شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: براساس دستورالعمل ثبت نام، دریافت هرگونه وجه یا تعهد مالی تحت هر عنوان به استثنای وجوه مربوط به بیمه، کتاب‌های درسی و طرح سنجش نوآموزان پایه اول دبستان هنگام ‌نام‌نویسی در مدارس دولتی ممنوع و جرم است و با متخلفان شدیداً برخورد می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در نشست خبری که صبح دیروز در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد گفت: دستورالعمل ویژه ثبت‌نام به مدارس ابلاغ شده است و همه واحدهای آموزشی موظف‌اند بر اساس این دستورالعمل فعالیت کنند.

عباس رهی  با بیان این‌که نباید مردم را نسبت به آموزش و پرورش بدبین کرد افزود: در صورتی که تخلفی در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان صورت گیرد، برخورد بسیار شدیدی خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: دریافت هرگونه وجه یا تعهد مالی تحت هر عنوان به استثنای وجوه مربوط به بیمه، کتاب‌های درسی و طرح سنجش نوآموزان پایه اول دبستان هنگام ‌نام‌نویسی در مدارس دولتی ممنوع و جرم است و طبق اصل 30 قانون اساسی مدیران واحدهای آموزشی و اولیا باید به این امر نظارت کنند؛ چرا که آموزش و پرورش باید تحصیلات را به صورت رایگان تا دوره متوسطه به همه دانش‌آموزان ارائه کنند.

رهی  با بیان این‌که دستورالعمل نام‌نویسی سال تحصیلی87-86  ابلاغ شده است، افزود: در ایام ‌‏نام‌نویسی بازرسان ویژه آموزش و پرورش به صورت نامحسوس به  مدارس سرکشی می‌‏کنند تا دریافت وجه و تخلفات این مدارس را بررسی و به آموزش و پرورش گزارش دهند.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: شماره تلفن 82282225 به صورت شبانه‌روزی و نیز شماره تلفن 82282238 و نمابر 88805525 آماده دریافت شکایات مردم درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است.

وی اضافه کرد: براساس بخشنامه‌ای که به مدارس ابلاغ شده است، تمام دانش‌آموزان میان پایه ثبت‌نام شده تلقی می‌شوند و نیاز به حضور والدین آنها برای ثبت‌نام نیست.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به مشکل برخی دانش‌آموزان که محل سکونت آنها در مرز 2 منطقه واقع است گفت: امسال تشخیص منطقه ‌نام‌نویسی دانش‌آموزان، بر عهده مسئول ستاد ثبت‌نام استان‌هاست. همچنین مدیران مدارس موظف‌اند بخشی از ظرفیت مدرسه را برای دانش‌آموزانی که در شهریور ماه نمره قبولی گرفته یا منزل مسکونی آنها تغییر می‌کند، خالی بگذارند.

رهی اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است که آموزش و پرورش نیازمند کمک مردم است اما این کمک باید اختیاری و خارج از فصل ثبت‌نام مدارس صورت گیرد.

وی با بیان اینکه 5 میلیارد تومان به عنوان سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس شهر تهران واریز شده است، ادامه داد: سال گذشته سرانه دانش‌آموزی در کل کشور 150 میلیارد تومان بود که اگر تقسیم به کل دانش‌آموزان شود، سرانه هر دانش‌آموز 10 هزار تومان بود. از سویی 120 میلیارد تومان نیز مجلس شورای اسلامی به مدارس کمک کرد که در نهایت سرانه سال گذشته  برای هر دانش‌آموز 17 هزار تومان بود.

ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس دولتی

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: ‌نام‌نویسی در همه پایه‌های تحصیلی در مدارس دولتی باید بدون برگزاری آزمون، مصاحبه، شرط معدل و نمره، تنها بر اساس محدوده جغرافیایی محل سکونت صورت ‌گیرد.

رهی درباره تکلیف ثبت نام دانش‌آموزانی که ساکن محدوده و نزدیک مدرسه هستند اما مدرسه از آنان ثبت نام نمی‌کند، اظهار داشت: این کار تخلف است و در صورت بروز چنین مشکلی باید به ستاد ثبت نام منطقه، استان و در صورت رسیدگی نشدن به ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش منعکس یا مراجعه شود.

وی در مورد برگزاری آزمون در برخی از مدارس غیرانتفاعی برای ثبت نام اظهار داشت: مدارس غیرانتفاعی براساس مقررات آموزش و پرورش و دستورالعمل ثبت نام، می‌توانند برای گزینش دانش‌آموز آزمون ورودی برگزار کنند.

رهی همچنین گفت: بیش از 96 درصد مدارس غیرانتفاعی نمی‌توانند شهریه مصوب خود را دریافت کنند و مجبور هستند زیر سقف شهریه مصوب، ثبت‌نام کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: به مدارس غیرانتفاعی اجازه داده شده تا 50درصد از دانش‌آموزان را آزادانه و با انتخاب خود ثبت نام ‌کنند و 50درصد دیگر از حاشیه مدرسه متناسب با مقررات ثبت‌نام شود.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های تقویتی برای دوره پیش دانشگاهی به منظور کسب آمادگی شرکت در کنکور به شرط اخذ مجوز از آموزش و پرورش بلامانع است.

رهی در مورد اردوهای دانش‌آموزی گفت: برگزاری اردو در سال‌های اخیر ضابطه‌‌ ‌‌‌مند شده است.

براساس دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش، مسئولان مربوطه باید قبل از برگزاری اردو از مکان آن بازدید کنند و برای کلیه دانش‌آموزان شرکت کننده کلاس توجیهی و برای مربیان پرورشی دوره‌های آموزش بگذارند و وسایل نقلیه، کمک‌های اولیه، غذا و خوراک حتما کنترل شود.

ظرفیت برخی مدارس دولتی تکمیل نمی‌شود

مسئول رسیدگی به عملکرد ستاد ثبت نام مدارس شهر تهران گفت: برخی از مدارس دولتی مناطق 19گانه آموزش و پرورش شهر تهران به دلایل مختلف مانند ضعف مدیریت و مشکلات محدوده جغرافیایی هیچ گاه به ظرفیت کامل نمی‌رسند.

حسین محمد اصغری افزود: براساس وعده وزیر آموزش و پرورش قرار است امسال با فرستادن کادر تخصصی به این مدارس، از ظرفیت آنها برای آموزش بهینه دانش‌آموزان استفاده شود.

وی تصریح کرد: اختصاص سرانه‌های دولتی میزان نارضایتی تهرانی‌ها در هنگام ثبت نام را از 46 به 3درصد کاهش داده است.

مسئول رسیدگی به عملکرد ستاد ثبت نام مدارس شهر‌تهران با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید جلوگیری از تخلف، جایگزین مچ‌گیری از مدیران می‌شود،‌ افزود: مدیران مدارس برخوردار از ثبت نام بیش از حد ظرفیت منع شده‌اند و برگزاری کلاس‌های تقویتی و ... با قانونی خاص انجام می‌شود. همچنین نظارت بر امر ثبت نام از 10تیر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد.

صندلی‌های خالی 2 هزار مدرسه غیر انتفاعی

مدیر مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست خبری گفت: از مجموع  2هزار و300  مدرسه غیر انتفاعی شهر تهران، 2 هزار مدرسه صندلی خالی دارند.

خدایار رفیعی افزود: بیش از 90 درصد مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به علت بالا بودن هزینه‌های جاری، با مشکلات مالی مواجهند.

وی افزود: دستورالعمل مدارس غیرانتفاعی برای تمام مدیران اعمال شده و قرار است شهریه‌های پیشنهادی به گونه‌ای ابلاغ شوند که عموم مردم از آن رضایت داشته باشند.
رفیعی، زمان تعیین شده کلاس‌های فوق برنامه را برای دوره ابتدایی 8 ساعت در هفته و زمان فوق برنامه‌های مدارس غیر انتفاعی راهنمایی و متوسطه را هفته‌ای 12ساعت اعلام کرد.

وی اظهار داشت: عموم مردم برای استفاده از فوق برنامه‌های غیر انتفاعی، فرزندان خود را در این نوع مدارس ثبت نام می‌کنند اما در برگزاری این نوع کلاس‌ها نیز نباید هیچ اجباری وجود داشته باشد.

حذف ثبت نام موقت از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای

رئیس گروه آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی شهر تهران نیز در ادامه این نشست گفت: دانش‌آموزان متقاضی ورود به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در سال تحصیلی جدید فهرست موقت ثبت نام نخواهند داشت.

محمود حسینی افزود: داشتن شرط معدل 14 برای پسران و 16 برای دختران، استفاده نکردن از تک ماده در درس ریاضی و کسب حد نصاب نمره پذیرش در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شرایط پذیرش دانش‌آموزان است و دانش‌آموزانی که  این شرایط را دارند در اولویت ثبت نام هستند.

وی افزود: امسال، ثبت نام موقت در هنرستان‌های کاردانش همچنان وجود دارد و دانش‌آموزان بر اساس دسته‌بندی نمرات پیش نیاز به ویژه در2 درس ریاضی و فیزیک در تیر ماه ثبت نام می‌شوند.

معافیت خانواده‌های محروم از پرداخت هزینه طرح سنجش

وی با اعلام این‌که مناطق محروم و روستایی از پرداخت مبلغ 2500 تومان در طرح سنجش نوآموزان سال اول دبستان، معاف هستند، افزود: حذف محدودیت منطقه‌ای برای ‌نام‌نویسی فرزندان ایثارگران، جانبازان و فرهنگیان اعم از شاغل یا بازنشسته، در نظر گرفتن محل کار علاوه بر محل سکونت به عنوان محدوده ثبت‌نام، الزام نصب دستورالعمل ثبت‌نام در معرض دید دانش‌آموزان، الزام عزل و نصب مدیران واحدهای آموزشی تا پایان تیر‌ماه و قبل از شروع سال تحصیلی از بندهای جدید دستورالعمل ‌نام‌نویسی امسال است.

کد خبر 24940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز