چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

معدنکاوانی که سال گذشته مجوز ورود به منطقه حفاظت‌شده بحر آسمان در جیرفت را گرفته بودند با وجود مخالفت سازمان محیط‌زیست و مکاتبات معاون طبیعی سازمان مبنی بر توقف هرگونه عملیات معدنی در این منطقه بار دیگر فعالیت خود را آغاز و لودرهای معدنکاوی را وارد منطقه کرده‌اند.

هجوم به منطقه حفاظت شده بحر آسمان در کرمان


آنطور که درگزارش مهر آمده است، نزدیک به 2سال پیش، چند شرکت خصوصی با عنوان معدنکار اقدام به خرید غیرقانونی و میلیاردی نقاط معدنی موجود در محدوده ممنوعه منطقه حفاظت‌شده بحر آسمان در جیرفت کرمان کردند. در اواخر دولت دهم تحت‌تأثیر فشارهای عوامل صاحب نفوذ محلی در اقدامی غیرکارشناسی و عجولانه بهره‌برداری از یک نقطه معدنی در ارتفاع 4هزار متری در این منطقه حفاظت شده بلامانع اعلام شد؛ حال آنکه این منطقه مرکز منابع آبی، پناهگاه حیات وحش و زیستگاه صدها گونه جانوری ازجمله خرس سیاه سینه سفید آسیایی و گیاهان نادری است که در دنیا بی‌نظیرند.

لغو مجوز

معدنکاوان در حالی به سراغ منطقه بحر آسمان رفته‌اند که براساس مصوبه شماره 329هیأت دولت(مورخ 9/2/88) و شورای‌عالی محیط‌زیست (مورخ 29/2/89) بهره‌برداری از معادن در منطقه بحرآسمان وزریاب به‌دلیل آنکه این منطقه با عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست به ثبت رسیده ممنوع است و مسئولان متعهد به حفاظت وحراست ازاین منطقه هستند.

علاوه براین، مجوز بهره‌برداری از معادن موجود در منطقه بحرآسمان براساس مصوبه شهریورماه92 که معاون اول رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد لغو شده است. همچنین معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست دی‌ماه امسال با ارسال نامه‌هایی به مسئولان محلی استان کرمان مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست را با بهره‌برداری از معدن در منطقه مورد نظر اعلام کرد. اما با وجود مکاتبات سازمان محیط‌زیست و شرکت آب منطقه‌ای کرمان مبنی بر لغو این مجوز ومخالفت ساکنان این منطقه با عملیات معدنکاوی، عوامل شرکت بهره‌برداری از معدن همچنان بهره‌برداری از معدن را پیگیری می‌کنند تا آنجا که اصرار عوامل بهره‌بردار برای ورود به منطقه منجر به درگیری و تنش با مردم محلی شده است.

این در حالی است که شغل آباواجدادی اهالی این منطقه کشاورزی ودامداری سنتی (عشایری) وباغداری است که با عملیات معدنکاوی همسو نیست؛ ضمن اینکه بهره‌برداری از این معدن علاوه برنادیده گرفتن قوانین ومصوبات دولت باعث تخریب مناطق حفاظت شده می‌شود و خشک شدن 3رودخانه دائمی واصلی را که سرچشمه تأمین‌کننده آب سد جیرفت(هلیل رود) است، درپی دارد. یاسر سمندریان، فعال محیط‌زیست در منطقه جیرفت در این‌باره به مهر گفته است که درصورت اجرایی شدن تحرکات شرکت بهره‌بردار عملاً ادامه زندگی برای صدها خانوار ساکن که عمدتا از اقشارعشایر محروم هستند غیرممکن می‌شود.

درخواست برای برخورد با متخلفان

به گفته این فعال محیط‌زیست، بهره‌برداران با نادیده‌گرفتن قوانین مصوب و باوجود ممانعت سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو بدون درنظر گرفتن قوانین و حقوق حقه و منافع مردم منطقه، به بهانه فعال‌کردن معادن می‌خواهند منطقه ممنوعه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست را تخریب کنند.

سمندریان به طوماری که چندی پیش جمعی از مردم منطقه بحر آسمان جیرفت امضا کردند و به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دادند اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این طومار مردم از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خواستند تا مانع ادامه فعالیت‌های معدنی در این منطقه حفاظت‌شده شود. این فعال محیط‌زیست در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حفاظت از منابع سرشار خدادادی، از عموم دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی استمداد می‌کند تا با اهالی منطقه بحر آسمان جیرفت در رفع این معضل همصدا شوند.

فعالان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت انتظار دارند که مسئولان دستگاه‌های مختلف به‌ویژه سازمان محیط‌زیست با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانع تخریب منطقه حفاظت شده بحرآسمان شوند؛ منطقه‌ای که از یک سو، سرچشمه تأمین آب سد هلیل رود است و از سوی دیگراز تنوع زیستی بی‌نظیری برخورداراست. ازجمله این منطقه زیستگاه خرس آسیایی، پلنگ ایرانی و دیگر گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی است؛ ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که می‌تواند منطقه حفاظت شده بحر آسمان را به یکی از قطب‌های گردشگری و طبیعتگردی در استان کرمان تبدیل کند. اما گذشته از همه این قابلیت‌ها، این منطقه در حال حاضر نقش اساسی در مهار ریزگردها دارد. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که علاقه‌مندان به طبیعت در مخالفت با هرگونه عملیات معدنکاوی در منطقه بحر آسمان با تشکیل زنجیره انسانی از مسئولان خواسته‌اند تا با قاطعیت مانع شروع مجدد فعالیت غیرمجاز معدنکاوی در منطقه شوند.

کد خبر 250215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز