سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

گروه حوادث: آتش‌سوزی هولناک سعادت‌آباد، گرچه باعث مرگ براثر خفگی ۳نفر شد اما صحنه‌هایی را به‌وجود آورد که پر از ایثار و فداکاری بود.

فداکاری آتش‌نشانانی که در مقابل خطر، ماسک اکسیژن خود را به‌صورت حادثه دیدگان زدند تا 15نفر را از محاصره دود و آتش نجات دهند. آنها خطر مرگ را به جان خریدند و راهی بیمارستان شدند اما اجازه ندادند که افراد دیگری جانشان را در این حادثه از دست بدهند.حمید یاراحمدی آتش‌نشان 31ساله ایستگاه 25، یکی از کسانی است که در این عملیات دچار دودزدگی و دیسک گردن و کمر شده است. با او در بیمارستان بهمن ملاقات کردیم. به گفته پزشک معالجش، حمید در این حادثه دچار دیسک کمر و گردن شده و باید زیر تیغ جراحی برود.

او اما با لبخند پذیرایمان شد تا درباره روز حادثه بگوید: ساعت9:45 بود که گزارش آتش‌سوزی به سازمان ما اطلاع داده شد و ما به محل حادثه اعزام شدیم. وقتی به ساختمان 5 طبقه رسیدیم همه جا دود و آتش بود. آتش در پارکینگ منفی 2 اتفاق افتاده بود و در آنجا فقط دود و شعله دیده می‌شد. همزمان عملیات اطفای حریق را آغاز کردیم اما چون دود به طبقات بالا سرایت کرده بود گروهی برای نجات افراد آسیب‌دیده به طبقات رفتند. من نیز ابتدا به طبقه چهارم رفتم. در آنجا شخصی را دیدم که در پاگرد بی‌حال افتاده بود. ماسکم را درآوردم و به‌صورت او زدم. او را روی دوشم گذاشتم و به بیرون از ساختمان منتقل کردم و تحویل اورژانس دادم. سپس به طبقه سوم رفتم. یکی دیگر هم آنجا بود. او را هم به همان صورت نجات دادم اما وقتی برای بار سوم به طبقات رفتم تا شخص دیگری را نجات بدهم، دچار دودگرفتگی شدم. چون ماسکم را به حادثه دیدگان داده بودم مشکل تنفسی پیدا کردم. حالم خیلی خراب شد تا جایی که به سختی سومین شخص را به بیرون از ساختمان رساندم. دکتر اورژانس مرا معاینه کرد و در داخل آمبولانس سرم شست و شوی ریه به من وصل کرد تا حالم بهتر شود.

مرد آتش‌نشان با وجود اینکه مصدوم شده بود و حال خوبی نداشت، به محض اینکه احساس کرد حالش کمی بهتر شده، از آمبولانس بیرون پرید و بار دیگر وارد ساختمان دود گرفته شد.وی ادامه می‌دهد: وقتی وارد ساختمان شدم در طبقه سوم جوانی را دیدم که در راه پله‌ها بی‌حال افتاده بود. ابتدا فکر کردم فوت کرده است اما با کمک چراغ قوه به سختی دیدم که پلک هایش تکان می‌خورد. نمی‌دانید چقدر خوشحال شدم وقتی فهمیدم که زنده است. ماسکم را به صورتش زدم و او را روی دوشم گذاشتم و به طرف در خروجی حرکت کردم. وقتی از پله‌ها پایین می‌آمدم هنوز سرگیجه داشتم. از طرفی پسرجوان خیلی سنگین وزن بود. هر طوری بود از پله‌ها پایین آمدم اما در یک لحظه به‌دلیل سرگیجه و لیز بودن پله‌ها پایم سر خورد و به‌شدت با دیوار پاگرد برخورد کردم. با این حال مصدوم را روی دوشم گذاشتم و او را تحویل اورژانس دادم. پس از آن دیگر نتوانستم تکان بخورم. وقتی مرا به بیمارستان منتقل کردند، فهمیدم که بر اثر زمین‌خوردن و حمل فرد گرفتار دچار دیسک کمر و گردن شده‌ام. این مرد جوان که 10سال است در سازمان آتش‌نشانی کار می‌کند در ادامه می‌گوید: خوشحالم که جان افراد زیادی را در آنجا نجات دادم.

روح‌الله احمدی 35ساله، دومین آتش‌نشانی است که در حادثه آتش‌سوزی سعادت آباد دچار دودزدگی و آسیب‌دیدگی از ناحیه پا شد.او می‌گوید: عملیات ما 4ساعت طول کشید. 4ساعت پر از دلهره و لحظه‌های نفسگیر. ما شغلمان این است که جایی که همه از خطر فرار می‌کنند ما به دل خطر می‌رویم. در آن لحظه هم همه فکرمان نجات افراد گرفتار شده است. شب حادثه نیز وقتی به محل رسیدیم شادکی، فرمانده عملیات و اسلامی معاون عملیات، ما را به 2گروه تقسیم کردند. یک گروه نجات و یک گروه اطفای حریق. من در گروه نجات بودم که به داخل ساختمان رفتم. وی ادامه می‌دهد: عملیات نجات مراحل مختلفی دارد؛ نخست عملیات جست و جو و مرحله بعد پیدا کردن مصدومین و نجات آنها از خطر.

من به طبقه همکف و منفی 2رفتم که در راه پله‌ها دختر بچه‌ای حدودا 4ساله را دیدم. او بیهوش روی زمین افتاده بود. ماسکم را به او دادم و فورا به بیرون از ساختمان منتقلش کردم. چند دقیقه بعد مادر این دختر بچه را هم در پاگرد پیدا کردم و نجاتش دادم.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله اول عملیات 4نفر را به بیرون از ساختمان منتقل کردم که متأسفانه یکی از آنها به کام مرگ رفته بود. در مرحله بعد کپسول دستگاه تنفسی‌ام که تمام‌شده بود را تعویض کردم و چند نفر دیگر را هم به بیرون از ساختمان انتقال دادم اما آخرین بار وقتی از طبقه سوم قصد انتقال شخصی را به بیرون از ساختمان داشتم با زانو روی پله افتادم که پایم ورم کرد. با این حال او را به سختی به لابی رساندم و تحویل اورژانس دادم اما خودم دیگر نتوانستم به کارم ادامه دهم و همانجا افتادم.این دو آتش‌نشان فداکار در بیمارستان بهمن بستری هستند و درمان آنها ادامه دارد.

در تعقیب عامل اصلی آتش‌سوزی

با دستگیری یک مظنون در پرونده آتش‌سوزی مرگبار سعادت‌آباد، عامل اصلی این حادثه شناسایی شد و تحقیقات برای دستگیری او آغاز شده است.تحقیقات پلیس نشان می‌دهد انگیزه این آتش‌سوزی که باعث مرگ 3نفر و همچنین بستری شدن 2آتش‌نشان در بیمارستان شده، انتقام‌جویی خانوادگی بوده است. این حادثه که شنبه شب و در حوالی میدان کاج به وقوع پیوست، خسارت مالی و جانی زیادی برجا گذاشت. بررسی‌ها حاکی از آن است که عامل آتش‌سوزی، به قصد آتش زدن یکی از خودروهای پارک شده در طبقه منفی2، وارد آنجا شده بود تا دست به انتقام‌جویی بزند اما آتشی که وی به پا کرد، خیلی زود به‌خودروهای پارک شده دیگر هم سرایت کرد و حادثه هولناکی را رقم زد. ماجرا فقط به آتش گرفتن خودروها منجر نشد چراکه ساکنان ساختمان نیز در محاصره دود غلیظ و مرگبار قرار گرفتند تا جایی که 3نفر از آنها، زمانی که برای نجات خود به راه‌پله‌ها رفته بودند، بر اثر خفگی جان باختند.

با این حال آتش‌نشانان که در زمان کوتاهی خود را به محل حادثه رسانده بودند، موفق شدند با استفاده از دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان شوند و 15نفر از ساکنان را از خطر مرگ نجات دهند. در این عملیات 5نفر از آتش‌نشانان مصدوم شدند که 2نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند. پس از این حادثه، تحقیقات پلیس برای کشف راز آتش‌سوزی شروع شد. مأموران در بررسی‌های اولیه به مرد جوانی که از بستگان یکی از ساکنان ساختمان بود و پیش از این او را تهدید کرده بود، مظنون شدند و وی را دستگیر کردند او اما در بازجویی‌ها مدعی شد که بی‌گناه است و فرد آتش‌افروز، مرد دیگری است. با اطلاعاتی که وی در اختیار پلیس قرار داد، تحقیقات برای دستگیری عامل اصلی آتش‌سوزی ادامه دارد.

کد خبر 250105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز