همشهری آنلاین: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از طریق بانک ژنتیک مجرمان سابقه‌دار شناسایی شده و باید بدانند از این طریق دیگر نمی‌توانند در هیچ شرایطی مخفی بمانند.

رییس پزشک قانونی

به گزارش تسنیم، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره بانک ژنتیک اظهار داشت: بانک ژنتیک باعث می‌شود که تمام مجرمان سابقه‌دار اطلاعاتشان در این بانک ثبت شود؛ سال آینده ما درخواست اعتبار برای شروع کار در بانک ژنتیک را داده‌ایم که میانگین هر نفر 400 شود که اگر 300 میلیون اختصاص دهند حدوداً هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: هیچ‌کس آمار نهایی در خصوص نزاع، درگیری، قتل و فوت را ندارد و همه از آمار ما استفاده می‌کنند و مقرر شده هرکسی که آماری ارائه می‌دهد در راستای موضوعی باشد که در سانحه مشاهده می‌کند. در حقیقت باید بگویم در سازمان پزشکی قانونی یک آمار جابه‌جا نمی‌شود و تمام جمع‌بندی و آمار نهایی در دست ماست و کسی حق ندارد آمار نهایی را از سوی خود اعلام کند.

شجاعی با بیان اینکه آمار‌ها باید با یک فاصله زمانی ارائه شود، گفت: ما به‌طور دقیق آمار مرگ و میر را اطلاع‌رسانی می‌کنیم و در این زمینه به اورژانس، هلال احمر و پلیس راهور مقرر کرده‌ایم که هیچ‌کس آمار نهایی را اعلام نکند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص وضعیت قتل گفت: توصیه ما این است که وقتی ما به‌عنوان منبع آماری را ارائه می‌دهیم، رسانه‌ها آن را پرورش دهند تا بتوانند در کاهش جرایم به‌خصوص قتل مؤثر واقع شوند. چرا که یک خبر می‌تواند آمار را به‌طور جدی کاهش دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته رئیس قوه قضاییه اعلام کرد که سلاح سرد مانند سلاح گرم بوده و محاربه محسوب شده و حکم آن اعدام است. بنابراین با اعلام این مطلب شاهد 30 درصد کاهش آمار قتل شدیم؛ کافی است چنین صحبتی مطرح شود.

شجاعی بیان کرد: در خصوص بانک ژنتیک که مجرمان شناسایی می‌شوند این امر بسیار مناسب بوده و مجرمان متوجه می‌شوند که با وجود این بانک هیچ‌گاه مخفی نمانده و در هرجا که حضور یابند سریع آن‌ها را شناسایی می‌کنیم؛ فرد در صحنه وقتی مرتکب جرمی می‌شود به‌طور قطع شیئی از خود به جای می‌گذارد، بنابراین مجرم با وجود بانک ژنتیک احساس راحتی نکرده می‌داند که شناسایی می‌شود.

کد خبر 249068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز