همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر گفت: یگان حفاظت این اداره با همکاری گمرک تمرچین یک قلاده پلنگ ایرانی و یک قطعه طاووس تازه تاکسیدرمی شده را هنگام خروج ازمرز پیرانشهر کشف و ضبط کردند.

به گزارش ایرنا، فاروق سلیمانی با اعلام این خبر افزود: یک تبعه عراقی این دو تاکسیدرمی را از شمال ایران خریداری و قصد انتقال آنها به کشور عراق را داشت.

وی اضافه کرد: دو گونه‌های مذکور جزو گونه‌های سایتیس بوده و خروج آن خلاف قانون و مقررات و ضوابط کنوانسیون سایتیس است.

سلیمانی افزود: پلنگ ایرانی نام علمی (Panthera pardus saxicolor) بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیاست و این زیرگونه پلنگ در فهرست گونه‌های در خطر انقراض «آی یو سی ان» قرار دارد.

به گفته وی، اصلی‌ترین تهدید پیش روی بقای این حیوان، جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است که معمولاً به تشکیل گروه‌های بسیار کوچک منجر شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پیرانشهر گفت: کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، بهره‌برداری از معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام از عواملی است که منجر به تکه تکه شدن زیستگاه‌های این حیوان شده است.

سلیمانی اضافه کرد: بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار سم‌داران میان‌جثه همچون بز کوهی(کل و بز)، انواع گوزن به ویژه مرال، قوچ و میش، انواع غزال به ویژه آهوی گواتردار ایرانی و گراز تأمین می‌شود و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی این حیوانات همسانی دارد.

کد خبر 249547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز