همشهری آنلاین: روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعات جاسوسی فعلی و پیشین آمریکا مدعی شد که یک شخصیت ارشد القاعده که دارای روابط نزدیکی با رهبر فعلی این گروه تروریستی است و پس از فرار از دست نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۰۱ سال‌ها در ایران زندگی می‌کرد، ایران را ترک کرده است.

ایسنا گزارش داد: روزنامه واشگتن پست در ادامه ادعاهای خود نوشت که تیروات شیهاتا جدیدترین تروریستی است که ایران را ترک می‌کند و باعث می‌شود این سوال به وجود بیاید که ایران چه انگیزه‌هایی برای دادن اجازه یا مجبور کردن اعضای القاعده برای ترک کشور دارد.

مقامات آمریکایی مدعی شدند که شیهاتا که یک مصری 53 ساله است معاون رهبر فعلی القاعده بود، البته در زمانی که رهبری "جهاد اسلامی مصر" را پیش از پیوستن به نیروهای اسامه‌ بن‌ لادن در سال 1998 بر عهده داشت.

روزنامه واشگتن پست گزارش داد که به دنبال حادثه 11 سپتامبر سال 2001 بسیاری از اعضای القاعده از جمله برخی از اعضای ارشد آن به ایران فرار کردند و اگرچه مشخص نیست که چقدر در ایران آزادی عمل و رفتار داشتند، به نظر می‌رسد که دیگر کسی از حضور آنها استقبال نمی‌کند.

در یکی از اسناد فوق محرمانه سال 2008 آمریکا که توسط ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شد، ادعا شده است که 13 تن از اعضای پیشین القاعده با وابستگان آنها در ایران به سر می‌برند. نام پنج نفر آنها به عنوان "مدیران ارشد" در این گروه تروریستی ذکر شده است که از آن پنج نفر،‌ سه نفر در سال‌های اخیر ایران را ترک کرده‌اند.

روزنامه واشگتن پست در ادامه ادعاهایش نوشت: هنوز مشخص نیست شیهاتا چه زمانی ایران را ترک کرد، ولی یک مقام پیشین آمریکایی که خواست نامش فاش نشود مدعی شد که معتقد است وی به لیبی سفر کرده است.

کد خبر 249613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز