گروه سیاسی: شاید در هیچ جای دنیا مثل این شهر اتریشی موسیقی و سیاست نمی‌تواند اینچنین به‌هم گره بخورد.


 همین 2‌ماه پیش دانیل بارن‌بوییم، یکی از معروف‌ترین نوازنده‌های پیانو که یکی از منتقدان اشغال اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در تالار طلایی وین به اجرای یک برنامه موسیقی پرداخت. شهری که هنرنمایی موتزارت و بتهوون و شوبرت و اشتراوس را به‌خود دیده در گذر تاریخ شاهد کافه نشینی هیتلر و تروتسکی هم بوده است. شهری که تالار طلایی موسیقی را دارد، در گوشه‌ای از خود مقر سازمان ملل و در گوشه دیگر ساختمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم دارد. حالا از دیروز سمفونی مذاکره هسته‌ای در مقر سازمان ملل نواخته شده و تا فردا ادامه دارد؛ شاید یکی ساز ناکوک بزند؛ شاید هم این ساز کوک باشد.یک‌ماه از اجرای توافق ژنو نگذشته که ایران و 1+5 از 29بهمن گام در مسیر مذاکرات نهایی هسته‌ای گذاشتند. تنظیم چارچوب گفت‌وگوها در آینده هدف اصلی این مذاکرات بود. مذاکراتی که هر چند دور هم برگزار شود سقف زمانی یکساله برایش تعریف شده است و تلاش‌ها بیش از گذشته معطوف به نتیجه است.

بعد از دیدار و شام کاری دوشنبه شب وزیرخارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات به‌طور رسمی از صبح سه‌شنبه در یک جلسه کوتاه با حضور ظریف و اشتون آغاز شد.این بار وین اتریش به‌عنوان یکی از پایتخت‌های خبرساز اروپا در سیاست بین‌الملل میزبان گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در مقر سازمان ملل نیز هست. در نخستین برنامه مذاکرات ظریف بعد از دیدار شام کاری دوشنبه‌شب خود با اشتون بود که در پاسخ به این سؤال که آیا امیدی به توافق در این دور از مذاکرات وجود دارد گفت: از قبل از ورود به مذاکرات گفتیم ما وارد مرحله اول از مرحله نهایی شدیم لذا در مرحله اول انتظار توافق نداریم. حتی قرار نیست در این مرحله راجع به متن کار کنیم. قرار است در این مرحله موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم و راجع به چارچوب‌ها و سازوکارها برای رسیدن به توافق بحث کنیم. شاید یکی‌دو مرحله به‌طول انجامد تا وارد نگارش متن شویم. با این حال عراقچی معاون ظریف عصر دیروز اعلام کرد که نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی با 1+5شویم.نشست نمایندگان ایران و 1+5از صبح سه‌شنبه برگزار شد که کمتر از یک ساعت طول کشید و عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از برگزاری جلسه گفت: «ما کار طولانی در پیش داریم اما شروع خوبی داشتیم.» قبل از این جلسه مذاکرات دوجانبه با هیأت روسی و چینی برگزار شده بود. این دیدارهای دوجانبه در نوبت عصر هم ادامه یافت و در کنارش مذاکرات در سطح معاونان ایران و 1+5بدون حضور اشتون و ظریف دنبال شد. ظریف و اشتون در نشست صبح و افتتاحیه مذاکرات حضور داشتند ولی مذاکرات در نوبت صبح به سرپرستی عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون دنبال شد. بعد از این نشست بود که مایکل مان سخنگوی اشتون فضای حاکم بر مذاکرات را خوب و رو به جلو توصیف کرد و در عین حال گفت که کسی انتظار رسیدن به نتیجه در این دور از مذاکرات را ندارد. دیروز در یکی از برنامه‌های حاشیه‌ای نشست ایران و گروه 1+5، ظریف با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. آمانو از تیم مذاکراتی ایران تقدیر کرد و در سخنانی آنها را بسیار محتاط و باهوش دانست.

امیدواری ظریف به بازگشت سربازان

محمد جواد ظریف گفت این وزارتخانه با تمام توان و امکانات برای آزادی مرزبانان اسیرایرانی تلاش می‌کند و آن را وظیفه خود می‌داند. وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال یکی از کاربران فیس بوک که از او پرسیده است جناب وزیر چرا به فکر سربازها نیستید نوشته است به یاری خدا امیدواریم که هرچه زودتر خبر آزادی آنها را به اطلاع شما برسانیم. او نوشته که من و همکارانم در وزارت امور خارجه وظیفه داریم از همه ایرانیان دفاع کنیم و زمانی که آنها سربازان عزیزی هستند که برای حفظ امنیت مردم بزرگ و این مرز و بوم عزیز فداکاری می‌کنند، این وظیفه چندین برابر می‌شود. ما با تمام توان و امکانات برای آزادی این سربازان عزیز و سربلند تلاش می‌کنیم.

کد خبر 250204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز