دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات محققان کره جنوبی نشان می‌دهد غذاهای غنی از روی می‌تواند موجب بروز آرتروز شود.

غذاهای سرشار از روی سبب بروز آرتروز می‌شوند

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دیلی میل، غذاهای غنی از روی مانند غذاهای دریایی، کاکائو و مرغ می‌تواند سبب بروز آرتروز شوند.

به گفته محققان غضروف‌ها با تغییرات مولکولی ناشی از روند جایگزینی عنصر روی در بدن از بین می‌رود. با از بین رفتن غضروف ، استخوان‌ها با یکدیگر در تماس قرار می‌گیرند و این مساله موجب درد، تورم و خشکی استخوان‌ها و ایجاد آرتروز می‌شود .

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که آسیب بافتی مربوط به آرتروز به واسطه وجود روی در داخل سلول‌های غضروف ایجاد می‌شود.

به گفته محققان پروتئینی به نام ZIP8 حمل و نقل روی در داخل این سلول‌ها را بر عهده دارد و این پروتئین توالی مولکولی را برهم می‌زند و موجب تخریب بافت غضروف در موش‌ها می‌شود.

محققان می‌گویند نتایج این تحقیقات در ارایه روش‌های درمانی برای بیماری آرتروز بسیار موثر است .

جانگ سو چون از موسسه علم و صنعت گوانگجو در کره جنوبی در این مورد گفت: هنوز شواهد واضحی از نقش روی در بروز آرتروز وجود ندارد. اما در این مطالعه، ما مجموعه‌ای از وقایع مولکولی شامل هجوم روی به سلول‌ها تا تخریب غضروف را بررسی کردیم.

دانشمندان با بررسی موش‌های مبتلا به آرتروز مشاهده کردند سطح پروتئین ZIP8 که در غشای پلاسمایی سلول‌های غضروف تعبیه شده است و در حمل و نقل روی در داخل این سلول‌ها از محیط خارج نقش دارد، افزایش غیرطبیعی دارد.

آزمایش‌های ژنتیکی روی موش‌ها نشان داد که این مسیر روی (ZIP8 - MTF1) نقش کلیدی در تخریب غضروف و بروز آرتروز دارد.

دانشمندان امیدوارند که این یافته جدید به کشف و توسعه سریع داروهای نوین برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری ناتوان کننده بیانجامد.

بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین موارد بیماری آرتریت است و سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

کد خبر 249803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز