بسیاری از کارشناسان او را بهترین مدافع حال حاضر جهان می‌دانند. تیاگو سیلوا در پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی برزیل کاپیتان و یکی از مهره‌های کلیدی است و با هر دوتیم اهداف بلندی در سر دارد.

تیاگو سیلوا

 پاری‌سن‌ژرمن در این فصل برای قهرمانی در فرانسه و اروپا دورخیز کرده و تا امروز در هر دوجبهه موفق بوده است. تیم ملی برزیل هم سال گذشته توانست قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شود و حالا برای قهرمانی در جام‌جهانی خانگی آماده می‌شود.

سیلوا در گفت‌وگوی مفصلی که با مجله «ورلدساکر» داشته درباره آخرین وضعیت پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی برزیل صحبت می‌کند. او معتقد است که قهرمانی در اروپا یک پروسه بلندمدت است و پاری‌سن‌ژرمن در صورت ناکامی در فصل جاری نباید ناامید شود. سیلوا همچنین هشدار می‌دهد که قهرمانی در جام‌کنفدراسیون‌ها نباید بازیکنان برزیلی را مغرور کند و آنها برای قهرمانی جهان کار سختی دارند.

  • پاری‌سن‌ژرمن در این فصل به فکر قهرمانی در اروپاست. به‌نظر تو رسیدن به این هدف ممکن است؟

تمام بازی‌های لیگ قهرمانان دشوار است. البته خیلی از مردم با دیدن سرمایه‌گذاری پاری‌سن‌ژرمن تصور می‌کنند که ما باید بلافاصله به فینال برسیم ولی ببینید که چلسی با وجود تمام پولی که خرج کرد، برای قهرمانی در اروپا مجبور شد 8سال صبر کند. در این فصل باید بتوانیم نسبت به فصل گذشته یک مرحله جلوتر برویم. همه ما می‌دانیم که انتظارات از پاری‌سن‌ژرمن خیلی بالاست.

  • فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم نهایی تنها به‌خاطر قانون گل زده در زمین حریف مقابل بارسا حذف شدید. این موضوع امیدواری شما برای فصل جاری را بیشتر می‌کند؟

البته. همانطور که می‌دانید ما تنها یک تار مو با نیمه‌نهایی فاصله داشتیم. تأسفم از این است که ما در بازی رفت در پاریس خیلی به بارسلونا احترام گذاشتیم ولی نمایش ما در نیوکمپ خیلی خوب بود. ما می‌توانستیم بازی را ببریم.

  • در مورد رقابت فصل جاری چه فکر می‌کنی؟

تیم‌های زیادی مدعی قهرمانی‌اند. رئال‌مادرید، بارسلونا، بایرن‌مونیخ و چند تیم دیگر ولی اگر تمرکز نداشته باشید، تیم‌های غیرمدعی هم شما را می‌خورند.

  • اضافه شدن ادینسون کاوانی پاری‌سن‌ژرمن را تقویت کرده ولی شما را با مشکل کنترل شخصیت‌های بزرگ روبه‌رو نمی‌کند؟

شاید از بیرون اینطور به‌نظر برسد ولی مردم بازیکنان را به درستی نمی‌شناسند. ایبرا بداخلاق به‌نظر می‌رسد ولی او خودش را با آمدن کاوانی وفق داده است و تا به حال گلایه‌ای نداشته ولی اگر در تمرین عصبانی بشود، تا ساعت‌ها اخم می‌کند. یادم می‌آید یک‌بار وقتی به او پاس اشتباه دادم، بداخلاقی کرد. ولی بعدا از من عذرخواهی کرد و من با خنده پذیرفتم.

  • وضعیت اقتصادی خوب موناکو هم می‌تواند توجه به پاری‌سن‌ژرمن را کمتر کند؟

این یک تبلیغ خوب برای فوتبال فرانسه است. پاری‌سن‌ژرمن توجه زیادی را به فوتبال فرانسه جلب کرد و موناکو هم به این موضوع کمک می‌کند. آنها خریدهای خوبی داشته‌اند ولی باید به این موضوع توجه کرد که برگشت این سرمایه خیلی راحت نیست. مثلا پاری‌سن‌ژرمن در نخستین فصل حضور مالکان جدید نتوانست به قهرمانی برسد. تیم‌های خوبی در لیگ فرانسه بازی می‌کنند و گاهی برخی در مورد کیفیت تیم‌های فرانسوی به اشتباه می‌‌افتند.

  • مردم در مورد هزینه‌های پاری‌سن‌ژرمن خیلی بحث می‌کنند؟

از این پیش‌داوری‌ها کمتر می‌بینم چون ما یک تیم فرانسوی هستیم. ولی مردم کمی لیگ فرانسه را دنبال می‌کنند. من هم قبل از آمدن به اینجا بازی‌های لیگ فرانسه را به ندرت می‌دیدم ولی از وقتی به اینجا آمده‌ام نظرم کاملا تغییر کرده است. این یک لیگ فشرده و رقابتی است. بحث هزینه همیشه هست ولی گاهی طوری صحبت می‌کنند که انگار پاری‌سن‌ژرمن تنها تیمی است که هزینه می‌کند. برای قهرمانی باید هزینه کنید. اگر دنبال لباس خوبی هستید، باید بابت خرید پارچه و هزینه خیاط خوب پول خرج کنید. اگر بازیکنان خوبی می‌خواهید، طبیعی است که گران‌قیمت باشند.

  • استعفای لئوناردو به‌عنوان مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن چقدر روی شما تأثیر گذاشت؟

او در جلب نظر من برای آمدن به فرانسه نقش زیادی داشت و جدایی او اتفاق تلخی بود. به هر حال ما یک تغییر مدیریتی داشتیم و باید با آن هماهنگ بشویم. فوتبال همین است. ولی رفتار باشگاه با من فوق‌العاده بوده و حتی قبول کرد که فیزیوتراپیست من برای بالا رفتن آمادگی‌ام به اینجا بیاید. فصل گذشته چند مصدومیت جزئی داشتم و می‌خواستم این فصل کاملا آماده باشم.

  • برد 3بر صفر برزیل مقابل اسپانیا در فینال جام‌کنفدراسیون‌ها، می‌تواند پیامی برای جام‌جهانی باشد؟

ما نمی‌خواستیم برای هیچ‌کس پیامی بفرستیم بلکه تنها هدف‌مان این بود که خوب بازی کنیم ولی شکست دادن اسپانیا، یکی از بهترین تیم‌های جهان، عزم ما را نشان می‌دهد. برای ما خیلی سخت بود که بشنویم برزیل دیگر ترسی در سایر تیم‌ها به‌وجود نمی‌آورد. خیلی دوست دارم که نظر این گروه را حالا بشنوم. برزیل همیشه به سایر تیم‌ها احترام گذاشته، هرچند ما حاضر نیستیم روش بازی‌مان را به‌خاطر رقیبان‌مان تغییر بدهیم. ما عقب نمی‌نشینیم و دفاع نمی‌کنیم، حتی برابر اسپانیا. ما هجومی بازی کردیم و به‌دنبال پیروزی بودیم.

  • شما هم می‌پذیرید که انگار سلسائو (لقب تیم ملی برزیل) در آن بازی متحول شده بود؟

ما پیش از فینال 3 روز تمام درباره اینکه چطور باید مقابل اسپانیا بازی کنیم، صحبت می‌کردیم. بازیکنان بایرن‌مونیخ که در لیگ قهرمانان مقابل بارسا بازی کرده بودند، نظرشان را درباره تیکی تاکا می‌گفتند. حتی دنی‌آلوز، مدافع بارسلونا برای ما تعریف کرد که چطور پرسینگ بالای بایرن‌مونیخ آنها را به دردسر انداخته است. بعد از آن اسکولاری (سرمربی برزیل) از ما پرسید: «شما چه کار می‌خواهید بکنید؟» و همه ما متفق‌القول گفتیم: «می‌خواهیم حمله کنیم و آنها را تحت فشار بگذاریم.» این یک حرکت روانشناسانه از اسکولاری بود و باید به او تبریک گفت. به هر حال اگر می‌خواستیم اسپانیا را ببریم، باید حمله می‌کردیم.

  • فکر می‌کنی برزیل در جام‌جهانی مدعی اول قهرمانی باشد؟

نمی‌توانیم اینطور فکر کنیم ولی خیلی مهم بود که یک جام ببریم و احساس می‌کنم که توانستیم فاصله‌مان را با سایر تیم‌ها کم کنیم. خیلی‌ها فراموش می‌کنند که ما بعد از جام‌جهانی تغییرات زیادی در بازیکنان‌مان داشته‌ایم و سرمربی‌مان را هم به تازگی تغییر داده‌ایم. هنوز وقت داریم که در بازی‌های دوستانه تیم‌مان را محک بزنیم ولی ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم که به‌خاطر قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها بهترین تیم جهان هستیم. هرچند آن قهرمانی فوق‌العاده لذتبخش بود.

حاضرم برای نیمار بمیرم

تیاگو سیلوا در گفت‌وگویی که به‌تازگی با مجله اکیپ داشت، مدعی شد که برای قهرمانی برزیل در جام‌جهانی هر کاری بتواند انجام خواهد داد و حتی حاضر است جانش را برای نیمار بدهد چرا که او را مهره‌ای سرنوشت‌ساز می‌داند. کاپیتان تیم ملی برزیل گفت: «اگر لازم باشد برای نیمار بدوم، می‌دوم. اگر لازم باشد برای نیمار بمیرم، این کار را خواهم کرد. می‌دانم فداکاری‌هایی که برای او می‌کنم، بدون پاسخ نمی‌ماند و مرا به خوشبختی می‌رساند. چون او در لحظات سرنوشت‌ساز می‌تواند ما را به پیروزی برساند.» او اضافه کرد که اتحاد بازیکنان برزیلی یکی از عواملی است که می‌تواند شانس موفقیت آنها را در جام‌جهانی بیشتر کند؛«فضای تیم فوق‌العاده است. در گروه فعلی بازیکنان‌مان، کسی وجود ندارد که فضای تیم را به هم بریزد. شاید درآمد یکی از دیگری بیشتر باشد، یکی از دیگری خوش‌تیپ‌تر باشد یا اینکه یکی خودش را خوشبخت‌تر از دیگری احساس کند؛با وجود این هیچ موج منفی‌ای بین ما وجود ندارد.»

کد خبر 248926

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز