همشهری آنلاین: کنفرانس جهانی تقریب مذاهب اسلامی که از دو روز گذشته درمرکز اسلامی انگلستان آغاز به کار کرده بود در بیانیه پایانی ضمن تاکید بر وحدت و پرهیز از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، تقدیر و تجلیل از «سلمان رشدی» نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی را محکوم کرد.

به گزارش همشهری آنلاین دراین بیانیه آمده است: کنفرانس بین‌المللی «تقریب میان مذاهب اسلامی، ضرورت واقعیت کنونی جهان اسلام» با تکیه بر اصل وحدت میان مسلمانان در مواجهه با چالشها و نیاز مبرم مسلمانان به یکپارچگی در برابر تحولات سریع جهان حاضر برگزار شده است.

این کنفرانس بین‌المللی با توجه به مصالح مشترک میان مسلمانان که مستلزم هماهنگی، همکاری و دوستی هرچه بیشتر میان ملتهای اسلامی است،‌وحدت جایگاهی مؤثر در این زمینه می‌یابد.

دراین بیانیه با اشاره به نشستها و موضوعات مطرح شده در میزگرد ها و سخنرانی ها و پژوهش  های صورت گرفته هشدار داده شده است که در برابر تفرقه‌افکنی دشمنان اسلام  نکاتی را مورد توجه قرار دهند که متن آن در زیر می‌آید:

1-تعامل اخیر با مسئله سلمان رشدی قابل پذیرش نبوده و تنها با این انگاره قابل تفسیر است که هدف از آن، تحریک احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان است و واجب آن است که اراده ملتها محترم شمرده شود و فرصت‌های گفت‌وگو و تفاهم مشترک فراهم شود؛ ‌در غیر این صورت، چنین اقداماتی، امکان فرصت‌های ضروری در گفت وگوی تمدنها و ادیان را از میان می‌برد. لذا عمل دولت انگلیس در تجلیل از این نویسنده مرتد محکوم می‌شود.

2- بر علماء اندیشمندان، روشنفکران، خطیبان و تمامی طرفهای مسئول در امر فرهنگ اسلامی است تا جهت گیری و رویکرد گفتمانی اشان  در مسیر وحدت میان مسلمانان قرار گیرد و با ایفای نقشی فعالانه در فعال سازی این طرح نزدیک سازی میان مسلمانان و در تحقق انسجام و برادری مؤثر میان مسلمانان،‌ بکوشند.

3-ایجاد و معرفی مشخصه‌ها و پارامترهای دینی و رسانه‌ای مشترک با هدف تقویت و تحکیم برادری،‌ دوستی و عشق و امت واحده تا جایگزین گفتمان تعصب مذهبی و فرقه گرایی شوند و محدثان، خطیبان، نهادها و مراکز اسلامی می‌باید چنین گفتمانی را اتخاذ کرده و درپیش گیرند.

4-هدف از تقریب میان مذاهب اسلامی ایجاد مواضع و دیدگاههایی مشترک به ویژه در مسایل تعیین کننده و پیچیده فراروی جهان اسلام می‌باشد. ما مسلمانان با تقارب و وحدت هر چه تمام تر در مواضع و دیدگاههای خود در دیدارها و نشست‌های گفتمانی آتی شرکت جوییم؛ زیرا تحقق بخشیدن این نشست‌ها، ‌فرصت‌های همکاری، همراهی و نزدیکی در مسایل بشری به طور عام را فراهم می‌آورد تا بدین ترتیب ما نیز رسولان رحمتی برای بشریت رنج کشیده باشیم.

5- مسایل مورد اختلاف در یک مذهب و میان مذاهب اسلامی تنها در چارچوب دیدارها  و نشست‌های علمی خاص و تعریف شده حل می‌شود،‌ اما تریبون‌های خبری و رسانه‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌باید و ضروری است که تا از این مسئله به نفع مصالح خود بهره برداری نکرده و از برانگیختن کینه و نفرت و دشمنی میان مسلمانان خودداری کنند. ما نیز  می‌باید هوشیارانه با ماهواره‌ها و شبکه‌های تخریب کننده وجهه و دیدگاههای مسلمان مقابله کنیم.

6- برجسته سازی دعوت و نداهای قرآنی و سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درباره ترک تفرفه و اختلاف و تقویت وحدت و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و فراهم سازی زمینه برای انتشار کتابی حاوی این متون مقدس به منظور ارایه به ملتها و اقلیت‌های اسلامی.

7- تشکیل دبیرخانه‌ای به منظور پیگیری نتایج این کنفرانس یا تشکیل شورای هماهنگی فعالان در عرصه اسلامی از مذاهب فقهی مختلف و وابستگی‌های فکری به منظور فعال سازی رسالت تقریب در امت اسلامی به طورعام و اقلیت‌های اسلامی به طور خاص؛ همچنین پیگیری رهنمودها و سازوکارهای ارایه شده از سوی این کنفرانس ضروری به نظر می‌رسد. مرکز اسلامی انگلیس خود مقر کمیته دایمی تقریب مذاهب اسلامی در کل اروپا است.

8- تلاش برای تشکیل کمیسیون‌های مشترک در هر کشوری که اقلیت‌های مسلمان حضور دارند تا داعیان تقریب میان شیعیان و اهل تسنن در آن گردهم آمده، با هم، همکاری و همگامی کرده و مشکلات اجتماعی فراروی اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیرمسلمان را حل نمایند.

بر اساس توافق صاحب‌نظران شرکت‌کننده، قرار شد کنفرانس تقریب به صورت سالیانه در مرکز اسلامی انگلستان برگزار شود.

کد خبر 25017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز