گروه بین‌الملل: ۳سال پیش وقتی ناآرامی‌های سوریه آغاز شد، دررژیم صهیونیستی، همه، از مقامات سیاسی تا اطلاعاتی و نظامی، آشکارا از مخالفان دولت سوریه حمایت می‌کردند و با اشتیاق منتظر سقوط بشار اسد بودند.

ایهودباراک، وزیر دفاع وقت این رژیم 3سال پیش در مصاحبه‌ای گفت: خاندان اسد طی چند هفته سقوط می‌کند. اکنون اما ارزیابی اسرائیلی‌ها درباره وضعیت کنونی و آینده سوریه متفاوت است.به گزارش المانیتور، اخیرا گزارش ارزیابی استراتژیک جدید اسرائیل درباره سوریه منتشر شده که نشان می‌دهد، به اعتقاد مقامات و تحلیلگران نظامی اطلاعاتی این رژیم، جنگ سوریه می‌تواند حتی یک دهه طول بکشد و سقوط حکومت بشار اسد هم نه نزدیک است نه قابل پیش‌بینی. براساس ارزیابی اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی، سوریه دیگر آن کشوری که قبلا بود نخواهد بود و دیگر ائتلافی متوازن و البته پیچیده از گروه‌های سیاسی که تا‌کنون توانسته بودند ثبات و آرامش سوریه را حفظ کنند، به قدرت نمی‌رسد. در این گزارش آمده ‌است: هیچ‌کس نمی‌داند نتیجه این جنگ چه خواهد شد اما به هر حال برای اسرائیل خوشایند نیست.

مذاکره در ژنو، مصالحه در حمص

درحالی‌که مذاکرات جداگانه میان نماینده سازمان ملل با نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ژنو ادامه دارد، در حمص فعالیت خارج کردن غیرنظامیان از بخش قدیمی شهر و ارسال کمک‌های غذایی با شدت ادامه دارد. تلاش اخضر ابراهیمی برای نشاندن نمایندگان دولت و مخالفان سوریه پشت یک میز و در یک اتاق، تا‌کنون شکست خورده‌است. او سه‌شنبه‌شب در یک کنفرانس خبری درحالی‌که دیگر آن خونسردی و آرامش همیشگی را نداشت در پاسخ به سؤال یک خبرنگار گفت: وقتی دولت و مخالفان حاضر نیستند حتی درباره دستور کار مذاکرات کوچک‌ترین توافقی کنند، من چه‌کار می‌توانم بکنم؟ آیا می‌توانم روی سرشان اسلحه بگذارم؟

براساس گزارش‌ها قرار است امروز در ژنو، با حضور نمایندگانی از روسیه و آمریکا و همچنین اخضر ابراهیمی، گفت‌وگوهایی با هیأت نمایندگی دولت و مخالفان صورت بگیرد. در همین حال در حمص عملیات امدادرسانی سازمان ملل در سایه بیم از حملات خمپاره‌ای و تیراندازی، به‌شدت ادامه دارد. تا‌کنون صدها غیرنظامی از بخش قدیمی شهر خارج شده‌اند و دیروز محموله‌های غذا و داروی سازمان ملل وارد این شهر شد.

کد خبر 249440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز