گروه سیاسی: انتقاد از ورود زودهنگام به انتخابات مجلس نهم ابتدا بیشتر متوجه اطرافیان دولت بود اما انتشار برخی اخبار در خصوص جلسات برخی گروه‌های اصلاح‌طلب و کارگزاران از یکسو همچنین برگزاری جلسات وحدت اصولگرایان نشان داد

 که هم حامیان دولت عزم خود را برای نشستن بر صندلی‌های بهارستان جزم کرده‌اند و هم اصولگرایان خیال ندارند کسوت نمایندگی مردم را با حریف سیاسی خود عوض کنند.

در این میان اصولگرایان تلاش می‌کنند با حضور چهره‌های شاخص این جریان باردیگر آنها را زیر یک چتر جمع کنند.2‌ماه پیش بود که اخباری درخصوص برگزاری جلسات مشترک تعدادی از وزرای دولت سابق و برخی چهره‌های سنتی و اعضای جامعه روحانیت مبارز با محوریت حجت‌الاسلام تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز در رسانه‌ها منتشر شد. گرچه گمانه‌زنی رسانه‌ای حاکی از برنامه‌ریزی برای انتخابات در این جلسات بود، تقوی با رد این مسئله اعلام کرد:

«این جلسات انتخاباتی نیست، مگر هر کس جلسه‌ای می‌گیرد برای انتخابات است؟ یعنی همه عالم و آدم را در انتخابات خلاصه می‌کنید. به همین جهت جلسات برای انتخابات برگزار نمی‌شود.» البته تا به امروز این جلسات خروجی مشخصی نداشته و برخی اصولگرایان هم در این جلسات حاضر نشده‌اند؛ حداد عادل نیز که از وی برای حضور در این جلسات دعوت شده بر این اعتقاد است که اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آینده نیاز به تجدید نظر در شیوه‌های گذشته و طراحی روش جدیدی دارند. این حرف حداد عادل نشان می‌دهد که احتمالا اصولگرایان قرار است با تغییر مدل سازوکار وحدت در انتخابات آتی حاضر شوند. از همین رو است که طیف‌های اصولگرایی به‌دنبال رایزنی و دیدار با علمای سیاسی هستند تا با حضور آنها در صحنه بتوانند به اتحاد سایر گروه‌های اصولگرا امیدوار باشند.

شاید هم به همین دلیل اخیرا دیدارهایی با آیت‌الله مهدوی کنی دبیر‌کل جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله مصباح یزدی مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی انجام گرفته تا نظر این بزرگان درخصوص سازوکار وحدت اصولگرایان اخذ شود. البته تاکنون اخباری از جزئیات این جلسات منتشرنشده اما ظاهرا این دیدار‌ها مربوط به یک گروه خاصی از اصولگرایان نیست و این دغدغه در طیف‌های مختلف این جریان وجود دارد و هرکدام می‌خواهند به اندازه خود در ایجاد وحدتی که مدت‌ها بود نسبت به آن غفلت کرده بودند، سهم داشته باشند.

همزمان فراکسیون روحانیت مجلس هم که متشکل از روحانیون اصولگراست تلاش‌هایی را برای ایجاد وحدت آغاز کرده است. حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو شورای مرکزی فراکسیون روحانیت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از برگزاری جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی این فراکسیون با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و مصباح یزدی در قم خبر داد و گفت: در این جلسه صحبت‌هایی درخصوص مسائل داخلی کشور به‌خصوص حرکت‌هایی که اخیرا صورت گرفته انجام شد و مجموعا آقایان آمادگی همه‌جانبه ‌خود را با توجه به اوضاع کشور برای اتحاد نیروی‌های ارزشی و اصولگرایان اعلام داشتند.

انتخابات آتی که قرار است در سال‌94 برگزار شود از آن جهت برای گروه‌های مختلف سیاسی اهمیت دارد که همزمان 2 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار می‌شود. به همین‌خاطر برنامه‌ریزی برای کسب کرسی‌های سبز و قرمز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از هم‌اکنون آغاز شده است. اهمیت این انتخابات برای اصولگرایان دوچندان خواهد بود؛ چرا که رقیب سیاسی این طیف بعد از 8 سال حاشیه‌نشینی، برای فتح سنگر به سنگر به میدان آمده است.

کد خبر 250768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز