کریستال

اما از آنجایی که گروهی از دانشمندان معتقدند این تکنیک به واسطه حرکت اتم‌های روی در کریستال طی گذر زمان می‌تواند تاریخی نادرست را محاسبه کند، محققان دانشگاه ویسکونزین به تکنیکی پیچیده‌تر رو آوردند.

این تکنیک که پرتونگاری مقطعی اتم‌یاب نام دارد می‌تواند اتم‌های روی را درون کریستال ردیابی کرده و جرم آنها را تعیین کند. به‌واسطه این تکنیک محققان سن کریستال را 4.4 میلیارد سال تخمین زدند.

برای درک قدمت کریستال بهتر است بدانید که سیاره زمین 4.5 میلیارد سال پیش به شکل توپی از مواد مذاب متولد شده‌است، این به آن معنی است که پوسته آن کمی بعد،‌ درحدود 100 میلیون سال بعد، به‌وجود آمد. سن محاسبه شده همچنین به آن معنی است که کریستال 160 میلیون سال پس از شکل‌گیری منظومه خورشیدی ایجاد شده‌است.

این یافته همچین از فرضیه زمین اولیه سرد ، سیاره‌ای که حرارت در آن به اندازه‌ای پایین بوده که امکان ایجاد اقیانوس‌ها و تولد حیات زودتر از حد تصور به‌وجود آمده‌است، پشتیبانی می‌کند. 

کریستال زیرکن در سال 2001 در منطقه جک‌هیلز استرالیا کشف شد که به نسبت اهمیت بالایی که دارد،‌از ابعاد بسیار کوچکی برخوردار است: ابعاد این کریستال 200 در 400 میکرون است،‌یعنی دوبرابر قطر موی انسان.

کد خبر 250853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز